Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

Her er Attes kommentarer til denne store ordre :slight_smile:

19 Synes om

Hvornår kommer den næste mulige opdatering af kursmålet mon? Man skulle tro, at der nu er pres for at justere kursmålet opad?

1 Synes om

Man skulle tro det, men det kan være, at vi fortsætter med det nuværende niveau. En overraskende tam åbning… det virker til, at fondene bare dumper aktier, og robotterne klarer resten. Man burde måske smutte forbi Euroclear, da det alligevel ligger på vejen, og undersøge lidt nærmere, hvad der er sket i ejerkredsen…

12 Synes om

Ordren er stor, men det samme var stigningen i lagerværdien i Q1.

Ordren ændrer egentlig ikke på noget, som selskabet ikke konsekvent har kommunikeret gennem hele starten af året. Og alligevel bliver alle altid overraskede. Heldigvis kan ordren leveres hurtigt fra lageret, og selskabet behøver ikke på nuværende tidspunkt at lede efter komponenter og møtrikker over hele verden. Så hvordan dette vil afspejle sig i regnskabstallene: i løbet af Q3 og Q4 får de indhentet hullet fra starten af året, og i forbindelse med Q4 vil Optomed blive lykønsket for deres præcise guidance i en ustabil verden.

Jeg tør ikke tage stilling til aktiekursen. Aktiens værdi defineres af fondene, da der endnu ikke er noget udbytte til at støtte kursen (Helsinki), og nu er porteføljeforvalterne på sommerferie. Sommervikarerne (eller robotterne) handler på egen hånd i overensstemmelse med den forudlagte plan fra maj, så ved Q2-offentliggørelsen kan man stadig nå at rive sig i håret, mens nedturen fortsætter hele sommeren, og selv denne handel først bliver synlig i H2.

Dette er en skøn aktie. Den kræver sin helt egen form for stoicisme.

19 Synes om

AEYE Health udnytter i øjeblikket deres ret synlige CEO mere og mere. Desuden er det seneste opslag en ret krads argumentation mod teleretina:

Ps. Jeg har på fornemmelsen, at der snart dumper en stor nyhed ind fra @aeyehealth

5 Synes om

Markedet blev ikke mere begejstret, fordi handlen kun omfattede kameraer. Værdiskabelsen sker på det niveau, hvor maskinen kan erstatte – og måske senere ikke blot erstatte, men gøre det bedre, det vil sige hurtigere og mere præcist end menneskeligt arbejde, altså fortolkning af billeder. Den aktør, der tilbyder den bedste AI-algoritme plus EMR-integration og brugerflade, vil vinde markedet.

2 Synes om

Hvad siger eksperterne, hvor stor en pulje ville en AI-integration solgt til denne hardware betyde for Optomed?

Derudover er jeg nysgerrig efter at vide, hvornår det optimale tidspunkt for det AI-integrationssalg og selve implementeringen ville være, når man tager leverancerne i H2 i betragtning?

Gad vide om dette hardwaresalg stadig vil bringe noget ekstra med sig – eller kan det være, at det var det?

1 Synes om

Vi ved jo ikke engang, om disse kameraer røg ind på distributørens lager for at vente på købere, eller om de gik direkte i brug.. måske røg nogle det ene sted hen og nogle det andet.

1 Synes om

Himpäri malede nogle smukke billeder sidste sommer om, at de fleste kunder, der har købt Aurora IQ, vil tage AI i brug senere. Det er dog uvist, hvor lang tidshorisont dette “senere” dækker over, da der i hvert fald ikke er tegn på nævneværdig RR-vækst (Recurring Revenue) endnu. Så man skal nok ikke forvente mirakler lige med det samme.

4 Synes om

Hold bare øje med de tidsbaserede abonnementsindtægter. Den linje i resultatopgørelsen er vokset med 30% YoY, og jo større basen af “dummy”-kameraer er, desto mere pressede er de øjenlæger, der skal vurdere billederne, og desto lettere er det for AEYE at sælge AI-analyse.

Folk er utålmodige nu; Q1/2026, som blev afholdt for halvanden måned siden, var det bedste nogensinde for AEYE, og alligevel sidder folk her og spekulerer på, hvad der er galt? Prøv at lave et regneeksempel frem mod år 2029, og tag udgangspunkt i en mere moderat vækst end tidligere, f.eks. +20%, for de tidsbaserede indtægter.

8 Synes om

Som tidligere Optomed-aktionær er jeg ikke synderlig begejstret for capex-salg – ikke engang disse kæmpeordrer. Det er bedre end ingenting, men for mig er det vigtigste i investeringscasen netop AI-screening og de dertilhørende RR-indtægter (tilbagevendende indtægter).

Der har været tid til at få solgt denne spydspidsløsning, da man er den eneste indehaver af en FDA-godkendelse til en sådan diagnosticeringsløsning, men selvom produktet er så avanceret, er det ikke rigtig kommet op i omdrejninger. Jeg forventede betydeligt mere og hurtigere synlighed af RR i tallene, men det skete ikke. Troen forsvinder på et tidspunkt, og jeg fandt det ikke længere klogt at blive hængende i håbet om en vending, når markedet er grønnere på den anden side af hegnet.

Selv nu er denne megaordre på Aurora IQ og ikke den nye Lumo. Hvis der ikke aktiveres AI på disse IQ-enheder, der blev solgt sidste år (hvilket vil vise sig i de kommende kvartaler), så er spørgsmålet: hvorfor har kunderne ikke købt Lumo? Hvilken grund ville der være til at købe IQ nu, hvis man ikke senere aktiverer AI? Dette punkt passer godt ind i både et bull- og et bear-scenarie.

8 Synes om

Jeg undrer mig også over, hvorfor man køber “gammel” teknologi, medmindre det læner sig op ad en FDA-godkendelse.

1,8 mio. EUR, så kan man antage, at det er 150 kameraer til 12 t.EUR pr. stk., eller er Aurora billigere? 200 stk. til 9 t.EUR pr. stk.

Edit: En ting til, kunden kan sagtens have købt kameraerne separat og samtidig AI, hvilket ikke fremgår her, men som så indtægtsføres på en anden måde senere for Optomed.

3 Synes om

Jeg vil gerne udfordre det lidt: Hvorfor skulle der komme en opdatering af kursmålet baseret på dette? Optomeds selskabsmeddelelse skal jo tolkes således, at man ved hjælp af denne ordre når den ret beskedne guidance for 2026: Forventningerne forbliver uændrede: Optomed forventer, at omsætningen i 2026 vil vokse sammenlignet med 2025. Uden at forenkle tingene for meget kunne en “bear” også drage den konklusion, at man uden denne ret store enkeltordre måske ikke engang ville have nået den guidance. Hvis guidance ændrer sig i takt med eventuelle efterfølgende ordrer, ville det nok være på tide at se på kursmålene – især hvis ordrerne inkluderede abonnementsbaseret (recurring revenue) AI.

Et interessant spørgsmål er, hvordan disse potentielle fremtidige RR-indtægter fordeles mellem AEYE og Optomed i en situation, hvor Optomed allerede har solgt og faktureret hardwaren fuldt ud på forhånd. Man må formode, at Optomeds andel af RR i et sådant tilfælde bliver mindre.

6 Synes om

Ja, Optomed kræver en stor kamerabestilling med AI.. I løbet af denne uge vil vi være på samme prisniveau som før midsommer..

1 Synes om

Hvis man f.eks. læser Inderes’ Q1-rapport, kan man finde de tidligere kursmål der. Vi er nu tilbage ved de omsætningsmål, der blev offentliggjort i starten af året. Kursmålet givet den 11. februar var 3,8 €. Så jeg ser det som en logisk mulighed, at kursmålet kunne blive opjusteret. Q2-resultatet offentliggøres selvfølgelig inden midten af august, så de kan naturligvis nå at hæve det til den tid :wink:

4 Synes om

Men Q2 vil stadig være blød. Bliv ikke skuffede eller overraskede. Finansieringsgrundlaget for det amerikanske marked faldt jo først på plads i 04/2024, så de indkøb, der røg på hold i januar, har først fået underskrifter på ordren i Q2, og de vil først fremgå af resultaterne i Q3 og Q4. Hvis der rapporteres ordrebøger (som hos industrivirksomheder), hvilket er usædvanligt for Optomed, så ville man kunne se troen på fremtiden dér. Men det er jo ikke noget, vi ikke allerede ved.

I forbindelse med Q4 kan man konstatere, at guidance trods alt holdt, og udsigterne for 2027 er bla bla bla, samt at piloterne i Kina skrider frem og binært er tættere på et ét-tal end nul – derefter kan vi tale om nye kursmål.

Og så længe fondene er på salgssiden, er det fuldstændig lige meget, hvad vi “bullerot” (optimistiske småinvestorer) håber på.

12 Synes om

Redeye kommenterer ordren. De har læst med på forummet og er enige. Derimod er de uenige med hr. Marked angående Optomeds nuværende aktieværdi. Fair value fastholdes på 3,5 € (1,5-8), hvilket vil sige, når der tages højde for fremtidige scenarier.

https://www.redeye.se/api/articles/download-file/44135343-c790-3c4b-808b-979c4e043ffe

27 Synes om

Kursmålet var formentlig højere, da dette års guidance blev udmeldt. Og med den indkomne ordre er man ved at nå det, som du også selv påpeger. Kursmålet blev sænket efter et blødt 1. kvartal (Q1). Så vidt jeg husker. Der ser ikke ud til at være udsigt til samme blødhed fremover.

2 Synes om

Store ordrer går formentlig til distributører og ikke til slutbrugere (indtil videre). Distributøren tager naturligvis enheden uden AI, og slutbrugeren aktiverer funktionerne på den platform, de har købt, hvis de ønsker det. En stor ordre kan selvfølgelig også komme direkte fra en slutbruger, men det ville man næppe høre noget om, da ordren beløbsmæssigt ikke er af betydelig størrelse. Opto kunne dog ændre linje og melde ud, hvis en sådan ordre med et stort antal enheder afsendes med AI-funktionalitet inkluderet.

1 Synes om

Det begynder at se ret interessant ud i Kina​:thinking:

Edit. Jeg ved ikke, hvem der stadig sælger, men jeg holder i hvert fald fast i mine aktier.

46 Synes om