Med utdelning eller utan? Utdelningstråd

Jag anser att du här på många punkter kommenterar saker som det inte råder någon större oenighet om. Det vill säga, om vi jämför A. att få utdelning och spendera den på något annat än samma aktie, med B. att delägaren vid återköp av egna aktier inte säljer, så pratar vi om två helt olika saker som det enligt min mening inte finns någon större poäng med att jämföra, och jag anser inte att detta har debatterats särskilt mycket. I det första fallet ändras inte aktievikten i denna aktie, i det senare ökar den, vilket innebär att portföljallokeringen ändras. Och du har helt rätt i att om två investerares viktning i en viss aktie är helt olika, så kommer först framtiden att utvisa vem som klarade sig bättre.

Den tidigare heta diskussionen handlade om vilket vinstutdelningssätt som är bättre OM man behåller samma aktievikt i båda fallen. Det vill säga, antingen realiserar man vinstutdelningen, eller så realiserar man den inte utan ökar aktievikten, och jämför detta med två olika vinstutdelningssätt. Då kan man göra en helt tydlig jämförelse av i vilket fall det går åt mer skatt under vissa givna förutsättningar. Här påverkar till exempel inte företagets framtida utveckling. Endast vinstutdelningssättet. (Samt kostnader och huruvida man kan sälja fraktionsaktier och om man använder AOT (värdeandelskonto)).

Enligt min mening är det största problemet att förvånansvärt många inte förstår eller kan räkna ut den skillnaden i beskattningen – inte ens efter att ha sett hur den beräknas. Utan man föreställer sig att eftersom 25,5 % < 30 %, så skulle utdelningar bli billigare. Eller så föreställer man sig att utdelningar är extra pengar som dyker upp från tomma intet. Vilket alltså inte stämmer av skäl som har gåtts igenom N gånger med beräkningar. Jag tycker att detta missförstånd är ett betydande problem och jag tänker fortsätta att påpeka det varje gång jag råkar läsa en sådan kommentar. Det bör man inte heller ta som en personlig förolämpning :wink:

Och absolut, var och en får göra som de vill och investera i vad de vill, vilket också har konstaterats många gånger. Om någon gillar utdelningar, så är det bara att lägga utdelningsaktier i portföljen! Den här diskussionen handlar bara om att så många som möjligt ska kunna göra ett informerat val baserat på fakta.

Jag måste dock förtydliga att detta är en vilseledande kommentar. På ett principiellt plan säkrar en investerare pengar i fickan på precis samma sätt även vid återköp av egna aktier genom att sälja motsvarande vinstutdelningen varje år. Det är sedan en smaksak om några klick är för besvärligt eller inte, och det finns inget rätt svar på det.

11 gillningar