Vores syn på Pfizer og Novo Nordisk i forhold til Orion er faktisk ret ens
, men jeg er alligevel delvist kommet til forskellige konklusioner i disse sammenligninger, eller også ser jeg flere usikkerheder i luften:
- Tilfældet Orion
Orions alle divisioner er pænt profitable, og Nubeqa sælger som varmt brød. Patenterne for sidstnævnte udløber i 2030’erne, men dets anvendelsesområder kan potentielt udvides til nye mål, og med selskabets andre dele i drift forbliver udgifterne rimelige, selvom ikke så strålende som i dag. Dette er min egen vision, som kan vise sig at være rigtig eller forkert ![]()
- Tilfældet Pfizer i forhold til Orion
Fås billigt, men udløbet af flere patenter (ca. 25 % af omsætningen) er lige om hjørnet, og hele vaccinevirksomheden er under politisk risiko i USA. Desuden er f.eks. det gigantiske opkøb af Seagen med fokus på kræftmedicin stadig et mysterium fra et indtjeningsperspektiv. Orion er tydeligt dyrere, men dets fede indtjeningsmodel fortsætter i flere år længere, og Pfizers udsigter er mere tågede.
- Tilfældet Novo Nordisk i forhold til Orion
Fås billigt, i hvert fald sammenlignet med tidligere, og mange ser kursfaldet som en overreaktion. Et stabilt og profitabelt selskab. Men f.eks. Goldman Sachs vurderer, at konsensusprognoserne skal nedjusteres yderligere frem til 2028. Morgan Stanley er pessimistisk på grund af den kraftigt stigende konkurrence inden for vægttabsmedicin, og desuden anser MS sandsynligheden for succes for Novas Alzheimer-investeringer som ret lille. Novo er tydeligt billigere end Orion, men Novas udsigter, selv på kort sigt, vækker modstridende vurderinger. Tiden vil vise, hvilken forudsigelseslejr der har ret, men Orions fremtidsudsigter er i hvert fald en grad klarere frem til 2030’erne.
- Tilfældet Kenvue i forhold til Orion
Jeg kender ikke Organon, men den anden kandidat, Kenvue, nævnt af @Clark_Kent, er en sand joker. Efter at både Trump og den amerikanske sundhedsminister har beskyldt selskabets produkt for at forårsage autisme, er kursen styrtdykket. Videnskaben anerkender ikke Trumps og ministerens foliehatte-snak, og selskabet forsøger at overvinde realiseringen af den politiske risiko. Hvis det lykkes, ville man nu kunne få en potentiel kursgenopretter billigt. Det minder levende om Orions fald for nogle år siden, da bl.a. aktiviteterne i Rusland forsvandt, og aktien kunne fås for 30+ €.
Tak @JNivala og @Clark_Kent for gode svar!