Der er ingen tvivl om, at medicinalfirmaer gerne vil vide så tidligt som muligt om en hvilken som helst sygdom eller endda risikoen for den. Øjet ser meget, og fra øjet ser man om muligt endnu mere. Et fundusfoto (silmänpohjan kuva) eller en OCT-scanning er som en markedsanalyse for et medicinalfirma. Salgspotentiale. Man kan direkte se, hvad man kan og har brug for at sælge. Jeg kan ikke undgå at tænke på, at der ud over den reelle sundhedsmæssige fordel også er enorme forretningsmæssige fordele i luften, og dermed også en høj risiko for misbrug af en eller anden art. “Et udviklende sygdomsbillede kan ses i jeres øje – spis dette, så den potentielle sygdom ikke realiserer sig – om 10 år, måske.”
Kan det i Roches tilfælde dreje sig om, at der er brug for OCT, når virkningerne af en medicin eller behandling skal vurderes, men at et fundusfoto er tilstrækkeligt til at opdage en risiko eller sygdom? Dvs. OCT til lægemiddeludvikling, Optomed til salg. Jeg påstår ikke, at det forholder sig sådan, men det må anses for muligt.
Netop denne kunstige intelligens laver “nonsens-diagnoser”, hvilket gør, at vestlig kontrol, f.eks. med FDA-godkendelser, er en vigtig del af helheden. Overdiagnostik er ikke acceptabelt, og så vidt jeg forstår, har dette luget ud i en potentiel konkurrent på det amerikanske marked.
Man kan kun miste sin troværdighed én gang, og jeg vil nødigt tro, at virksomheder med en omsætning på ti- eller hundredevis af milliarder ender med overdiagnostik blot for at opnå evig vækst.
I den tredje verden er myndighedskontrol og regulering naturligvis ikke så stærk som i mere udviklede lande, men jeg vil gerne tro, at etik og værdier f.eks. også styrer driften af den virksomhed, jeg ejer.
Repetition er studiernes moder… sådan siger man jo det.
Oppe over i tråden er der igen snak om dette big pharma-emne… hvad mon dette mystiske selskab er for en størrelse.
Det er vist ikke til at tage feil af. Dette blev bragt frem i lyset i forbindelse med Gitex Marokko-begivenheden så tydeligt, at det ikke efterlader plads til fortolkning. Laura Piila bragte dette frem i sit eget opslag, og AstraZeneca brugte også betegnelsen partner om Optomed i deres eget opslag.
Her er Piilas opslag endnu en gang. Læs også teksten på det ene foto, hvor der frit omsat siges… " Lumo CKD-kombinationen knyttes til HHA-enhederne ".
[quote="Puutaheinaa, post:6580, topic:2389, full:true"]\nSkulle man forstå det sådan, at Lumons RR-komponent kun er godt og vel et par tusinde, og at den fordeler sig over fem år? Eller at der falder et par tusinde med det samme og resten over fem år?\n[/quote]\n\nJeg spurgte om dette i forbindelse med Inderes-interviewvideoforløbet, og nu hvor jeg overvejer yderligere køb, dukkede det op i min erindring igen… er der nogen, der har en klar fortolkning af, hvad Juho mon mente?\n\nDet kan findes i starten af H2-interviewet, fra 2 minutters mærket og fremefter.
Optomed bliver ganske vist ikke nævnt ved navn, men alle, der har fulgt sagen, ved, at det drejer sig om Optomed. Det interessante her er punkterne til sidst:
Lokal løsning taget i brug (kamera + AI + sky)
Nye markeder og aftaler er opstået
Der er opbygget en forretningsmodel baseret på gentagen fakturering i Kina (new business model with recurring revenue in China)
Men Optomed melder dette ud, når de finder det passende. Stadig binært. Helt klart.
Jeg tænkte på, at WISER Falcon sagtens kunne tage dette koncept ud over Kinas grænser.
Nemlig Optomed-kameraet, kinesisk AI og Huawei-skytjenester. Dette ville være en direkte konkurrent til f.eks. AstraZeneca i Afrika, men det generer os ikke, det vigtigste er, at kameraet kommer fra Optomed.
Optomeds ejerandel af joint ventures’en er 20%, men kameraerne leases formodentlig til dette selskab. Ligeledes er screening og behandling af resultater sandsynligvis også Optomeds lokaliserede software. Færdiggørelsen af lokaliseringsarbejdet blev nævnt i et tidligere interview. Jeg kunne ikke lige finde kilden til at tjekke det.
Jeg forventer endnu ikke et pengestrøm fra ejerandelen, men med de nuværende oplysninger burde der allerede være en lille pengestrøm i gang direkte til Optomed fra disse software- og udstyrsleasingaftaler.
20% er en god andel, når man tager størrelsen på det potentielle marked i betragtning. Det ville bare være på sin plads at få nogle oplysninger direkte fra Optomed på et tidspunkt. Indtil da er dette binært, og jeg er selv skeptisk over for, at udenlandske selskabers Kina-eventyr lykkes. Hvis noget ser ud til at virke, bliver det kopieret og ordnet lokalt, så snart man har presset al tænkelig hjælp ud af aktøren. Dette modtager dog en smule opbakning fra det faktum, at 80% er kinesisk, så det kan muligvis flyve under partiet økonomiske interessebeskyttelsesradar.
Fokusér på USA og udvidelsen af Aurora AEYE. Vestlige virksomheder bør kun drage til Kina for at prøve lykken, når de har store summer kontant brændende i lommen, som ledelsen ikke ønsker at udbudle som udbytte.
[quote="Dr.Feelgood, post:6714, topic:2389"]\n* Lokal løsning taget i brug (kamera + AI + sky)\n* Nye markeder og aftaler skabt\n* Der er opbygget en forretningsmodel i Kina baseret på gentagen fakturering (new business model with recurring revenue in China)\n[/quote]\n\nJeg kiggede for sjov skyld Optomeds selskabsmeddelelser igennem.\n\n* 6.11.2025we move from validation toward the early execution phase\n\n* 10.2.2026: In China, the Company’s joint venture has progressed according to the plan, however, no revenue is expected during the next few quarters.\n* 6.5.2026The China joint venture continues to progress according to plan, although the opportunity remains binary and no substantial material revenue contribution is expected in the near term.\n\nOg nu det Wiser:\n\n* new markets and commercial deals created\n\nDet ser jo ud til, at tingene skrider frem. Man kunne let være enig i, at Optomed kunne kommunikere mere åbent. En anden vinkel er imidlertid, at Kina er Kina, og intet kan tages for givet, før pengestrømmene begynder at rulle ind på kontoen (som det allerede er set!). Indtil da kan casen meget vel være “binær”, selvom sandsynlighederne måske hælder i retning af, at succes snart kan være mere sandsynlig end fiasko. Hvis der imidlertid er tåget i USA, bl.a. hvad angår markedets reelle størrelse, tror jeg helt ærligt, at det er endnu mere tåget for Optomed i Kina.\n\nHvis og når der ikke planlægges en aktieemission, ser jeg ingen væsentlig fordel i at pumpe dette stort op, før recurring revenue (tilbagevendende omsætning) reelt flyder ind på kontoen. Deals created betyder ikke det endnu – der kan gå lang tid fra aftale til implementering og realisering af pengestrømme.\n\nUnder alle omstændigheder er det positivt, og også en form for Opto-option, som endnu ikke afspejles i aktiekursen.
Nye oplysninger om Vision Loss Rehabilitation Canada-screeningprojektet. Resultaterne ser gode ud, og samtidig bekræfter denne artikel, at Optomeds kameraer er i brug.\n\nhttps://publicsectornetwork.com/insight/harnessing-ai-to-break-down-barriers-to-healthcare-lessons-from-ontarios-eye-health-screening-initiative#IDHC\n\nDer står, at:\n\n"The model also improves quality and efficiency by pairing technology with standardized practice. Upgrading to newer portable fundus cameras strengthened image quality and workflow, with some sites increasing screening volumes by sixty percent after replacing older equipment."\n\nBilledet viser Aurora, men kan der her også hentydes til Lumio?
Det er jo værd at bemærke, at VLRC’s Optomed Aurora + Eyeart for noget tid siden blev fremhævet ved HLTH’s ceremonier. Optomed Lumo har modtaget Health Canada-godkendelse for over et år siden, så det kan godt være, at de allerede har nået at teste Lumo + Eyeart også.\nError 500
Her er en reference fra Finlands største spiludbyder. Der er omkring 50 andre licensansøgere, og med henblik på troværdighed er dette en god sejr, så man med ro i sindet kan gå ud og sælge tjenesten til andre udbydere.
Selv hørte jeg navnet Ubetec for første gang i sidste uge, og det ville da være dejligt, hvis der faldt noget ud på bundlinjen derfra. På et tidspunkt har man dog fået nogle Tecnotree-vibes af, hvordan udgifterne passende dækker indtægterne. Jeg håber bare, at der bliver rapporteret åbent, og at der også bliver udbetalt noget fra Optomed-datterselskabet.
Er det sådan, at hele Optomeds SW-del (software-del) nu er under dette datterselskab, eller udelukkende denne compliance-del? Eller har de overhovedet andre softwareaktiviteter?
Det er sandt, at denne Ubetec har fløjet under radaren på ganske mange. Sandheden er, at den bliver den største leverandør / aktør af gaming compliance-tjenester (compliance-tjenester inden for spil) til det åbnende finske væddemålsmarked. Begrundelse: Den er stærkt forbundet med de styrende / beslutningstagende aktører. Softwaren vil tage et stort spring i 2027, og det forklarer, hvorfor de ændrede deres bogføringspraksis for nylig…
[quote="Mr_Stock, post:6724, topic:2389, full:true"]\nJa, denne Ubetec har virkelig været under radaren for mange. Sandheden er, at de kommer til at være den største udbyder/aktør af gaming compliance-tjenester på det åbnende finske væddemålsmarked. Begrundelse: De er stærkt forbundet med de styrende/beslutningstagende aktører. Softwaren tager et stort spring i 2027, og det forklarer, hvorfor de ændrede deres bogføringspraksis for nylig…\n[/quote]\n\nSådan er det. Spiludbyderne vælger her ikke deres partner på baggrund af prisen. Ubetec er sandsynligvis den eneste aktør, der kender reguleringen af det finske spilmarked ordentligt. Også dette vil generere en pæn meromsætning, hvis f.eks. 10 nye aktører vælger Ubetec som partner, og der kommer en højmarginfakturering på 0,5 mio./kunde/år fra næste år og fremefter.
Jeg undrer mig mest over her, at ingen gigant kaster en redningskrans til Opto, for denne værdiansættelse er jo så latterlig. Astra eller en eller anden Topcon kunne, hvis de bare ville, gøre dette profitabelt på bare et par uger med deres egne kontakter. Jeg ville ikke have noget imod, selv hvis hele biksen blev solgt for 100 mio. De 100 mio. i pris ville være noget, jeg kunne slippe mine aktier for, og så ville der blive lidt tilovers til nye investeringer. Selvom den pris på 100 mio. er småpenge for disse patenter, FDA-godkendelser og anden software. Det er faldet så markant, at det vil være et mirakel, hvis der ikke snart sker et eller andet et eller andet sted fra i verden.
Det er en skam, men i mine bøger ville 100 mio. € gøre ondt som en tur i Instrumentarium, og jeg ville ikke sælge. Hellere hæve et udbytte på 0,5 € om 5-10 år, end jeg ville sætte mit navn på salgspapirerne næste år til en aktiekurs på omkring 5 €. Man kan nå at sælge den senere.