Købte dem tilbage til 27,8 $. Plug har klaret sig overraskende stærkt i dette fald, så jeg tager dem tilbage for en sikkerheds skyld, så jeg ikke går glip af toget (FOMO) ![]()
Fortum-aktierne blev solgt i går med et lille tab. Det tog lidt for lang tid at slippe af med dem (nok en ulempe ved “køb og glem”-taktikken).
Jeg forsøgte at få Orthexia fra 5,3x niveauer, og de solgte noget; jeg kunne have taget mere ![]()
70 stk. Sampo endte med en nedgang til 45,20 €.
En klat Fortum ind i den evige portefølje til 10,36
Tilføjet Kesko B @ 21,72 €
Når alt er rødt, undtagen Sampo-aktierne købt under corona-nedturen, er det bedst at hamstre udbytte. Jeg kan ikke gøre andet nu ![]()
Jeg solgte halvdelen af Orthex.
Jeg anser virksomheden for at være af høj kvalitet på forskellige måder, men den har i lang tid og mange gange udsendt forskellige advarsler eller advarselssignaler. Den mest kendte er dette legendariske, fremragende indlæg af @Homeros i Orthex-tråden:
Dagens nyheder var dråben, så derfor solgte jeg halvdelen. Orthex var i lang tid en af de større beholdninger i min portefølje, og jeg købte Orthex et par gange til høje priser, så ærgrelsen er relativt stor. ![]()
Her er min klassiske kommentar fra sidste år:
Jeg tror, jeg lærte meget af denne sag, men tilsyneladende ikke nok, da jeg lod halvdelen blive i min portefølje. Nå, jeg fik lidt kontanter i min portefølje, så jeg kan tabe flere penge ved at gentage mine fejl. ![]()
EDIT: Velkommen YTD -40 procent! (dette bemærkede jeg, da jeg gik for at sælge Orthex) ![]()
Norske selskaber til porteføljen:
- REC Silicon gennemsnitskurs 23,97 x 3300 stk
- Norsk Hydro gennemsnitskurs 70,96 x 750 stk
- Cloudberry Clean Energy ASA 19,14 x 2500 stk
- Equinor 407,28 x 150 stk
Derudover diversificering:
- iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) 165 stk a 77,19
- iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (acc) 50 stk a 429,64
Et lille tillæg til Kesko A @20.90€ i håbet om udbytte…
I går købte jeg lidt mere Dovre @ 0,635 og Harvia @ 17,04e.
Verdens undergang kom ikke på Ukraines uafhængighedsdag, så er der et lille lettelsesrally i vente?
Jeg har tanket Evo long med en god mængde @ 912-914SEK. Så må vi se, hvad der sker nu ![]()
Redigering: den brød i hvert fald ikke igennem modstandene endnu, så jeg lukkede positionerne med en lille gevinst på et par procent.
Ny tilføjelse til porteføljen. Jeg købte nu dette tids afsky, altså KONE. Global diversifikation, selvom der er en lille Kina-risiko. Elevatorer vil også bevæge sig i fremtiden, skulle jeg mene.
P.S. Om 10 år vil den have betalt over halvdelen af anskaffelsesværdien tilbage i form af udbytte ± kursstigning/fald. Måske.
Jeg solgte mine Vincit-aktier i dag. Regnskabet var blødt, og målet var en kortsigtet hurtig gevinst. Gevinsten var ca. 0,5 %. Jeg overvejer at tilføje Kamux, Embracer eller muligvis Intel, når faldet er stilnet lidt af.
Intel er efter min mening et interessant sted, da værdiansættelsen er i bund. Samtidig er der udsigt til deres egne grafikkort og kongressens generøse tilskud. På kort sigt er der dog vanskeligheder i vente.
Jeg har tilføjet Norwegian til, hvad jeg mener, er en god resultatrapport @ 9.0. Mange vækstfaktorer og en enorm udvikling i omsætning og passagertal kvartal for kvartal og år for år. Ikke en så stærk eksponering mod Asien/Rusland, men også mange spørgsmålstegn i luften. Brændstofpriser og inflation belaster. Sandsynligvis vil disse aktier heller ikke blive holdt særligt længe.
Jeg var nødt til at tilføje:
Kone 40€
Det var et så behageligt psykologisk rundt tal, jeg ved ikke, om det er klogt at overvægte Kina-risikoen i porteføljen, når jeg har set, hvad Rusland har gjort ved folks porteføljer.. Nå, tiden for efterrationalisering er senere.
Harvia 16,90 ← købsbukserne kilder enormt, jeg skal virkelig sætte mig mere ind i det nu. Jeg ville have købt den allerede nu, men jeg skal overføre penge fra S-Bank til Nordea, så jeg tror, jeg venter til næste uge.
Købte Kone og Wärtsilä som nye aktier til porteføljen.
Zignsec ud til siden, lidt for sent. Heldigvis deltog jeg i udbuddet @ 3,5 SEK, så tabet blev ikke så slemt. Nu sælges 9000 aktier omkring 3,4 - 3,5 SEK. Vi venter på tegn på tilstrækkelig likviditet og positivt cashflow.
Jeg bliver nok nødt til at købe 1.000 stk. af Stockmann igen til 2,58, da den er faldet tilbage under den tidligere salgspris. Jeg køber yderligere tusind, hvis den falder til 2,3x, selvom jeg mere tror på 2,7x.
Jeg forventede meget mere fra dette Q2 og såkaldt optimisme med hensyn til fremtiden, det “betalte sig” at vente til i dag. Jeg solgte halvdelen af mine LeadDesks, af denne aktie har jeg måske skrevet mest godt, men på den anden side solgte jeg heldigvis mere ud til de højeste priser, end jeg ejede i alt i morges. ![]()

Min kontantbeholdning burde så småt ligge på omkring 10 procent, faktisk da jeg har overvejet mine salg, var LeadDesk og Orthex ikke øverst på mine lister… måske skulle de have været.
Min selvrespekt som investor er ikke særlig stor, især ikke i øjeblikket. ![]()
Gætteri og (unødvendig) optimisme synes at være kernen i min investeringsstrategi… ja, måske ikke helt, selvom det sikkert føles sådan for andre. ![]()
EDIT: Hvis og når der skal peges fingre, så kan jeg ikke finde andre skyldige end mig selv. Det er nytteløst at skyde skylden på andre, man må se sig selv i spejlet og lære af det – ellers udvikler man sig ikke særlig meget! ![]()
Som en del af strategien vil jeg fortsætte med at købe Harvia til en lidt lavere pris end sidst, nemlig 16,9€. Ifølge min investeringstese og beregninger er alle priser under 20€ rentable på 2-3 års sigt ![]()
Samtidig er Panoro blevet reduceret med +10% på dagens stigning. Jeg bliver altså ikke til en olietyr på lang sigt – formålet med disse har hele tiden været at fungere som hedge i et faldende marked og sikre, at der er nok ammunition til at købe de virksomheder, jeg ønsker at eje på lang sigt.