Orion - Vad är framtidsutsikterna?

Tack för en bra fråga! Det korta svaret är att jag håller med om osäkerheten/risken gällande prissättningen, och detta har beaktats genom att vara konservativ i prognoserna. Här kommer en lite längre version och några kommentarer:

Här vill jag påpeka att den högsta royaltinivån nåddes redan 2024, varefter den har förskjutits till en tidigare tidpunkt under kalenderåret (2025 Q3 och 2026 Q2). Samma mekanism fortsätter, det vill säga att när försäljningen växer stiger royaltyprocenten snabbare till den högsta nivån och fulla utbetalningar rullar under en större del av kalenderåret. Du har naturligtvis helt rätt i att fokus för tillväxten förskjuts mer mot försäljningstillväxt.

I våra prognoser växer Nubeqa med 57 % i år och 20 % nästa år. Jag anser att prognosen är ganska (kanske återigen för) konservativ, eftersom: 1) inbromsningen för en defensiv och jämnt växande talserie från 57 % till 20 % är mycket snabb, 2) generisk lansering sker enligt min förståelse under H2’27, 3) Nubeqa vinner ständigt marknadsandelar. I prognoserna för 2028 är vi fortfarande ganska försiktiga med +10 % och därefter en något accelererande tillväxt på +15 % under antagandet att åtminstone en av de pågående fas 3-studierna ger en ny stor indikation. Av dessa tänker jag att ARASTEP är en indikation med hög sannolikhet (enzalutamid effektivt och säkert → godkänt) och DASL-HiCaP med låg (Enza inte effektivt, så darolutamid förmodligen inte heller).

Som veronmaksaja konstaterar ovan är konkurrensbilden komplex och innehåller osäkerhet som är svår att bedöma. Nu löper Xtandis patent för “substance of matter” ut, vilket möjliggör lansering av generiska enzalutamid-produkter, men vad jag förstår inte en produkt som motsvarar Xtandi formulerad med ASD (acetonid-sulfat-derivat). Förmodligen passar de mer skrymmande och kanske oftare doserade generiska läkemedlen säkert många patienter. För skörare patienter och de som lider av sväljningssvårigheter är generika inte det bästa alternativet. Sedan finns naturligtvis darolutamids bättre tolerabilitet/säkerhet, vilket åtminstone i viss mån genuint differentierar produkten och hjälper till att försvara prissättningen. Hur det slutligen går med prissättning och marknadsandelar återstår att se. Detta är ett beslut för betalaren och ur ett analysperspektiv mer av en gissning än något som kan beräknas med rimlig precision. En viss försiktighet är naturligtvis befogad. Bayers guidning vid årsskiftet är förmodligen den bästa datapunkten på kort sikt. De har trots allt den bästa förståelsen för marknaden, vilket man utifrån inte kan uppnå på samma nivå.

Slutligen, svar på de specifika frågorna:

1. Från H2’27 och framåt.
  2. Jag förväntar mig att Nubeqas omsättning växer långsammare än utan patentutgången. Faktiskt 2027: 20 % tillväxt och 2028: 10 %. 2029–2030: 15–10 % per år baserat på ny/nya indikationer.
  3. Det återstår att se. I nuvarande prognoser är det faktiskt så. Dessutom stiger royaltyprocenten förmodligen fortfarande något, som jag nämnde ovan.
  4. Riktkursen inkluderar naturligtvis hela Orion. Royaltitillväxten har jag redan kommenterat. På en generell nivå är Xtandis situation enligt mig en anledning till lämplig försiktighet, så även ur det perspektivet var det enligt mig inte längre motiverat att fortsätta med köprekommendationen.

Till sist: det har även gjorts akademisk forskning om ämnet, enligt vilken marknadsföring också spelar en stor roll, vilket kan gynna Bayer/Orion. Även effekten av LOE (loss of exclusivity) på andra läkemedel i samma klass är enligt denna begränsad och i vissa fall till och med gynnar det patentskyddade läkemedlet. Det går förvisso lite utanför frågan som gällde prissättning baserat på tredje parts beslut, men pris/marknadsföringskänslighet har absolut en roll även i detta fall.

13 gillningar