Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

Man skulle tro, at det gik ret godt ud fra rekrutteringerne: https://www.aeyehealth.com/our-careers

Hele 14 stillinger åbne

9 Synes om

På den anden side ..sælgere tager af sted, hvis handelen ikke går, kodere tager af sted, hvis man kan få mere et andet sted. Stor udskiftning skaber i hvert fald ikke effektivitet.

1 Synes om

Er der en opjustering på vej ved hjælp af software?

I september 2026 ser det ud til, at der er blevet offentliggjort tre betydelige udbud fra velfærdsregionerne (Etelä-Pohjanmaa 11.9., Lappi 11.9. og Pohjois-Savo 20.9.). I alle disse udbudsdokumenter for teleradiologitjenester er OptoMed-portalen fastlåst som en obligatorisk teknisk platform. Her er et link snuppet fra spalten ved siden af, hvor der allerede søges efter en person til opgaven:

13 Synes om

Det er små bække. Det er dog ”kun” et følge- og støttesystem og kan være i størrelsesordenen maks. 100k€/år. Alt tæller jo med på bunden, og jeg forklejner det slet ikke.

2 Synes om

Er disse udbud ikke om at finde udførende partere frem for en eller anden systemleverandør? Velfærdsområdet (hyvinvointialue) har helt sikkert allerede Sectras PACS (leveret af Optomed) i brug samt Optomeds portal, hvorfra der fjenaflæses billeder.

2 Synes om

Du har fuldstændig ret i, at udbudmene specifikt køber lægens arbejde og ikke et nyt IT-system, men det er netop her, denne models genialitet ligger: Velfærdsområdet (hyvinvointialue) har som fundament Sectra PACS leveret af Optomed og OptoMed-portalen. Når regionen på grund af lægemanglen nu outsourcer tienduvis af erklæringer til private aktører (såsom Onni), forpligter den det eksterne lægehus til at bruge denne eksisterende Optomed-pipeline. => Optomed behøver derfor ikke at bære en eneste cent i risiko for lægernes dyre lønninger, rekrutteringsomkostninger eller sygefravær. Lægehuset tager risikoen for lægerne, velfærdsregionen betaler for erklæringerne, og Optomed sidder imellem som en “toldstation” og fakturerer for brugen af infrastrukturen og billedoverførslen.

3 Synes om

Ja, ethvert billede, der tages på hospitalet, bliver gemt i PACS, og nogen har kigget på dem indtil nu. Så hvis wellfare-regionen (hyvinvointialue) allerede bruger Sectra, og der ikke tages flere billeder end ellers, forstår jeg ikke helt, hvor denne meromkostning kommer fra.

Redigeret. Måske skal jeg undersøge udbuddene igen. Men udgangspunktet er altså, at jeg tror, wellfare-regionen (hyvinvointialue) kun udbyder selve udtalelserne/beskrivelserne i licitation, mens systemet, licenser osv. kommer fra wellfare-regionen (hyvinvointialue).

2 Synes om

Efter min mening opsummerer dette glimrende det problem, der også har været drøftet i denne tråd; tråden modtager masser af åbenlyst direkte copy-paste fra AI, næsten uden nogen analyse af, om observationerne på nogen måde er relevante eller overhovedet realistische. Mængden af information erstatter ikke kvalitet; AI er en god tjener, men en dårlig herre.

Genstanden for indkøbet her ser ud til at være speciallægetjenester leveret af radiologer. Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen indikation på, at disse udbud vil have nogen indvirkning på Optomeds pengestrøm eller resultat. Så vidt jeg forstår, ville det kræve to ting: 1) At Optomed på en eller anden måde fakturerer for disse på transaktions- eller volumenbasis, og 2) at disse volumener nu ville vokse som følge af udbuddene. Hvad gør det muligt at udlede, at 1+2 eller endda blot en af delene nu vil ske i forbindelse med disse udbud?

@Mr_Stock kan du uddybe lidt mere, hvorfor du ser, at dette kunne være anledning til en opjustering for Optomed? Du skrev bl.a. “lægernes dyre lønninger, rekrutteringsomkostninger eller sygefravær” - har Optomed båret risikoen for disse før disse udbud, og vil denne risiko på en eller anden måde forsvinde nu? Eller ser du beviser på en eller anden mekanisme, hvorved Optomed nu er i stand til at faktuere mere for disse softwareløsninger end før? Jeg kan personligt ikke rigtig finde nogen grund til jubel over disse udbud.

4 Synes om

Min tidligere kommentar om lægerisiko var ganske vist dårligt formuleret – jeg forsøgte blot at sammenligne dkningsgraden for et lægehus og et softwarehus, Optomed har jo naturligvis aldrig haft nogen lægerisiko.

Hvad angår om Optomed får flere penge ud af dette: Ja, det gør de.

Selvom den grundlæggende infrastruktur (Sectra/portal) allerede findes, betyder tilslutningen af en ekstern aktør for et softwarehus i praksis altid ekstra fakturering (eller også er aftaleforholdene helt forfærdeligt dårlige):

Integrationer: Etablering af grænseflader og sikre forbindelseskanaler til en ekstern aktør er i den virkelige verden altid ekspertarbejde, der faktureres særskilt.

Brugerlicenser: Der er brug for nye licenser og adgangsrettigheder til eksterne teleræger/m.fl.

Volumen: Når de opsamlede køer på 12.000–15.000 undersøgelser bliver afviklet, stiger trafikken og ofte også de transaktionsbaserede gebyrer i portalen.

Om den positive resultatadvarsel (posarista): Alene disse udløser ikke nogen positiv resultatadvarsel, men når der kommer tilstrækkeligt af dem + Ubetec, så kan spillet se helt anderledes ud…

1 Synes om