Jag håller det för mycket osannolikt att de någonsin kommer att släppa Victoria III. Bara lanseringen av Victoria II väckte mycket polemik inom företaget, och den typen av simuleringsspel är inte längre Paradaxs kärna (Vicky2, Imperator numera och Stellaris före 2.0). Detta syns särskilt i EU IV:s framgång och Johan Anderssons inflytande. Varför göra komplexa simuleringsspel när du kan släppa dussintals “tryck på knappen, få bonusar”-liknande generiska, slappt gjorda tillägg i EU IV-stil och printa pengar?
EU4 har haft DLC-släpp nästan från början och man klarar sig bra utan många av dem - även om det beror på hur du räknar definitionen av ett smakpaket. Golden Century är, om jag minns rätt, en av de mest onödiga DLC:erna (en av de få jag inte äger), så det förklarar nog produktiviteten ![]()
Paradox pengafixeringskultur kan också vända sig mot företaget, jag har åtminstone inte läst särskilt entusiastiska kommentarer om EU4 på flera år och alla verkar mest vänta på reor.
Detta är såklart ganska normalt på Steam-marknaden för alla spel.
På samma sätt som Paradox (fast i EU4 är termen ”immersion” pack):
… det vill säga en DLC-utgåva som säljs till ett reducerat pris och riktar sig mot ett specifikt område, kluster av stater, kultur etc., i motsats till en expansion som förändrar spelet som helhet i större utsträckning. Samma sak tillämpas numera på Hoi4 (”Country Pack”), Stellaris (”Story Pack”) och Imperator (”Content Pack”).
edit: Paradox karaktärisering av ett flavor pack är i samma linje:
Fråga 7: Vilken typ av innehåll kan vi förvänta oss efter lanseringen?
Våra DLC:er kommer att delas upp i Flavor Packs och Major Expansions.
- Flavor Packs – Rekommenderat pris 6,99 USD: Spelinnehåll fokuserat på ett tema eller en region.
- Major Expansions – Rekommenderat pris 29,99 USD: Större, mer omfattande expansioner med innehåll och mekaniker för att utöka och berika din upplevelse.
- Gratisuppdateringar: Som vanligt kommer varje större expansion att åtföljas av en gratisuppdatering som kommer att tillhandahålla nya funktioner, fixar och ändringar för att förbättra våra spelares upplevelse.
Om du är bekant med Paradox Development Studio-spel har du säkert insett att vi kommer att börja med en stor expansion för CK3 till ett något högre pris än våra tidigare titlar. Detta beror på att vi vill lägga mer tid på våra CK3-expansioner och leverera större DLC:er med bättre, mer spännande innehåll och välförbättrade mekaniker.
Det är också anmärkningsvärt att priset på de stora tilläggen höjs från de 20 € vi har vant oss vid de senaste åren. Jag undrar om den totala arbetsmängden verkligen ökar så avgörande ![]()
alla verkar mest vänta på reor.
Konstigt nog sammanfaller spelarrekorden ändå med lanseringarna av de nya DLC:erna, så i brist på bättre kunskap vet jag inte vad jag ska göra med dessa känslor heller
Med nya DLC:er får man vänta väldigt länge på dessa reor; för de (numera maximalt) 50% rabatterna måste du i princip alltid ligga tre utgåvor efter de andra. Visst är det säkert sant för söndagsspelare att man inte följer spelet månadsvis, och man kan återgå till spelandet efter några tillägg.
Jag skulle huvudsakligen placera några av de som är under titeln “Expansion/Major Expansion” i Flavor-avdelningen, men Paradox gör det förstås inte.
Istället för spelarrekord vore det intressant att veta försäljningssiffrorna vid releasen. Jag är mer av en söndagsspelare (även på grund av tidsbrist), men det är just det segmentet som man borde kunna locka.
Själva spelets recension lämnar jag till Steam och liknande diskussioner. Om vi ser till den större bilden har Paradox tre spelgenrer (strategi, management och rollspel), varav de är suveräna marknadsledare inom strategi, helt okej inom management och i praktiken redan ute ur rollspel. Försöken att starta en egen butik har inte tagit fart.
För bara några år sedan hade få trott att strategispel fortfarande skulle ha någon större publik, men Paradox har i praktiken, genom trial and error, lyckats uppnå en slags arbetsskrift här. Som jämförelse kan jag nämna Firaxis Civilization-spel, där vägen snarare har gått genom misstag efter misstag.
Frågor: hur populär kan den här genren bli? Kommer något att komma ut av Paradox mobilprodukter? Värderingen har fördubblats under coronatiden: affärsmodellen gynnar situationer där fritiden ökar. Hur länge kommer denna morot att hjälpa? Kommer Paradox att kunna frigöra sig från den dyra distributionsmodellen? Och hur är det med den ojämna kvaliteten?
Man har dock lyckats marknadsföra den senaste utgåvan till ett bredare segment, det verkar tydligt. Nedan finns ett diagram över Twitch-analys, där CK3 var ett av de mest populära streaming-spelen runt lanseringen:
Jag börjar bli för gammal för att känna igen ett särskilt brett urval av dessa streamare, men jag ser att spelet har hamnat i många andras kundkorgar än de som bara gillar rå och tung storstrategi, och att populariteten är av en annan klass både när det gäller spelets genomsnittliga tittare och streamarnas kändisskap. (Under Stellaris lanseringsmånad 05/16 hade den 50:e mest följda streamaren 40k följare och hela spelet 1932 genomsnittliga tittare, CK3 har 14d 170k följare och 17k genomsnittliga tittare). Vad kan man dra för slutsatser av detta? Jo, att publiken för grand strategy-spel, utöver att breddas, också har blivit mer varierad. Med sådana tittarsiffror är spelet känt på ett helt annat sätt.
Å andra sidan, som du säger, är det här med att skaffa nya kunder säkert svårt under en produkts livscykel som har kommit långt. Jag kan inte seriöst rekommendera EU4 till särskilt många vänner genom att säga att ja, prislappen är 250€ (förut var den förresten dyrare) och under en bra rea ca 150€, som minst bör man lägga ner hundra euro på det och den DLC:n. I praktiken var den enda vägen in i spelet för dessa vänner någon slags dumpningspaket som Humble Bundle där du fick halva spelet för ~en tia eller något sådant. I samband med detta hänvisade jag redan till den månadsavgiftsmodell som EU4 pilotat, och som man kanske kommer att hitta igen någon gång. Låt spelet sälja lugnt först.
Jag kan verkligen inte se att EU4 skulle gå över till en månadsavgiftsmodell. Däremot kan jag se att hela Paradox blir uppköpt av ett spelföretag som Epic Games eller Tencent och att hela spelutbudet blir en del av ett större paket som sedan går in i en molntjänst och under en månadsavgift. Men tiden är ännu inte riktigt mogen för en sådan företagsomstrukturering eller en prenumerationsmodell. Hela spelbranschen saknar fortfarande ett dominerande företag och en distributionskanal, till skillnad från till exempel musik, filmer, shopping eller sociala medier. Steam är det inte.
Inte jag heller, för all del. Jag menade att Paradox bevisligen redan har experimenterat med GaaS-ramverket, och att dess framtida manifestation är en fullständigt klar lösning för det faktum att man inte längre hittar nya kunder till den etablerade DLC-konceptet på annat sätt än genom att sälja en stor del av den till nästan halva priset. Jag tror att det tåget redan har gått för EU4:s del, men vem vet vad framtiden bär med sig.
Japp, den nuvarande intäktsmodellen fungerar bra för strategigenren och CK3 är tydligt en stark expansion. Men jag undrar om strategispel räcker för att bära Paradox tillväxtförväntningar när P/E ligger runt 60. Kanske ett par kvartal till, men på längre sikt och efter att karantänerna är över borde de också lyckas inom mobilt och/eller konsoler. Men företaget specificerar inte olika genrer och plattformar i sin årsredovisning.
Här tror jag att jag skulle önska att skomakaren höll sig till sin läst. Företaget har haft ett tydligt fokus som ett företag för kärnspelare, och ett steg in i mobilvärlden skulle se ganska konstigt ut. Man ska dock komma ihåg att Paradox inte bara är en utvecklare av strategispel, utan en spelförläggare som i framtiden har åtminstone en ganska uppmärksammad releasetitel i form av Vampire: Bloodlines 2. För några år sedan köptes också Harebrained Schemes, som har utmärkt sig genom att göra Shadowrun-rollspel, in i företaget. Deras senare Battletech är förstås också strategi. De förvärvade nyligen en finsk expansion, men jag vet inte mycket om den.
Om man bara skulle arbeta med de egna kärnfranchiserna (CK, EU, HoI, Victoria, Stellaris) skulle jag utan tvekan skriva under på oron, och det är förstås ingen fråga om att aktiekursen hur som helst är ganska saftig. Jag är dock ganska övertygad om att Paradox nisch är inriktad både på någon form av trend (se mina egna funderingar) och att företaget har potential för långvarig tillväxt i förnyelse av gamla produkter, företagsköp (det finns pengar som gräs) och utökning av förlagsverksamheten.
Det är dock ingen hemlighet att PDX också strävar efter mobilsektorn. Det finns en mobilversion av Stellaris, men den har inte fått särskilt bra recensioner. Men några försök och misstag kommer säkert att behövas innan konceptet fungerar och kan skalas.
Tja, men det här är inte ett spel gjort av Paradox, det verkar komma från Hongkong, så det är inte specifikt deras egen produktion vi pratar om. Det är förresten inte ovanligt att västerländska spelprodukter mobilanpassas just för den asiatiska marknaden.
PDXCon citeras till exempel här i följande ton:
Shams Jorjani, Paradox Chief Business Development Officer, tillade att utkontraktering av mobilutveckling förblir det smartare alternativet med tanke på Paradoxs specifika expertis. “Det är galenskap att ha ett team i världsklass på PC-spel som går och gör ett mobilspel”, sade han. “Det är meningslöst.”
Bra att veta, tack för ytterligare information. Helt logiskt.
Jag tror dock själv att spelen hela tiden utvecklas mer mot en plattformsoberoende riktning. När spelet körs i en molntjänst har vi kommit längre. Detta sker förstås inte utan förändringar i speldesignen, och inte redan nästa år.
Trevlig diskussion!
Aktiens kraftiga uppgång (över +100 % från mars bottnar) har, med all rätt, fått många här att stirra på värderingen. Den är ganska stram i förhållande till sin historia (eller egentligen vad som helst).
Är analytikerna för försiktiga? Kommer CK III att blåsa Paradox (Paradox) till överträffelser? Kanske.
Senast P/E-talet rusade till dessa nivåer 2018 stagnerade aktien i ett par år…
Skillnaden mellan kursen och analytikernas målkurs har ökat till ett nytt rekord.
Vinstprognoserna har stigit kraftigt, särskilt för 2021, även om de generellt har lugnat ner sig de senaste åren.
Investerarna verkar titta så långt fram som till 2030? Inom sina egna kategorier är PDX (PDX) verkligen starkt…
Aktien har fortsatt att stiga och jag har ingen aning om värderingen längre ![]()
Crusader Kings III verkar ha fått en stark start: baserat på Steamspys spionbedömning, 1-2 miljoner exemplar.
Om man antar ett genomsnittligt försäljningspris på till exempel 50 EUR, sedan 20 % moms och 30 % andel till Steam (Paradox publicerar själva så resten av intäkterna går till dem tror jag) skulle det innebära cirka 40 MEUR i intäkter hittills.
Företaget genererade rekordhöga 1,3 miljarder SEK, det vill säga ungefär 130 MEUR, förra året med tre nya spel och åtta DLC:er med mera. Förväntar sig marknaden att de nu kommer att spränga 2 miljarder SEK tack vare CK III?
Å andra sidan, ju större spelarbas som köper spelet nu, desto mer kan man börja fantisera om DLC-intäkterna som kommer…
Tillägg: man ska aldrig ångra sig, men det är onekligen lite synd att jag inte köpte mer efter en >100 % uppgång. Vikten i portföljen är nu drygt 2 %, så Paradoxs påverkan på portföljen är +1 % positiv.
Nåja, varje procent är en vinst…
Låter oss lägga min och @Atte_Riikola spelpodd här i tråden också, eftersom Paradox nämndes.
Hela spelbranschen sjunker lägligt idag när positiva vaccinyheter kom från Pfizer.
Paradox släppte sin kvartalsrapport för Q3 idag.
Edit. Nästa månad släpps det nya spelet Empire of Sin, som har utvecklats i samarbete med Romero Games.
Edit2. Jag köpte Crusader Kings 3 och efter bara några timmars spelande kan jag konstatera att det är ett otroligt bra spel. Jag spelade Europa Universalis 4 i nästan tusen timmar för några år sedan, men Crusader Kings 2 tilltalade mig inte på samma sätt. Det känns som att CK3 har fixat alla problem från den tidigare delen och förbättrat allt annat. En stark rekommendation till alla strategispelsälskare.
https://www.paradoxinteractive.com/en/interim-report-january-september-2020/
Det framgår att Crusader Kings III verkligen har sålt över en miljon exemplar. En ganska stark prestation på kort tid, även om CK III var mycket efterlängtat.
Aktien har äntligen korrigerats något nedåt. Tro det eller ej, P/E baserat på det realiserade resultatet är bara 45x och EV/Sales 14x. Det nuvarande priset är dyrt, men inte orimligt eller direkt absurt som det verkade över 300 kronor.
Under den korta börshistorien har P/E legat på cirka 40x och EV/Sales 12x, vilket innebär att vi nu är ungefär tillbaka till aktiens typiska värdering.
För första gången på länge har aktien också gått under riktkurserna. Jag skulle inte lägga för stor vikt vid riktkurserna, men det är ändå en indikator om aktien rusar långt förbi riktkurserna.

Den nuvarande värderingen är också ganska saftig, vilket kan illustreras med beräkningar ritade på en tändsticksask.
Om företagets omsättning till exempel skulle växa med i genomsnitt 11 % under de kommande 10 åren, skulle omsättningen vara över sex miljarder kronor, det vill säga 3x den nuvarande omsättningen (ca 600 MEUR).
Med en nettomarginal på 30 % och det nuvarande antalet aktier skulle EPS vara cirka 18 kronor.
Om P/E skulle vara 30x, ganska saftigt, skulle avkastningen för investeraren till nuvarande kurs vara… mindre än 8 %. ![]()
Skulle Paradox kunna omsätta över 10 miljarder kronor inom tio år? Då skulle de nuvarande IP:erna behöva prestera framgångsrikt, och nya behöva uppfinnas. Å andra sidan växer hela spelbranschen nästan i den takten och jag antar att även nischade strategispel har sin publik.
Till det nuvarande priset är jag dock inte sugen på att öka mina innehav. ![]()
Paradox släppte en stor uppdatering till Crusader Kings 3 igår och i samma paket kommer Ruler Designer-tillägget gratis, vilket man behövde köpa som ett betalt DLC i CK2. Med detta kan man själv designa och anpassa spelkaraktärens utseende och egenskaper som man vill. Paradox har fått “en del” skit för att de vill pressa ut de sista slantarna ur spelarnas fickor med en oändlig ström av betalda DLC:er
. Det är trevligt att det ibland kommer något gratis, även om det handlar om en ganska liten, men rolig, tilläggsfunktion.
Redigering: texten har korrigerats.