[quote="veronmaksaja, post:804, topic:557"]\nAika pahaa hintaa Orion maksaa osakkeidensa ostosta. Epäilen että nykyhinnoissa ei tuo toiminta ole kaikkein viisaimmin ajoitettu, vai mitä muut tuumaavat?\n[/quote]\n\nDetta aktieåterköpsprogram är inte vinstutdelning, utan aktierna förvärvas för ledningens aktiebaserade incitamentsprogram. Hela programmet uppgår till 45 M€, vilket motsvarar 0,38 % av bolagets nuvarande marknadsvärde.\n\nRent generellt, om man känner att vilket bolag som helst har en aktie som är så dyr att bolaget inte borde köpa den till det priset, varför skulle då någon annan heller göra det? I så fall är det skäl att överväga att lätta på sin position.
[quote="veronmaksaja, post:804, topic:557"]\nDet är ett ganska högt pris Orion betalar för sina aktier. Jag betvivlar att den verksamheten är särskilt klokt tajmad till de nuvarande priserna, eller vad tycker alla andra?\n\n[/quote]\n\n\nOm du vet bättre än marknaden när kursen är för hög, så säljer du de aktierna. Om ett företag köper sina egna aktier har den relativa billigheten eller dyriheten ingen betydelse om du kan och får bestämma själv när du köper eller säljer. Och jag antar att du får bestämma.\n\nDet betalar alltså inte ett högt pris, utan det priset har ingen betydelse.
Tänk om strategin en gång i tiden har varit att engångsköpa alla framtida utdelningar till evigheten så länge bolaget klarar sig finansiellt? Är din tanke, @Paapaa, densamma även med den strategin? Själv upplever jag ibland känslor av att, så att säga, slösa bort kassan. Varför kan jag lugna mitt sinne, jag funderar helt uppriktigt på saken. ![]()
Jag svarade här, eftersom det inte gäller Orion specifikt:\n\nOsingoilla vai ilman? Osinkoketju - #900 käyttäjältä Paapaa