Kombinering av direktavkastning och utdelningsandel

Hälsningar,

Kommer någon på om det finns en begagnad nyckeltal som tar hänsyn till både företagets direktavkastning och utdelningsandel?

P/E-tal

1 gillning

Utdelning/utdelningsandel=EPS
Utdelningsandel/utdelningsandel=Utdelning/Aktiekurs/utdelningsandel=Pris/EPS=P/E

2 gillningar

Hur skulle du vilja kombinera dessa två nyckeltal? Det mest logiska vore kanske att dividera direktavkastningen med utdelningsandelen så att en hög utdelning och en låg utdelningsandel ger ett högt tal. Lite förvånande berättar P/E-talets invers detta, men låt oss skriva ut förhållandet.

Direktavkastning = utdelning per aktie / pris per aktie
Utdelningsandel = utdelning per aktie / resultat per aktie

D = utdelning per aktie
P = pris per aktie
E = resultat per aktie

(D/P) / (D/E) = (D/P) * (E/D) = (D * E) / (P * D) = E/P

Utdelningsandelen bör dock också granskas separat. Investeringar i företag med hög avkastning på eget kapital är ett mer attraktivt alternativ för investeraren än att dela ut hela vinsten som utdelning.

4 gillningar

{“content”:“Det är just det jag funderade på, det vill säga en nyckeltal som ger en stor (eller varför inte liten) värde till en större utdelningsavkastning och en mindre utdelningsandel. Syftet skulle alltså vara att kunna sortera aktier baserat på dessa två nyckeltal, och jag funderade på det mest rimliga sättet att göra det. Tack för de tidigare svaren!”,“target_locale”:“sv”}

Eftersom jag inte är en siffernörd inkluderar jag bara utdelningarna i avkastningen.

Om ett företag betalar en årlig utdelning på till exempel 4 % så är dess årliga ökning +4 % + den ökningen.

Jag har investerat i ett sådant företag med en tidshorisont på 1-2 år.

Ett tillväxtföretag och siffrorna jag tittar på är:

Jag vet inte om någon skulle vara redo, men jag gillar företag med växande utdelning, ett rimligt eller lågt utdelningsförhållande, god försäljningstillväxt och helst skuldfria eller med bra kassaflöde.

Till exempel Revenio, Talenom, Kamux, Gofore, osv.

Om man är beredd att kompromissa med till exempel en, får man Capman, QT, osv. Nåväl, min portfölj har många av denna typ av företag. Deras resultat växer ständigt och aktiekursen har också stigit snabbare än index.

Långsamt kommer utdelningsströmmen att börja försörja familjen när den växer.