Tak for linkene, interessant data. Som repræsentant for den almindelige “menigmand-investor” (tuulipukusijoittaja) må jeg virkelig undre mig over selskabets investorrelationer. I WISERs materiale findes der allerede ret konkrete tegn på, at Kina-planerne skrider frem, hvilket Optomed selv har fortalt meget lidt om.
Ifølge WISER har Optomeds Aurora-kamera opnået NMPA-godkendelse i Kina. Derudover er der igangsat screeningspiloter i Kina, opbygget et samarbejde med et hospital og en lokal AI-aktør, samt etableret et samarbejde med en stor optikerkæde, der har været længe på markedet. Nu søger Optomeds kinesiske joint venture en person til at opbygge salget til blandt andet klinikker, optikerforretninger, forsikringsselskaber og den offentlige sektor.
Hvis det er dette, vi arbejder ud fra, begynder det unægtelig at forme sig som en interessant helhed for en investor. Reguleringen ser ud til at være på plads, lokale partnere er fundet, og kommercielle kanaler bliver opbygget. Den kinesiske model ser også mere omfattende ud end den amerikanske. Ved siden af diabetesscreening er nærsynethed (myopi), optikerforretninger og primær sundhedstjeneste også en del af det. Og lad os ikke glemme, at der er over 230 millioner diabetikere og over 130 millioner mennesker, der lider af højmyopi i Kina, så det potentielle marked er enormt.
WISERs materiale er præget af markedsføring, og godkendelser, piloter eller partnerskaber fortæller selvfølgelig endnu ikke noget om den omsætning, Optomed vil generere. Den reelle værdi af Kina-casen bliver først afgjort, når denne aktivitet omdannes til kommercielle volumener.
Men tilbage til investorkommunikationen. Begge de nævnte partnerskaber startede i juni, altså i det samme kvartal, som augusts Q2-rapport dækkede. Det var dog svært at udlede af rapporten, at der så aktivt opbygges en kommerciel helhed i Kina. Det er noget nær ufatteligt, at folk, der har investeret i Optomed, skal stykke et sådant billede sammen fra kinesiske kilder. En oprigtig hat af for detektivarbejdet fra folkene på forummet.
Det ærgrer mig også, at man ikke fik spurgt ind til dette i interviewet med den administrerende direktør. Kina ser lige nu klart mere interessant ud, end Optomeds egen kommunikation giver indtryk af. Man sidder tilbage og spekulerer på, hvornår alt dette begynder at kunne ses i Optomeds omsætning og pengestrøm?