Pallas Air (tidigare Lifa Air)

Här är Thomas förhands kommentarer när Pallas Air rapporterar sina resultat fredagen den 27.3.

Pallas Air publicerar sitt bokslut för 2025 fredagen den 27.3.2026. Vi förväntar oss att bolagets omsättning har minskat från jämförelseperioden, även om industrins VOC-verksamhet har utvecklats positivt. Vår uppmärksamhet i rapporten riktas särskilt mot den uppdaterade strategin som offentliggjordes i februari samt bolagets kritiska likviditetssituation, vilket avsevärt ökar aktiens riskprofil och begränsar bolagets förmåga att investera i tillväxtprojekt.

Thomas har gjort en ny bolagsrapport om Pallas Air efter att bolaget redovisat H2-resultatet.

Pallas Airs H2-rapport var sämre än våra lågt ställda förväntningar, även om bolagets kassaflöde var starkare än vi förväntade oss. Med tanke på de stora förlusterna i verksamheten har bolagets kris blivit extrem, och enligt vår bedömning kräver en återhämtning av verksamheten en betydande kapitalinjektion från bolagets huvudägare. Eftersom verksamhetens fortsättning beror på externa faktorer anser vi att aktiens värde förblir helt spekulativt. Vi ger därför ingen riktkurs för aktien, men upprepar vår säljrekommendation på grund av det mycket dåliga avkastnings-riskförhållandet.

1 gillning

Äntligen ett pressmeddelande från bolaget. :slight_smile:

Pallas Air Oyj, bolagsmeddelande 11.8.2026 kl. 13.15 EET

Beslut om att inte väcka åtal har fattats i ett ärende som Pallas Air Oyj tidigare informerat om

Pallas Air Oyj har blivit informerat om att åklagardistriktet i Södra Finland har fattat beslut om att inte väcka åtal i det ärende som bolaget informerade om den 21.3.2024.

Som misstänkta för brott hördes bolagets tidigare verkställande direktör samt de styrelsemedlemmar som satt i bolagets styrelse 2022 och som inte längre är verksamma i bolagets styrelse. Ärendet gällde information om resultatutvecklingen för Lifa Air Oyj (bolagets tidigare företagsnamn) i samband med börsnoteringen och före publiceringen av halvårsrapporten för 2022.

Åklagardistriktet i Södra Finland har fattat beslut om att inte väcka åtal beträffande samtliga personer som varit misstänkta i ärendet.

Pallas Air Oyj kommer inte att lämna ytterligare kommentarer i ärendet.

Pallas Air Oyj

Styrelsen

Thomaksens kommentarer gällande pressmeddelandet ovan :slight_smile:

Hittat på X av en investerare. Det här ser ju inte direkt starkt ut, men det överraskar väl knappast någon som har läst igenom Pallas Air-tråden. Det är märkligt att bolaget inte har gått i konkurs än.

13 gillningar

Inderes konstaterar helt korrekt att avslutandet av brottmålet gällande det gamla Lifa Airs informationsgivning år 2022 inte förändrar Pallas Airs nuvarande situation: bolaget har fortfarande en akut likviditetskris. Samtidigt avgränsar Inderes den avslutade utredningen till tiden före Genano-fusionen.

Därför anser jag att den väsentliga frågan nu är vad som hände i samband med och efter införlivandet av Genano.

Jag har lyft fram Genanos leasing- och underhållsstruktur redan sedan 2021. År 2023 meddelade jag även finansbolaget om saken. Efter detta ändrades strukturen i de senare avtalen.

Det handlar inte heller om en fråga som tagits upp först efter den nuvarande krisen. Leasing- och underhållsfrågan lyftes fram senast den 25 juni 2024 vid Pallas Air Abp:s ordinarie bolagsstämma, och frågan finns dokumenterad.

När Genanos egen finansiella situation redan vid tiden för företagsarrangemanget var svår och de gamla avtalen innebar framtida underhållsskyldigheter, vore det motiverat att utreda:

vad man visste om dessa frågor när Genano värderades och införlivades i börsföretaget, hur de beaktades i bokföringen och hur leasing- och underhållsfrågan hanterades efter att den kommit till allmän kännedom?

En fortfarande öppen fråga är också vem eller vilken part som anmälde ärendet gällande informationsgivningen år 2022 till polisen, när detta skedde och vilket underlag det baserades på.

Jag påstår inte att det finns ett bevisat samband mellan detta och Genano-helheten. På grund av händelsernas tajming vore det dock motiverat att utreda varför just händelserna kring det gamla Lifa Air år 2022 blev föremål för utredning vid den tidpunkten, samtidigt som frågor relaterade till Genanos företagsarrangemang 2023, finansieringsmodell och framtida underhållsskyldigheter fick betydligt mindre offentlig granskning.

Nu är det gamla Lifa Air-ärendet avslutat.

Frågorna kopplade till Genano är det inte.

2 gillningar

Var bokfördes obligationerna relaterade till Genanos framtida underhåll?

Jag har bekantat mig med Genano Oy Ab:s bokslut för åren 2020–2024 samt vissa finansieringsavtal som bolaget har använt.

I de avtal jag har granskat ingick underhållstjänster för flera år i priset på enheten, och finansiären betalade hela det finansierade köpespriset till leverantören i samband med leveransen av enheten. Genano fick därmed, åtminstone i dessa avtal, även den del som är relaterad till framtida underhåll i förskott.

I boksluten var erhållna förskott:

• 2020: 268 572 euro

• 2021: 28 553 euro

• 2022: 318 euro

• 2023: 318 euro

Baserat på boksluten har jag inte kunnat identifiera vilken balanspost som obligationerna relaterade till ännu ej utfört underhåll bokfördes på, eller hur stort det totala ansvaret var. Detta betyder inte att bokföringen inte har gjorts, utan att deras belopp och bokföringsmässiga behandling inte framgår tydligt för mig ur boksluten.

Under åren 2019–2022 bokfördes samtidigt utdelningar på sammanlagt cirka 858 000 euro och koncernbidrag på 600 000 euro i boksluten. Dessa är i och för sig tillåtna arrangemang, men för att bedöma helheten vore det viktigt att veta om kostnaderna och obligationerna för framtida underhåll hade beaktats på ett ändamålsenligt sätt.

År 2023 verkar utgöra en tydlig vändpunkt.

I samband med Genano-arrangemanget och fusionen verkar även det sätt på vilket enhets- och underhållshelheterna finansierades ha förändrats. Baserat på den information jag har fått och de senare avtal som jag har granskat upphörde den tidigare finansieringsmodellen åtminstone för en finansiärs del, varefter enheten och underhållstjänsterna behandlades separat.

Förändringen kan ha haft en inverkan på tidpunkten för kassaflödet från försäljningen och möjligen även på resultatförsningen beroende på hur avtalen behandlades i bokföringen. Det visar inte enbart orsaken till senare förluster, men väcker frågan om hur stor del av de föregående årens resultat som var relaterat till förhandsfinansiering av framtida underhållstjänster.

Skillnaden mellan förväntningarna på Genano-arrangemanget och den faktiska utvecklingen är avsevärd.

Inderes bedömde att Genano skulle stärka koncernens balansräkning och ge den nya helheten bättre förutsättningar för att återuppliva ett förlusttyngt resultatläge. Titeln på rapporten som publicerades i december 2023 var ”Genano mahdollistaa kasvuharppauksen” (Genano möjliggör ett tillväxtsprång). För år 2024 spådde Inderes en omsättning på 8,7 miljoner euro och ett justerat rörelseresultat på 0,2 miljoner euro.

År 2024 var den rapporterade omsättningen cirka 8,35 miljoner euro, men rörelseresultatet var cirka –7,94 miljoner euro och räkenskapsperiodens resultat cirka –8,76 miljoner euro. År 2025 växte förlusten ytterligare till cirka –10,67 miljoner euro.

Den justerade prognosen och det rapporterade rörelseresultatet är inte direkt jämförbara, och man kan inte enbart dra slutsatsen från siffrorna att Genano har orsakat förluster. Den faktiska ekonomiska utvecklingen avvek dock väsentligt från de förväntningar som presenterades i samband med arrangemanget.

Ärendet togs upp redan på bolagsstämman 2024.

I det offentliga protokollet från Pallas Airs bolagsstämma den 25 juni 2024 antecknades att en aktieägare ansåg att de leasingreserveringar som överförts i och med företagsarrangemanget som genomförts med Genano Oy Ab inte framgick av bokslutet för 2023.

Enligt protokollet konstaterade styrelseordföranden Mikael Rentto att bokslutet var upprättat på ett ändamålsenligt sätt och i enlighet med tillämplig reglering. Revisorn Mauri Eskelinen konstaterade i sin tur att en känd väsentlig brist skulle synas i revisionsberättelsen.

Av svaren framgick dock inte eurobeloppet för eventuella ansvar, den använda balansposten eller hur de hade beaktats i företagsarrangemanget.

Källa: Pallas Air Oyj:s ordinarie bolagsstämmas protokoll 25.6.2024, punkt 6

De centrala ödesfrågorna är:

1. Hur mycket framtida underhållstjänster ingick i de finansierade avtalen?

2. På vilken balanspost bokfördes de tillhörande obligationerna?

3. Hur beaktades förändringen av finansieringsmodellen och de framtida underhållsskyldigheterna vid due diligence-granskningen och bestämningen av köpeskillingen?

4. Blev en del av kostnaderna för det framtida underhållet kvar på Pallas Airs ansvar, och om så var fallet, hur stort var detta ansvar?

Denna text är inte ett påstående om bokföringsbrott eller annat olagligt förfarande. Det handlar om frågor som ställts på basis av bokslutsuppgifter, de avtal jag har granskat, Inderes bedömning och det offentliga bolagsstämmoprotokollet.

För öppenhetens skull meddelar jag att jag äger en aktie i Pallas Air Oyj. Texten är inte en investeringsrekommendation.

Pallas Airs nästa rapport är avsedd att publiceras den 31 augusti 2026. Kanske man i samband med den får mer exakt information om hur intäkter och obligationer relaterade till framtida underhåll har bokförts och hur stort det totala ansvaret är.

5 gillningar

Här är Thomas förhandskommentarer inför Pallas Airs H1-rapport den 31.8. :slight_smile:

Pallas Air publicerar sin H1-rapport måndagen den 31.8. Vi förväntar oss att bolagets omsättning har minskat från jämförelseperioden i och med att maskverksamheten har avvecklats. Vi förväntar oss att lönsamheten har förbättrats från den svaga nivån under jämförelseperioden, stött av bolagets genomförda effektiviseringsåtgärder, men att den fortfarande är tydligt förlusttyngd. Vår uppmärksamhet i rapporten kommer särskilt att riktas mot bolagets ansträngda finansiella ställning, framstegen i den nya strategin samt effekterna av att lämna maskverksamheten.

I sin förhandsgranskning i morse lyfter Inderes helt befogat fram Pallas Airs akuta kris med kassan och konstaterar att nettoguliderna och kortfristiga skulder har stigit till en ohållbar nivå i förhållande till bolagets skuldbetjäningsförmåga.

Men enligt min mening följer det en ännu väsentligare fråga på detta:

Hur hamnade man i denna situation?

I förhandsgranskningen riktas uppmärksamheten mot nedkörningen av maskaffärsverksamheten, kostnadsstrukturen, hyreskostnaderna i Esbo och finansieringen av den nya AI-/robotikstrategin.

I mitt föregående meddelande lyfte jag dock fram Genano-helheten, de därtill kopplade finansieringsarrangemangen och frågan om hur intäkter kopplade till flera års underhåll och motsvarande framtida förpliktelser har bokförts.

Inderes konstaterar också gällande goodwillavskrivningar att de inte har någon kassaflödespåverkan. Just därför vore det enligt min mening motiverat att också granska den andra sidan:

med vilka arrangemang har det kommit in pengar i koncernen och lämnat koncernen under tidigare år, vilka ansvarsförbindelser har uppstått i samband med dem och syns dessa ansvarsförbindelser på ett ändamålsenligt sätt i boksluten?

Den akuta krisen med kassan är en konsekvens. Ur investerarens synvinkel skulle det vara viktigt att också förstå dess ursprungshistoria.

Förhoppningsvis ger måndagens delårsrapport mer insyn i detta.

2 gillningar

Thomas Westerholm / Inderes bedömde den 2 november 2023, efter sammanslagningen av Lifa Air och Genano, att:

”Fusionen tog bort den akuta finansieringsrisken.”

Inderes bedömde då också att den nya helheten erbjöd bättre förutsättningar än tidigare för att nå en uthållig lönsamhet. I en omfattande rapport som publicerades i december 2023 konstaterades vidare att Genano hade stärkt koncernens balansräkning och gett bättre förutsättningar för att återställa det mycket förlusttyngda resultatet.

Nu, drygt tre år senare, lyfter Inderes återigen fram en akut likviditetskris och en ohållbar skuldsättning.

Detta väcker enligt min mening en fråga som man inte bör förbigå enbart genom att titta på den nuvarande kostnadsstrukturen eller finansieringen av den kommande strategin:

Vad hände egentligen med bolagets finansiella ställning i samband med Genano-arrangemanget och åren därefter?

Enligt Pallas Airs proforma-siffror för 2023 skulle den sammanslagna enhetens rörelseförlust ha uppgått till cirka 6,4 miljoner euro och räkenskapsårets förlust till cirka 5,7 miljoner euro, om Genano hade konsoliderats från årets början.

I mitt föregående inlägg lyfte jag dessutom fram frågan om de flersåriga serviceintäkter som Genano i förskott erhållit via leasingfinansiering och de därtill hörande framtida serviceåtagandena.

När företagsaffären 2023 beskrevs som en lösning på den akuta finansieringsrisken, men bolaget nu åter befinner sig i en akut likviditetskris, vore det enligt min mening motiverat att i efterhand även granska själva arrangemanget:

Vad bestod den då bedömda balansräknings- och finansieringsstärkande effekten av Genano i, hur uthållig var den och hur har de därtill kopplade kassaflödena och åtagandena utvecklats under de följande åren?

Detta är inte efterklokhet gällande Inderes dåvarande prognos. Prognoser kan naturligtvis slå fel.

Det handlar om att den nuvarande situationen enligt min mening ger en mycket god anledning att gå tillbaka till startpunkten och granska vad som faktiskt överfördes till Pallas Air i 2023 års arrangemang – både i form av tillgångar och åtaganden.

2 gillningar

Bra frågor, men svar är svåra eller omöjliga att få. Småsparare har ingen insyn, och knappast heller Inderes. Vi är alla helt hänvisade till offentlig information. Man kan fråga, men svaret är sannolikt formulerat i bolagets intresse, inte objektivt. I krissituationer utelämnas i regel dåliga bakomliggande faktorer som påverkar helheten, eller så tonas deras betydelse ner.

På en allmän nivå, inte specifikt om Pallas Air:

Om man vill ha objektiv information om problemsituationen i ett bolag i finansiell kris får man det vanligtvis endast genom en specialgranskning, och inte ens alltid då. Utredaren kan konstatera att dokumentationen är på en sådan nivå att en utomstående enbart kan komma med kvalificerade gissningar om vad som har hänt för flera år sedan.

Som ett exempel visar bilden Pallas Airs bolagsstruktur enligt bokslutet för 2025. Dotterbolag över hela världen. Hur mycket pengar som har flyttats utomlands och på vilka grunder under maskaffärerna eller senare, det ger en utredare jobb för en månad om man vill göra en noggrann utredning. Har nya dotterbolag grundats, gamla lagts ner eller fusionerats eller sålts till utomstående och syns de inte längre i bokslutsuppgifterna? Och har dotterbolagen utomlands köpt varor eller tjänster från andra utomstående bolag, vars ägare i sin tur är någon i närkretsen osv. Den tidigare vd:n gjorde ju också detta kända konsultavtal, där han med hjälp av ett nygrundat hjälpbolag började fakturera pengar ur bolagets kassa till sig själv. Detta blev sedan en tvist som omnämns närmare högre upp i den här tråden.

Ett tillägg gällande en sak från tiden för börsintroduktionen:
Den dåvarande vd:n och huvudägaren fick frågan om han tänker sälja sina aktier i samband med börsintroduktionen. Svaret: det gör jag inte. Utelämnade han något i intervjun? Bara en sådan “liten” detalj att om börsintroduktionen går igenom, kommer Lifa Air att använda de pengarna för att köpa dotterbolagsaktier i Lifa Air som ägs av vd:n för över en miljon euro… Detta som ett exempel på att man kan besvara en bra fråga så att en utomstående lyssnare får en felaktig bild av situationen. Visserligen nämndes detta upplägg i prospektet om man orkade läsa igenom det. Den som enbart lyssnade på intervjun fick bara en felaktig uppfattning.

7 gillningar

Bra observation, och jag håller till stor del med. Med offentliga uppgifter kan en utomstående inte verifiera helheten, särskilt inte i en så här komplex koncernstruktur.\n\n\nJust därför är en punkt i tidslinjen enligt mig särskilt intressant: polisanmälan som riktades mot Vesa Mäkipää.\n\n\nNär helheten nu betraktas i efterhand vore det intressant att veta varför situationen eskalerade just då, vad som hade hänt i bolaget dessförinnan – och vad Mäkipää eventuellt hade fått kännedom om eller tagit upp före polisanmälan.\n\n\nMed detta menar jag inte att det skulle ha varit något fel i att göra en polisanmälan i sig. Men ur specialgranskningens synvinkel skulle tidslinjen vara intressant:\n\n\nVad hände före → vad Mäkipää visste eller tog upp → varför polisanmälan gjordes → vad myndighetsprocessen till slut visade → vad som hände därefter.\n\n\nHär håller jag med dig: \n\nEn utomstående kan ställa frågor med hjälp av offentliga uppgifter, men svaren skulle sannolikt bara hittas i det ursprungliga materialet.

1 gillning

Nu när H1/2026 har publicerats återkommer jag till Genano-frågan.

Pallas Air konstaterar i sin halvårsrapport att dess likviditet är svag. Genano Group Oy:s lån på 1,8 miljoner euro har förfallit, och bolaget konstaterar att ett misslyckande med att omstrukturera de förfallna lånen kan äventyra tillräckligheten av rörelsekapitalet för de kommande 12 månaderna.

Samtidigt uppgick koncernens likvida medel till endast 287 tusen euro, nettoskulden till 8,6 miljoner euro och soliditeten till -229,5 %.

Vid det här laget handlar frågan enligt min mening inte längre bara om Pallas Air får ny finansiering, utan också om:

hur denna situation uppstod?

År 2023 bedömdes Genano-arrangemanget undanröja en akut finansieringsrisk och stärka koncernen. Nu är Genano Groups förfallna lån på 1,8 miljoner euro en del av det finansieringsproblem som bolaget själv lyfter fram vid bedömningen av fortlevnaden.

Därför anser jag att frågan fortfarande är mycket relevant:

Vad överfördes egentligen från Genano till Lifa Air år 2023 – tillgångar, skulder, kassaflöden och framtida avtalsenliga förpliktelser – och hur värderades och bokfördes dessa?

Särskilt intressant är fortfarande behandlingen av i förskott erhållna intäkter som rör flera års underhåll och de motsvarande framtida förpliktelserna.

Halvårsrapporten gör enligt min mening inte denna fråga mindre relevant.

Tvärtom.

5 gillningar

Här är en rapport från Thomas om Pallas Air gällande H1.

Pallas Airs H1-omsättning sjönk mer än vi förväntat oss, då en stram finansiell ställning begränsade bolagets förmåga att investera i rörelsekapital och möta efterfrågan. Rörelseresultatet överträffade våra prognoser något, men förblev trots kostnadsbesparingar stadigt på minus. I och med de djupa förlusterna krävs enligt vår bedömning ett betydande kapitaltillskott för att sanera verksamheten. Då verksamhetens fortlevnad vilar på externa faktorer ser vi aktievärdet som helt spekulativt. Vi sätter därför inte något riktkurs för aktien, men upprepar säljrekommendationen till följd av det mycket svaga risk-avkastningsförhållandet.

Korrigeringsprocessen för Pallas Airs skulder på 2,7 miljoner euro väcker frågor om investerarskydd, kunder och tillsyn

Pallas Air meddelade den 3 september 2026 att styrelsen för dess helägda dotterbolag Lifa Air Limited har inlett en process där skulder på cirka 22,9 miljoner Hongkong-dollar (HKD), det vill säga 2,7 miljoner euro, som bokförts till förmån för den tidigare vd:n Vesa Mäkipää, utvärderas på nytt. Enligt bolaget tillhörde de immateriella rättigheter som låg till grund för skulderna Lifa Air Limited. Den slutliga effekten kommer att avgöras genom en juridisk utvärdering och revision.

Om grunden för skulden visar sig vara felaktig är det naturligtvis riktigt att den korrigeras. Men tidpunkten väcker frågor.

I Pallas Airs delårsrapport som publicerades den 31 augusti uppgick de likvida medlen till endast cirka 287 000 euro, nettoskulden till 8,6 miljoner euro och soliditeten till -229,5 %. Dessutom hade Genano Group Oy:s lån på 1,8 miljoner euro förfallit, och bolaget konstaterade att det föreligger en väsentlig osäkerhetsfaktor kring fortsatt drift.

Därför är det befogat att fråga:

Om de immateriella rättigheter som låg till grund för skulderna redan tillhörde Lifa Air Limited, varför utvärderas deras rättsliga och bokföringsmässiga grund först nu?

När förvärvades rättigheterna, från vem och med vilket avtal? På vilken grund uppstod skulden på 2,7 miljoner euro? Och vilken koppling har den till det kapitallånearrangemang på 2,7 miljoner euro som offentliggjordes 2024?

Småinvesterare och kunder

Investerare fattar sina beslut baserat på den information som bolaget offentliggör. Kunder å sin sida ingår avtal och finansiella åtaganden utifrån att bolagets avtal, finansieringsarrangemang och serviceåtaganden är i sin ordning.

Hur kan småinvesterare och kunder i praktiken skyddas om grunderna för betydande historiska skulder, immateriella rättigheter eller andra affärstransaktioner måste utredas på nytt flera år senare?

Genano

Jag har anmält misstankar gällande Genano Oy:s leasing- och finansieringsarrangemang till polisen redan 2022. Ärendet handläggs för närvarande av Västra Nylands polisinrättning under diarienummer POL-2026-46608. Jag publicerar detta ärendenummer för öppenhetens och verifierbarhetens skull.

Dessutom finns det en viktig, konkret omständighet:

När jag informerade finansieringsbolaget om hur Genanos leasing- och tjänstearrangemang var uppbyggt, ändrades arrangemanget därefter.

När det gäller Genano är kärnfrågorna fortfarande:

Hur mycket av de kommande årens tjänster ingick i de finansierade beloppen, hur bokfördes de, hur hanterades framtida serviceförpliktelser och vad hände med de medel som i förväg erhållits från finansieringsbolagen?

Pallas Airs nuvarande meddelande bevisar inte att det har förekommit olagligheter i Genanos verksamhet. Men det gör det enligt min mening än mer befogat att fråga:

Har hela den historiska helheten kring Genano–Lifa Air-arrangemanget någonsin faktiskt och tillräckligt grundligt utretts?

Och om inte, varför det?

Detta är inte längre bara en fråga för ett enda bolag

När samma helhet omfattar betydande historiska skuldposter, frågor som rör ägandet av immateriella rättigheter, Genanos historiska finansierings- och leasingarrangemang, den nuvarande Pallas Air-koncernens mycket svåra finansiella situation samt det ärende som polisen handlägger under nummer POL-2026-46608, är det befogat att även fråga myndigheterna vad som faktiskt tidigare har granskats av motsvarande historiska affärstransaktioner.

Hur kan småinvesterare och kunder i praktiken skyddas om den juridiska eller ekonomiska grunden för betydande historiska affärstransaktioner måste rivas upp först flera år senare?

Och om en sådan granskning är nödvändig nu, vad säger det om vad som faktiskt tidigare har granskats och övervakats när det gäller motsvarande historiska affärstransaktioner?

Detta är enligt mig en fråga som inte längre enbart rör Pallas Air eller Genano, utan trovärdigheten för marknadskontrollen, investerarskyddet och konsumentskyddet.

Detta avgörs inte av åsikter, utan av handlingar:

avtal → äganderätter → fakturor → kassaflöden → bokföring → förpliktelser.

7 gillningar

Enligt Finansinspektionens uppfattning lämnade bolaget ”ofullständiga, vilseledande och osanna” uppgifter till investerare när det börsnoterades i slutet av pandemin senvintern 2022.

Dessutom ansåg FI att bolaget, kort efter sin börsnotering, dröjde med att utfärda en vinstvarning och lämnade vilseledande information i samband med vinstvarningen.

7 gillningar

Förlåt min franska, men betyder inte det här att ett börsnoterat bolags ledning helt strafflöst kan lura investerare utan några konsekvenser, eftersom det inte blir några påföljder för att förfina siffror eller dölja sanningen?

T: Det här är en anledning till att jag inte investerar på First North, det finns även andra.

Tillägg: Var det inte så i det här fallet att ledningen fick en betydande ekonomisk fördel av noteringen?

16 gillningar

Men här är det också värt att titta på vad som hände efter börsintroduktionen 2022.

Fusionen mellan Lifa Air och Genano tillförde en ny dimension till helheten.

Redan före fusionen hade Genano finansierings- och leasingarrangemang som även innefattade framtida service- och underhållsskyldigheter.

Intressant är också finansbolagets roll och ansvar gentemot kunderna: vad finansierades, vad berättades för kunderna och hur uppstod betalningsskyldigheterna?

Den nuvarande huvudägaren och styrelseordföranden har avgränsat ärendet till att ligga på den gamla ledningens ansvar. Han svarade dock själv på en fråga om Genanos leasingarrangemang på Pallas Airs bolagsstämma den 25 juni 2024.

Kanske borde man här titta lite längre än bara på den gamla ledningen.

Follow the cash.

Avtal → finansiering → leasing → serviceskyldigheter → kunder → bokföring → fusion.

Det kan finnas en annan, helt outforskad sida av saken.

1 gillning

[quote="evilK, post:312, topic:30948"]\nPardon my French, men betyder det här nu inte att en börsnoterad bolagsledning helt strafflöst kan luras och gäckas med investerarna utan konsekvenser, eftersom det inte blir några konsekvenser av att försköna siffrorna eller dölja sanningen.\n\n[/quote]\n\nI slutet av prospektet finns det alltid ett avsnitt om Risker och osäkerhetsfaktorer. När man läser igenom denna långa lista kan man sammanfatta punkterna i sina egna tankar så här: nästan inget av det som sägs i detta prospekt stämmer nödvändigtvis om några av de 100 riskerna eller osäkerhetsfaktorerna senare inträffar eller om ledningens bedömning är alltför optimistik.\n\nFlera bolag har kommit till First North-listan till t.ex. 4–6 euro per aktie, trots att verksamhetens verkliga värde med dagens kunskap hade varit 0,40–0,60 euro. Ungefär vid tiden för Lifa Airs börsnotering för flera år sedan funderade t.ex. Alexander Corporate Finance (som förde Lifa Air till börsen) högt på ett investerarmöte på om tröskeln för att noteras på First North borde sänkas så att det skulle bli lättare för bolagen att noteras och samla in pengar från småsparare. Den bedömningen kraschade i alla fall fullständigt när det gäller Lifa Air.\n\nSmåsparakulturen tynar bort helt när deras pengar sugs upp i sådana här nyemissioner och pengarna försvinner upp i rök. Många rör ju inte längre First North-listan med en tång när kursen för de egna placeringsobjekten visar -90 % jämfört med teckningskursen. Pengarna gick åt skogen och förtroendet/intresset likaså.\n\nIntressant och sorgligt nog ansåg Finansinspektionen (branschexperten) att Lifa Airs agerande var klart klandervärt, men åtalströskeln överskrids ändå inte och det blir inga påföljder.

4 gillningar

Lifa Air, som uppmärksammades under coronakrisen, har en före detta vd, Vesa Mäkipää, som är föremål för utsökning för skatteskulder på 1,7 miljoner euro;\n\nMaskiyrityksen johtaja poseerasi ministerin kanssa koronakriisissä, nyt verottaja vaatii 1,7 miljoonan velkoja | HS.fi

6 gillningar