Panoro Energy - Hej, vi borrar olja från Afrika!

Jag har följt Panoro energys resa länge. Jag rekommenderar att läsa en mycket värdefull artikel på investeringsforumet av användaren Xrtainvestor. Den går igenom händelser sedan 2013 och behandlar även de senaste händelserna, som är anledningen till att jag själv har ökat min position.
Jag ska försöka tillföra lite mervärde till den artikeln med några siffror för dem som uppskattar siffror.

Jag har varit med sedan urminnes tider, följt företagets omvandling och överlevnad med lite tur (läs länken nu). Styrelsen och VD:n som tillträdde 2015 har visat sin förmåga att fatta rätt beslut. De har erfarenhet av oljeindustrin, samt ägande i bolaget. År 2018 gjordes affärer om tunisiska fält och strax före coronan 2020 avtalades en “farm-in” i Sydafrika, Block 2b.

Jag ökade mitt ägande under coronadippen förra våren, runt 8 euro. Men bakom detta låg mer en investering i sektorn, snarare än en ökning just i Panoro. Panoro var ett enkelt val i sektorn, då bolaget var bekant sedan tidigare, och tron på ledningen var stark samt bolagets skuldsituation väl hanterad. De hade också hedgat en del av produktionen (var det cirka ¼) till cirka 55 $/bbl. Detta ifrågasattes ursprungligen. Sedan kom pandemin, och det underströk hur förnuftigt och erfaret bolaget sköts.

Sedan själva kärnan, för ungefär en månad sedan släpptes en bomb. Sommaren 2020 har affärer förhandlats när oljepriset låg runt 40 $/bbl. Tullow Oil avstod från sin 10% andel i Dussafu-fältet, som de hade fått via “back in right”, och samtidigt skakades hand om affärer för två andra av Tullows afrikanska fält.
Affärerna har överenskommits så att när alla godkännanden är på plats, är Panoro effektivt på Tullows plats från och med den 1 juli 2020. Detta kommer enligt mina beräkningar att generera cirka 27 MUSD i ytterligare intäkter under H2 2020. Panoro har ännu inte publicerat sin årsredovisning för 2020, just på grund av detta. Siffrorna kommer att ändras när affären får alla bekräftelser. Tullows bolagsstämma gav sitt godkännande förra veckan. Köpesumman är 140 MUSD och 40 MUSD villkorat senare, beroende på intäkter och oljepris. Finansieringen skedde genom att ta ett lån på 90 MUSD och en riktad emission på 70 MUSD.

Från 2020 trading statement (i väntan på årsredovisningen) siffror från förvärv:

EDIT: Här är också en länk till 2020 trading statement-presentationen och bara siffrorna, som publicerades istället för årsredovisningen. Av någon anledning har detta inte hittat sin väg till sidorna. Årsredovisningen väntar verkligen på att affären bekräftas, så att intäkterna från den 1 juli kan räknas som Panoros försäljning.

Denna bild väckte mitt intresse först när jag gick igenom företagsförvärvspresentationen, och särskilt avsnittet om fritt kassaflöde. 2023 kassa på 110 MUSD:

Senaste offentliga framträdandet från i fredags. Ett kort 15-minuters samtal som jag uppmanar er att lyssna på.

Kursen är nu runt 20 NOK, det vill säga cirka 2,3 USD. Målpriser från marketscreener.com från fyra analytiker. Lägst 3,54 USD / 30 NOK, högst 4,74 USD / 40 NOK, genomsnitt 3,85 USD / 33 NOK.

VD:n har upprepat flera gånger att det finns en utdelningsberedskap 2023. Nettoskuld 86 MUSD

Låt oss sedan räkna ut 2021 P/E. Jag ska försöka använda försiktiga uppskattningar, som företaget också brukar göra. 2 scenarier, Brent 60USD och 50USD.

(oljepris 60USD - skatt 20% - OPEX 17USD) * 9000 bbl/d * 365 - CAPEX2021 43 MUSD / aktier 113 miljoner = 0,52 USD / 4,5 NOK / aktie. Kursen har legat runt 20 NOK, P/E 4,5.

(oljepris 50USD - skatt 20% - OPEX 17USD) * 9000 bbl/d * 365 - CAPEX2021 43 MUSD / aktier 113 miljoner = 0,29 USD / 2,5 NOK / aktie. Kursen har legat runt 20 NOK, P/E 8.

För år 2023 är den dagliga produktionen enligt nuvarande uppskattning 12-13 000 bbl/d. Utöver detta kan kursen drivas upp av möjliga lagerökningar eller ytterligare fynd. I Dussafu är provborrningar planerade att starta inom kort. Enligt seismiska data skulle det befintliga Hibiscus-fältet vara betydligt större än vad nuvarande information antyder.

Beräkningarna visar vilken risk som finns här. Oljepriset är allt. Panoro har naturligtvis en låg OPEX. Om oljepriset sjunker tillbaka till 40 USD-nivån kommer det fortfarande att genereras vinst, men utdelningarna kommer att frysas.

edit: länk till 2020 trading statement-presentationen har lagts till.

47 gillningar

Datum hämtade från Panoros finansiella kalender nedan.

April 30, 2021 Årsredovisning 2020
May 27, 2021 Årsstämma
May 27, 2021 Kvartalsrapport – Q1
August 25, 2021 Halvårsrapport

Jag väntar med intresse på årsrapporten. Oljepriset har konsoliderats runt 60 $.

4 gillningar

Jag väntar också på resultaten som ska publiceras i maj från testborrningen på Hibiscus extension / Mupale-axeln. Spud är inom de närmaste dagarna. Norve är redan i hamnen i Gabon.

BW:s VD sade att det KAN förväntas 100 Mbbl ytterligare reserver därifrån. Om Hibiscus och Mupale är samma fynd som man nu tolkat från seismiska data.

BW Energy / Pareto diskussion på YouTube. Börjar från det avsnitt där historien om denna första testborrning berättas.

Och från Panorons presentation den 10.2.2021 samma sak:

Aktiekursen är för närvarande ungefär på samma nivå som före coronan, i förhållande till oljepriset. Mellan dessa har det bara kommit två positiva expansionsnyheter.

När det gäller oljepriset skulle jag vara nöjd om vi höll oss runt 60 dollar. Då blir de kanske inte så ivriga att öka produktionen där i Amerika. Om efterfrågan ökar kraftigt i höst och priset stiger på grund av det, så må det vara.

6 gillningar

Fint nyhetsflöde på väg under de kommande månaderna :slight_smile:
Vi får Petronors aktier, samt information om lyckade provborrningar.
Samtidigt genererar den nuvarande produktionen mycket pengar, då oljepriset ligger på en så bra nivå.

8 gillningar

Jag drar i handbromsen lite gällande det schemat.
Workover-arbetena i Tunisien kommer inte att generera miljoner, men förhoppningsvis hålla intäkterna stabila. Brutto ca 4500 bopd, varav netto för Panoro är, om jag minns rätt, runt 1400 bopd. Intäkterna har faktiskt ökat med nästan 1000 bopd brutto tack vare workover-arbetena.
Tillståndet för prospekteringsborrningen Salloum West har väntats sedan före corona. Ingen nyhet. Om det skulle komma, och om man dessutom hittade olja, skulle det vara mycket trevligt för Panoro. Deras andel i SFAX är trots allt över 50%.

Borrningarna i Sydafrika, 2B, är också beroende av tillstånd, så vi får lugnt vänta. De kommer väl någon gång…

I Gabon kommer Dussafu förmodligen att borras nästan hela resten av året. Från dessa förväntar jag mig mycket trevligt.

Oljepriset har legat fint över 60 dollar. Om det skulle hoppa så att medelpriset för 2021 vore 70 dollar, skulle vi hamna i P/E-klassen runt 3, med antagandena i ovanstående beräkning. Om oljepriset stiger med cirka 5 dollar, ökar 2021 års EPS med 1 NOK.

Om Hibiscus skulle ge ytterligare reserver i storleksordningen 100 mbbl, varav Panoros andel är 17,5 mbbl, skulle det finnas svart guld till ett värde av cirka 400-500 musd på havsbotten för Panoro (capex och opex är redan uppskattade). Den eventuella intäktsföringen sker naturligtvis över en flerårig period.

Disclaimer: Snabb inlägg och siffror från minnet och räknare. Komma- och andra fel möjliga.

6 gillningar

Nu kom spud-meddelandet från Panoro och naturligtvis operatören BW Energy.

PEN: NewsWeb

“John Hamilton, VD för Panoro, sa: “Vi återupptar nu en spännande fas av operationell aktivitet i Gabon. Hibiscus Extension representerar den största potentiella påverkanbrunnen i år för Panoro. Riggen kommer sedan att fortsätta borra den sista produktionsbrunnen vid Tortue innan den borrar ytterligare en utforskningsbrunn vid Hibiscus North för att ytterligare testa den betydande uppsidan vid Dussafu.””

“DHIBM-2-brunnen förväntas ta cirka 30 dagar att borra och logga till ett totalt djup av 3 500 meter. Vid framgång vid DHIBM-2 kan en eller två utvärderingssidospår borras för att ytterligare avgränsa fältet.”

“Framgång vid Hibiscus Extension-brunnen och sidospåren skulle kunna öka de totala reserverna vid Hibiscus betydligt. Hibiscus/Ruche-utvecklingsprojektet, baserat på den redan upptäckta reserven vid Hibiscus, är för närvarande planerat att bestå av en ombyggd jackup kopplad till FPSO:n med 12 utvecklingsbrunnar borrade i två faser, med första oljan i början av 2023. De ytterligare reserverna vid Hibiscus, om de bevisas av DHIBM-2-brunnen, skulle kräva ytterligare brunnar och eventuellt en ombyggd jackup för att fullt ut utveckla potentialen i området.”

BWE: NewsWeb

“Utvärderingsbrunnen kommer att ge nya insatser till det pågående Hibiscus/Ruche-utvecklingsprojektet, som för närvarande baseras på den redan upptäckta 46,1 miljoner fat brutto 2P-reserven vid Hibiscus och de 24,1 miljoner fat som upptäckts vid Ruche och Ruche North East. Utvecklingsprojektet är planerat att bestå av en ombyggd jackup-rigg kopplad till FPSO:n med 12 utvecklingsbrunnar borrade i två faser, med första oljan förväntad under Q1 2023. De ytterligare reserverna vid Hibiscus, om de bevisas av DHIBM-2, kan leda till omlokalisering av den första ombyggda jackupen och den potentiella utplaceringen av en andra ombyggd jackup för att fullt ut exploatera resurserna i detta produktiva område av Dussafu. Tidpunkten för den första oljan från området skulle inte påverkas.

5 gillningar

Kan du översätta vad det betyder? Det är uppenbarligen en bra sak.

4 gillningar

Borrningarna enligt plan har startat. Först borras ett mycket betydande testhål, vilket, om det lyckas, kommer att lägga till en betydande mängd till reserverna.

Beräknad borrtid är 30 dagar, sedan en stund för tolkning av resultaten. Resultaten bör vara kända under maj månad.

Därefter kommer ytterligare en produktionsbrunn enligt plan att borras på det befintliga Tortue-fältet.

Sedan ytterligare ett testhål för Hibiscus, och om det första hittade olja, då 1-2 testhål baserat på resultaten.

8 gillningar

Nyhetsflödet är oavbrutet, och åtminstone tills vidare med en positiv ton:

Sydafrikas Block 2B har fått farm-in godkännanden, och arbetet där kommer att fortsätta. I slutet av året kommer en utvärderingsbrunn att borras nära reserven som upptäcktes 1988. Jakten på borrutrustning börjar omedelbart.

Panoros andel 12,5%

Om Block 2B:
Block 2B ligger i Orange Basin och täcker 3 062 kvadratkilometer utanför Sydafrikas västkust, 300 kilometer norr om Kapstaden, med vattendjup som sträcker sig från 50 till 200 meter. Olja upptäcktes och testades av Soekor i A-J1-borrhålet som borrades 1988. Tjocka reservoarsandstenar korsades mellan 2 985 meter och 3 350 meter. Brunnen testades och flödade 191 fat olja per dag av 36 graders API-olja från ett 10 meter långt sandstensintervall på cirka 3 250 meter. Betydande prospektivitet har identifierats över hela A-J grabenområdet med hjälp av 686 kvadratkilometer 3D-seismisk data från 2013. Block 2B innehåller A-J graben, ett typiskt riftsbassäng, liknande andra där stora oljeansamlingar har upptäckts i Afrika. Med hjälp av nyare 3D-seismisk data har betydande uppåtriktad potential identifierats i sex prospekteringsområden på djup upp till 1 000 meter grundare än den ursprungliga brunnen. Nästa föreslagna utforskningsbrunn, Gazania-1, kommer att borras in i Gazania- och Namaqualand-prospekten som identifierats på 3D-seismisk data.

https://www.panoroenergy.com/wp-content/themes/Avada/cision/releasesingledetail.html?releaseIdentifier=59622E1B50349444

Gazania kommer att inrikta sig på en relativt lågrisk oljeförekomst i ett riftsbassäng, uppåt från upptäckten. IHS Markit lyfte nyligen fram Gazania som en av de främsta högeffektiva brunnarna som förväntas borras globalt under 2021."

8 gillningar

Årsredovisningen skulle tydligen komma den 30 april?

4 gillningar

Ja. Får se om Finansavisen skriver en artikel om ämnet. Åtminstone i februari och mars har synen varit superbull. Arctics målkurs är 27 NOK och Pareto har satt 30 NOK.

6 gillningar

Årsrapporten för 2020 kommer i morgon bitti. Officiella siffror för Q4/20 saknas tills vidare. Förhoppningsvis kommer en del av undervärderingen att bli känd för marknaden i och med årsrapporten, och kursen kan få lite liv.
Intäkterna från Ekvatorialguinea är säkert med i årsrapporten, men jag vet inte hur Gabons 10 % markeras, då det ännu inte fått godkännande.

Om vi sedan tittar lite på bonusdelen, så gick Sydafrika verkligen i mål, och där påbörjas utvecklingen av blocket med en provborrning baserad på den ursprungliga provhålet och tolkningen av nya 3D-seismiska data.

En intressant presentation har kommit från partnern Africa Energy, där de går igenom den kommande borrningen och fältets förväntade värden. Resultaten från den första borrningen är tydligen avgörande. Videon finns här:
https://ihsmarkit.com/Info/0421/africa-rocks.html

10 gillningar

BWE (operatör Dussafussa) publicerade en handelsuppdatering för Q1.

Opex (driftskostnaderna) för Dussafussa var 23 USD, vilket är lite högt. Det nämns också att det tillkommer 1 miljon i kostnader på grund av coronaviruset. Detta skulle innebära cirka 1 USD/fat, men det återstår fortfarande 22 USD. När fler hål kopplas från Hibiscus till Adolo kommer det naturligtvis att minska opex. Detta under förutsättningen att inget olja hittas i det hål som nu borras från Hibiscus.

Nettointäkterna för Q1 för Panoro har varit 2380 bopd (fat olja per dag), vilket är under mina egna beräkningar. Intäkterna verkar sakta ner lite. Vi får se hur mycket intäkterna kan återställas från det sista produktionshålet som snart ska borras.

4 gillningar

Bruttoproduktionen från Tortue-fältet uppgick till i genomsnitt cirka 13 600 fat olja per dag under första kvartalet 2021.

Genomsnittlig daglig produktion på cirka 13 500 fat per dag brutto under fjärde kvartalet.

Ja, enligt mig är det helt i linje vad gäller produktionen :relieved_face: Att Opex (driftskostnader) skenar iväg är däremot en tråkigare sak och förhoppningsvis är det bara en tillfällig hicka orsakad av covid. I dessa företag går saker aldrig som i presentationerna, men som tur är skjuter oljepriset i höjden och det finns gott om spelrum.

2 gillningar

https://twitter.com/Tobias222225/status/1388018954690568192?s=19

Artikel om Panoro. Jag äger inte, men tänkte dela här när jag hittade den

5 gillningar

Fjärde kvartalets/årsrapporten från förra året har publicerats.

Fortfarande ingen information om borrtillstånd för Salloum West.

https://www.panoroenergy.com/investors/financial-reports/

7 gillningar

Några iakttagelser från årsredovisningen, särskilt från riskavdelningen.

Den ovannämnda borrningstillstånd för Salloum West omnämndes inte alls. Ansökan om tillstånd lämnades in, om jag minns rätt, i slutet av 2019. Detta gör det mycket beklagligt att Panoro är operatör i detta med över 50 % andel. Och med uppenbart låga kostnader skulle en eventuell produktion kunna uppnås. Provborrning måste göras även på grund av tillståndet innan man kan gå vidare till produktionsfasen.

I Tunisien, med TPS-tillgången, finns det en risk att tillstånden löper ut före oljan, om tillstånden inte förnyas.

PetroNors AJE-affär kommer att omprövas om den inte godkänns under H1 2021. Dessutom har efterskottsbetalningar till Panoro överenskommits baserat på resultaten, förutsatt att affären slutförs.

Sedan lite mer positivt. Förra månaden påbörjades borrningar av operatören på EG Block G. Avsikten är att göra provborrningar samt produktionsborrningar för att försöka förbättra avkastningen från sinande brunnar. Seismiska undersökningar har också gjorts, och resultat från dem kommer i slutet av året.

Det har nu gått 2 veckor sedan borrningen av Dussafu påbörjades, och resultat bör publiceras inom 30 dagar.

BWE:s (operatör) aktie har stigit kraftigt med 10 % idag. Kan det, förutom oljeprisets uppgång, bero på en artikel i Finansavisen?

Fri Google-översättning av rubriken:

Possible huge find on the stairs

The market is tripping after news from BW Energy’s oil drilling off the coast of Gabon. The company hints at an update soon

Och en mening citerad inifrån artikeln från CFO:s mun, återigen genom översättaren:

You never know for sure what is underground, but it is probably reasonably certain that we will find oil. The question is more how much we find, he says.

6 gillningar

Lottokupongerna vinner inte alltid :sob:

Hibiscus förlängningsbrunn uppdatering

Ons, 05 maj 2021 20:00 CET

Oslo, 5 maj 2021 – Panoro Energy ASA (“Bolaget” eller “Panoro” med OSE-ticker: PEN) meddelar att DHIBM-2 Hibiscus Extension-brunnen inte påträffade kolväten i målgambareservoaren.

Borr Norve-domkraftsriggen, som för närvarande borrar DHIBM-2-brunnen, har borrat genom den huvudsakliga Gamba-sandstenen i en strukturellt hög position men loggningsresultat indikerar att Gamba är vattenmättad och inga kolvätevisningar har påträffats hittills. Brunnen kommer att borras och loggas till ett totalt djup på 3 500 meter som planerat. Riggen kommer sedan att flytta för att borra DTM-7H produktionsbrunnen vid Tortue-fältet, följt av ytterligare en prospekteringsbrunn på Hibiscus North-prospektet. De data som erhållits från DHIBM-2-brunnen kommer att analyseras och integreras i den större Dussafu-modellen för att ytterligare förfina det omfattande prospekteringsinventariet.

De befintliga 2P brutto återvinningsbara reserverna för Hibiscus på 46,1 MMbbls, etablerade av DHIBM-1-brunnen och dess utvärderingssidospår, borrade 2019, förblir opåverkade och kommer att utgöra kärnan i det kommande Hibiscus/Ruche utvecklingsprojektet. Planeringen för denna nästa fas förblir på rätt spår.

John Hamilton, VD, sade, “Vi är uppenbart besvikna över resultatet från Hibiscus Extension-brunnen, som i ett framgångsfall skulle ha gjort Hibiscus-området ännu större än den ursprungliga upptäckten. Vi förblir dock extremt säkra på den återstående prospekteringspotentialen i detta enorma block. Planerna återgår nu till att fokusera på produktionstillväxt vid Tortue och nästa fas vid Hibiscus Ruche-fälten. Dussafu förblir en mycket värdefull, långsiktig tillgång och vi ser fram emot att fortsätta att få produktion online och prospektera efter ytterligare reserver.”

Bra ändå att oljepriset är högt och att vi ändå kan njuta av ett bra kassaflöde :oil_drum: :chart_with_upwards_trend:

3 gillningar

Så blev det, att den fina sviten av lyckade borrningar bröts på ett tråkigt sätt. Vi kör vidare med gamla reserver och accepterar den tillfälliga kursnedgången ödmjukt.

Det fanns inga kommentarer i BWEn:s meddelande. Kanske just därför att de mölade ut det till media för bara 2 dagar sedan.

När denna först är borrad i botten, så är det sedan dags för Tortues 7:e, det vill säga den sista produktionsbrunnen. När den är borrad, kopplas 6 och 7 till produktionen. Sedan återgår vi till att borra Hibiscus.

7 gillningar

@urpokala hittade ett webbinarium på nätet som Panoro också deltog i.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210519_7

Det här är kanske den sexigaste powerpoint-bild jag har sett i år :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

15 gillningar