Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

det ville være fuldstændig irrationelt at sælge efter sådanne nyheder, vi kører videre med hold. hvornår alt dette bliver vekslet til euro, ved ingen, men lige nu ser det lækkert ud.

8 Synes om

Væsentligt:

"Ikke hastigheden. Det faktum, at hver eneste institutionelle partner — hospitaler, apotekskæder, detailkæder — sagde ja hurtigere, end vi havde forventet.

Kinas sundhedsvæsen er overvældet. 233 millioner diabetespatienter. Over 160 millioner mennesker med svær nærsynethed (high-degree myopia). De bedste øjenhospitaler er fuldt booket flere måneder frem. Efterspørgslen efter tilgængelig øjenscreening er så intens, at når en reel løsning dukker op — ikke et koncept, ikke et pilotprojekt, men et operationelt JV (Joint Venture) med en regulatorisk godkendt løsning — så åbner dørene sig."

22 Synes om

Derudover ser det ud til, at der blandt dem, der har “liket”, er en ret erfaren direktør fra SEB med base i Kina. Himberg nævnte i interviewet, at det også er nødvendigt, at investorer/finansiører går med i dette setup. Mon ikke det også er faldet på plads nu.

7 Synes om

Selvom jeg indimellem har kritiseret relevansen af visse LinkedIn-opslag, så tak for (også) dette opslag. Dette ser efter min mening også interessant ud. Både Optomed og Wiser virker til at være seriøst engagerede, og det faktum, at Wiser bruger Optomed som reference, taler for, at de virkelig ønsker, at Optomed skal få succes, og at de lægger et stort arbejde i det.

En eventuel succes i Kina er stort set ikke indregnet i Optomeds aktiekurs. Derfor er casen Kina efter min mening lidt asymmetrisk, og det er en af årsagerne til, at jeg stadig sidder på mine aktier på trods af kritikken.

10 Synes om

Det ville også være lidt dumt, hvis Wiser ikke ønskede, at Optomed skulle lykkes. De er jo samarbejdspartner for Opto, og gennem det tjener de penge. Hype og promovering er naturligvis en del af pakken.

1 Synes om

Hvis casen så dårlig ud, ville de næppe tromme for det som en reference for deres evne til at opbygge forretning i Kina.

7 Synes om

Dette var præcis min egen pointe. Vi husker nok Optomeds forrige Kina-forsøg, hvor partneren ikke rigtig overbeviste. Det er altså ikke helt ligegyldigt, hvem der er partner derovre, og hvad deres motivation er.

10 Synes om

Hvis jeg husker rigtigt, antydede Himberg i forbindelse med Q1, at der kunne komme nyheder om Big Pharma eller lignende i løbet af H1. I den nuværende situation og med disse (Kina) krydderier begynder det at føles muligt. Jeg har en fornemmelse af, at nyhedsstrømmen vil fortsætte (måske allerede inden onsdag?)

5 Synes om

Jeg tvivler på, at der kommer noget derfra, alt væsentligt er allerede blevet fortalt​:sweat_smile:

3 Synes om

En tjekkisk “Børsen” (Kauppalehti), som fokuserer på startups, har interviewet Aireens CEO. Optomed bliver også nævnt et par gange:

Her er oversættelserne, hvor Optomed er nævnt:

Nethindebilleder kan tages med et almindeligt stationært funduskamera eller et bærbart kamera, såsom kameraet fra den finske producent Optomed, som Aireen har indgået et samarbejde med. “Vi bringer fuldstændig mobilitet til screening. Vi kan behandle patienter, der ikke kan komme til lægen,” siger Kuchyňa.

I forbindelse med integrationen af det nye Optomed LUMO-kamera var Aireen-teamet nødt til at validere modellen igen. Derfor udrullede Aireen først diagnosen for diabetisk retinopati og tilføjer først nu AMD: “Vi sender det ikke på markedet, før vi er sikre på det faktiske resultat.”

Indtil videre køber lægen et funduskamera og betaler Aireen per undersøgt patient, men behovet for investering i udstyr ændrer samarbejdet med Optomed. “Screening som en service uden startomkostninger, ingen bekymringer. Du bestiller, pakker ud og går i gang. Vi forsøger at identificere potentielle barrierer for opstart og fjerne dem,” tilføjer Kuchyna.

Der er virkelig god “pöhinä” (hype/fremdrift) omkring Aireen og Aeye Health, og det er positivt, at begge har valgt Optomeds kamera som deres førstevalg. Desuden fokuserer Aireen udelukkende på Lumo, hvilket er godt.

36 Synes om

Når man læser det LinkedIn-opslag om situationen i Kina og husker på den administrerende direktørs kommentar efter Q1 om, at det var 50/60, og at man ikke kan vide, hvad der sker, så må man spørge sig selv, om det er den rette mand på den rette post, eller om de her ting skal forestille at være så “hys-hys”.

1 Synes om

Når det kommer til Optomed, er man så tys-tys, som man overhovedet kan være. Desuden kan nogle opfatte Kina-hypen som noget negativt, så efter min mening er det helt fint at tie stille.

De kunne også have informeret om denne større aftale på forhånd. Man skal kunne læse direktøren; han sagde, at han var meget sikker på forbedringer i de kommende kvartaler, og det tror jeg selv på.

6 Synes om

Når man husker det forrige forsøg på at erobre Kina og ved, hvor lukket et marked det er, kan “50/60” stadig være et helt legitimt bud, selvom der er gået et par måneder siden Q1-kommentarerne. Jeg har ikke fundet indikationer nogen steder på, at der rent faktisk bliver tjent penge derovre endnu; på nuværende tidspunkt befinder de sig stadig i marketing- og pilotfasen. LinkedIn-referencerne er positive, men det er helt sikkert ikke i mål endnu.

Hvis man er meget overbevist om, at Kina bliver en stor succes, så er det sikkert stadig et godt tidspunkt at købe op på. Hvis succesen på et tidspunkt begynder at kunne ses i tallene, vil det bedste tidspunkt allerede være passeret, men til gengæld er risiciene også mindre.

4 Synes om

Indivindere køber ikke.

Der er en grund til dette. Man bør ikke forvente noget fra Kina, før det rent faktisk afspejler sig i tallene. Forestil jer det ramaskrig, der ville opstå, hvis der var et kæmpe hype, og resultatet endte med, at man stod tilbage med en lang næse. Hvis Kina breaker, så lover jeg at medbringe en flaske af den lidt finere whisky til Petri Salonen ved næste generalforsamling.

Men hellere gå frem med kynisk realisme. Og selv med risiko for gentagelse angående capex-ordren; selskabet har konsekvent siden årets begyndelse kommunikeret, at virksomheden vil vokse i løbet af 2026. Q1 var blødt, og denne ordre kom på en måde på det rette tidspunkt. Og udmeldingen var på sin plads for at genoprette en vis tillid. Ellers ville vi have ligget i kurser under en euro inden august.

5 Synes om