Paradox Interactive AB - ...om bara en expansion till

ANDRA KVARTALET

• Intäkterna uppgick till 524 MSEK (459 MSEK), en ökning med 14 % jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till 182 MSEK (133 MSEK), en ökning med 37 %.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 188 MSEK (139 MSEK), och resultatet efter skatt uppgick till 149 MSEK (110 MSEK).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 105 MSEK (262 MSEK), och kassaflöde från investeringsverksamheten uppgick till -168 MSEK (-208 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,41 SEK (1,04 SEK) och efter utspädning till 1,41 SEK (1,04 SEK).
  • Intäkterna för kvartalet är främst hänförliga till Age of Wonders 4, Cities: Skylines, Cities: Skylines II, Crusader Kings III, Europa Universalis V, Hearts of Iron IV, Stellaris, Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 och Victoria 3.

FÖRSTA HALVÅRET

• Intäkterna uppgick till 955 MSEK (922 MSEK), en ökning med 4 % jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till 283 MSEK (280 MSEK), en ökning med 1 %.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 294 MSEK (293 MSEK), och resultatet efter skatt uppgick till 235 MSEK (234 MSEK).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 413 MSEK (528 MSEK), och kassaflöde från investeringsverksamheten uppgick till -290 MSEK (-425 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,22 SEK (2,22 SEK) och efter utspädning till 2,22 SEK (2,21 SEK).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER ANDRA KVARTALET

• Nytt nedladdningsbart innehåll släpptes till spel under perioden: Songs of the Realm till Crusader Kings III, Thunder at our Gates och Peace for our Time till Hearts of Iron IV, Nomads till Stellaris, Secrets of the Archmages till Age of Wonders 4, Fate of the Phoenix till Europa Universalis V, Loose Cannon och The Flower & the Flame till Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2.
  • Paradox Interactive AB:s aktier togs upp till handel på Nasdaq Stockholm Main Market den 9 juni 2026. Noteringen genomfördes utan något erbjudande eller nyemission.
  • Ett förlagssamarbete inleddes med Urban Games för publiceringen av Transport Fever 3.
  • En “Publisher Sale” hölls på Steam under perioden, vilket erbjöd rabatter på en stor del av spelkatalogen.
  • Vid årsstämman den 12 maj valdes Lars Jörnow och Kaisa Salakka till nya styrelseledamöter.

VD-KOMMENTAR

Vi avslutar första halvåret med ett starkt kvartal. Resultaten drevs av god försäljning från vår katalog i kombination med ett brett utbud av nytt innehåll till våra etablerade spel. Det är naturligtvis mycket uppmuntrande, men när jag ser tillbaka på kvartalet är det egentligen inte siffrorna som sticker ut för mig. Det som ger mig störst tillförsikt inför framtiden är vad det säger om Paradox förmåga att bygga för det långa loppet.

För många år sedan handlade vår verksamhet till stor del om att lansera spel. Idag handlar det om att bygga världar som spelare vill återvända till i många år. När våra största varumärken fortsätter att växa långt efter lansering bekräftar det att detta skifte har varit det rätta. En lansering är inte slutet på ett projekt. Det är början på en lång relation med våra spelare.

Det är också därför en stor del av vårt arbete under kvartalet har fokuserat på att fortsätta utveckla våra befintliga spel. Nytt innehåll till Crusader Kings III, Hearts of Iron IV, Stellaris, Europa Universalis V med flera handlar inte bara om att ge spelarna mer innehåll. Det handlar om att fortsätta fördjupa upplevelsen, skapa nya berättelser och ge spelarna nya anledningar att komma tillbaka. Det är en modell vi tror starkt på, och en som fortsätter att leverera.

EDIT: Rapsassa on paljon pidempi kommentti, tässä kokonaisuudessaan

Vi fortsätter även vårt arbete med Cities: Skylines II tillsammans med Iceflake Studios. Spelet fick inte den start vi ville ge våra spelare, men det ändrade aldrig vår ambition. Sedan årsskiftet har ett metodiskt förbättringsarbete gett tydliga resultat. Efter att spelet nådde ett “Mostly Positive”-omdöme i de senaste Steam-recensionerna för första gången tidigare i år, har den positiva trenden fortsatt under hela kvartalet, med fler återkommande spelare och en god försäljning av basspelet. För mig illustrerar detta en viktig styrka i vår affärsmodell. Vi har byggt ett bolag som har råd att se långsiktigt och fortsätta investera tills ett spel når den kvalitetsnivå som både vi och våra spelare förväntar oss.

Under kvartalet inledde vi även ett nytt förlagssamarbete för Transport Fever 3. Detta är ett konkret steg i den utökning av vår projektportfölj som vi skisserade tidigare i år, där vi vid sidan av vår egen spelutveckling också stärker vår position genom förlagssamarbeten. Management-genren förblir ett område där vi ser stor potential, och denna titel passar utmärkt in i vår portfölj. Den delar många av de egenskaper vi värdesätter: djup, hög omspelbarhet, en stark modding-community och en engagerad spelarbas. Vi ser fram emot att arbeta med Urban Games och bidra till att göra serien ännu starkare.

Kvartalet markerade även en viktig milstolpe då Paradox-aktien togs upp till handel på Nasdaq Stockholm Main Market den 9 juni. Noteringen genomfördes utan något erbjudande eller nyemission. Vi behöver inget ytterligare kapital, och för mig är det ett bevis på den stabilitet och långsiktiga styrka vi har byggt upp. Samtidigt vill jag hälsa Lars Jörnow och Kaisa Salakka varmt välkomna, som valdes in i styrelsen vid årsstämman i maj.

När jag betraktar Paradox idag känner jag en stark framtidstro. Under många år har vi byggt en organisation med erfarna utvecklingsteam, en kultur präglad av långsiktighet och en affärsmodell som bevisat sin styrka över tid. Vi fortsätter att investera i våra team och i AI-verktyg som stöttar våra medarbetare. Sammantaget ger detta oss både den finansiella stabiliteten och den expertis som krävs för att utveckla spel som engagerar spelare under många år.

När jag ser på de projekt som nu tar form är jag mycket optimistisk inför framtiden. Det handlar inte om någon enskild titel, utan om en portfölj av spel med potential att bli en viktig del av Paradox under många år framöver.

Slutligen, som ofta är fallet, kommer det tredje kvartalet att vara något lugnare än årets andra kvartal när det gäller lanseringar av nytt innehåll till våra befintliga spel. Samtidigt är aktiviteten fortsatt hög, och på Gamescom ser vi fram emot att visa upp flera projekt som våra team har arbetat med under lång tid. Mer om det i höst.

11 gillningar