Någon tror att @Don_Jari inte har andra bolag i portföljen än Orthex, när han ständigt vräker ur sig smörja i den här tråden. Men det har han. Jag var dock tvungen att plocka ut några punkter från den här artikeln med Orthex i åtanke ![]()
https://www.arvopaperi.fi/uutiset/a/2f2ca79a-b122-4609-ae28-a7b10fdcc568
Artikeln handlar om Family offices, som Conficap Oy, vilket, som bekant, är Orthex största ägare. Artikeln innehåller bland annat ett par tankeväckande tabeller, som visar att bolagets nettoresultat och avkastning på eget kapital inte har varit på någon imponerande nivå den senaste tiden ![]()

Det är alltså inte lätt att tjäna pengar ens för de rika. Detta var inte huvudpoängen.
Den andra tabellen i artikeln berättade vad jag senast försökte fråga Grok idag, nämligen vilka äganden Conficap Oy har utöver Orthex. Grok nämnde YIT, Puuilo och Talenom. I den tabellen nämndes dessutom Nordea. Samtidigt avslöjar tabellen att de nordiska ägandena är i storleksordningen 66 miljoner. Jag antar att detta alltså inkluderar bland annat dessa ovan nämnda listade bolag.

Detta skulle i sin tur betyda att av de 66 miljonerna skulle Orthex kunna utgöra drygt 10 miljoner till nuvarande kurs. Om man speglar hur investeringen har gått sedan noteringen, så var AI:ns (Grok) upplysta bedömning följande: Investeringens värde har sjunkit från cirka 15,5 miljoner euro till 10,17 miljoner euro, och med hänsyn till utdelningar är nettoförlusten cirka 2,67–3,56 miljoner euro.
Alltså ingen bra investering. Snarare tvärtom. Som för oss alla som varit med länge
Det ägandet är dock en så pass stor del att man inte blir av med det annat än som ett block till någon, om man ser ett behov av att avyttra.
Men inte heller detta var huvudpoängen. Huvudpoängen fanns i slutet av artikeln ![]()

Erik kommenterar alltså inte försäljningar av andra bolag i artikeln, men konstaterar att investeringsportföljen utvecklas i en internationell riktning. Dessutom konstateras det senare att investeringarna hanteras av ett portföljförvaltningsteam: Nu har Toivanen varit VD för Conficap i två år. Are har sin egen operativa ledning, och Conficaps investeringsportfölj hanteras av ett team lett av David Miller, som har gjort en imponerande karriär inom investeringsbranschen i Londons finansvärld.
Vad jag själv läser ut av detta är att möjligheten till någon form av lättnader eller andra arrangemang finns på medellång sikt. Detta omstruktureringskort har funnits sedan noteringen. Men det har inte funnits mycket att berätta om det. Nu när huvudägaren har haft en tydlig riktning att avyttra dessa andra inhemska äganden (kanske via block?) och rikta sig mot internationella investeringar, så ser jag det inte som omöjligt att några arrangemang kan vara på gång. Härtill måste dock sägas att Miller har varit där sedan februari 2022. Som investering har detta dock varit en ganska stor katastrof för bolaget – det går inte att komma ifrån.