Der er skam gjort forsøg med andre kameraer, men uden succes. For eksempel med det bærbare Retinavue 700 og Centervues/Icares DRC Plus.
Tak… men nye ansøgninger / har de ikke forsøgt igen @FDA?
Situationen med FDA-ansøgningerne virker til at være en smule uklar. Begge ansøgninger for de nye enheder mislykkedes ..det vil sige Topcons AEYE Health-kombo og Revenios enhed + egen AI.
Dette betyder i sig selv, at AEYE Health ikke har en AI, der kan få en FDA-godkendelse igennem med det nye, mere præcise kamera. Revenio lod forstå, at det mere præcise kamera giver flere positive resultater, og det brød FDA sig ikke om. En ny FDA-runde starter for Revenio sandsynligvis i år, og man kan håbe på et nyt godkendelsesforsøg om et års tid.
Bør man begynde at konkludere, at vi er i opskaleringsfasen, når man ansætter den slags profiler:
Trump-administrationen er i øjeblikket ved at skabe en lovgivningsmæssig ramme for integration af autonom kunstig intelligens (AI) i det amerikanske sundhedsvæsen.
AI-resumé af ovenstående tekst:
“Den amerikanske forbundsregering (Trump-administrationen) forbereder lovmæssige ændringer, der skal gøre kunstig intelligens til en selvstændig, autonom aktør i sundhedsvæsenet frem for blot et hjælpeværktøj. Målet er, at AI i fremtiden skal kunne diagnosticere sygdomme og ordinere medicin selvstændigt, hvilket har til hensigt at løse lægemanglen i landdistrikterne og lette behandlingen af kroniske sygdomme.”
Fem opdateringer om diabetisk øjensygdom fra ADA 2026
Især punkt tre fangede min opmærksomhed.
“Et fase 1-implementeringsstudie udført af Emory Healthcare evaluerede AEYE Health i primære sundhedsklinikker”
https://touchophthalmology.com/insight/five-diabetic-eye-disease-updates-from-ada-2026/
Emory er ikke nogen lille spiller.
Beliggende hovedsageligt i Atlanta.
En del af Emory University.
Georgias største akademiske sundhedssystem.
Emory Healthcare
11 hospitaler
Over 580 behandlingssteder
Over 3.800 læger
Omkring 22.000–25.000 ansatte afhængigt af opgørelsesmetoden.
Gad vide om dette vil påvirke efterspørgslen på kameraer i USA:
Fungerer det sådan, at når klinikker bliver bundet op på resultatorienterede betalinger, er de nødt til at finde effektive måder at screene for sygdomme på, uden at dyre speciallæger skal udføre dette rutinearbejde…?
Det rigtige salg begynder at åbne op i Kina. Screeningspartnerskab påbegyndt med Oriental Vision (optikerkæde), og der er tilsyneladende mere på vej:
Optomed har kun en ejerandel på 20 % i joint venture-selskabet og de eventuelle overskud.
Men de køber dog de eventuelle kameraer, der skal til Kina, fra Optomed.
Guangzhou har 27 mio. indbyggere, men jeg kunne ikke finde opdateret information om, hvor mange optikerforretninger det pågældende firma har; for et par år siden var der 40. Det er ikke signifikant og skaber ikke nogen ketchupeffekt.
Det skaber måske ikke en ketchupeffekt, men når man kombinerer denne rigtige kommercialiseringscase med alle de andre aktiviteter/piloter, der finder sted i Kina lige nu, må man konstatere, at toget buldrer deruda’ med fuld fart.
Tilsyneladende er flere pilotprojekter i gang på hospitalsområdet, og nu dette. Himbergs tale om det binære (0/1) har flyttet sig en del (efter min mening et spring) mod et-tallet. Vi venter… tiden vil vise, hvilken slags lodseddel det er.
Det ville hjælpe på ventetiden, hvis Optomed selv informerede om partnerskabet og planerne. Ganske vist er alt væsentligt allerede blevet gravet frem af net-detektiverne, men jeg forventer en vis åbenhed og proaktivitet i kommunikationen fra et børsnoteret selskab.
For det børsnoterede selskab Optomed er dette selvfølgelig nok ikke andet end capex-salg, så hvorfor uddybe det yderligere? Især hvis det ikke påvirker guidance. Jeg ser gerne, at jeg tager fejl i næste uge.
Hvis selskabet agerer, som det tidligere har meldt ud, går man ikke ind i Kina med capex-salg som førsteprioritet, og man må formode, at dette heller ikke er baseret på en sådan model. I stedet udlejer Optomed kameraer efter en model med løbende fakturering (SaaS/recurring revenue).
Og ja, man skulle tro, at selskabet rent faktisk ville informere om fremdriften i Kina, og for den sags skyld også i USA, for eksempel i form af pressemeddelelser. Men Optomed opererer ikke på den måde – det har vi efterhånden lært og forstået.
Ville det være interessant at høre, hvad @Juha_Kinnunen mener om Wisers åbning i Kina + andre begivenheder / observationer fra Kina på det seneste? Er der tegn på en reel kommerciel udrulning?
Oriental Vision alene er måske ikke en stor volumen-nyhed endnu, men det er ikke længere hele billedet. WISER Optomed ser ud til at have flere parallelle åbninger i Kina: primary care-piloter i Liwan, screeningsarrangementer med Guangzhou First People’s Hospital, Taikang Insurance / senior community-casen, offentlige og private hospitalspartnere i Guangzhou og Huizhou samt nu Oriental Vision-retailkanalen. Dette ligner mere markedsopbygning end et enkeltstående pilotprojekt. Der er ingen tal endnu, men aktivitetsniveauet er tydeligvis steget.
Jeg synes, det er ret interessant, hvorfor man er så langsomme i USA sammenlignet med Kina. Kineserne ser ud til at implementere ny teknologi på et år. Samme fordel, men markedsdynamikken er i en helt anden liga. Fra Aurora Aeye fik vi vist ingen information om kunder i løbet af det første år efter lanceringen.
Derovre bruger de Optomed Avenue, hvilket til dels giver licensindtægter i form af RR (recurring revenue), hvis jeg ikke tager helt fejl. Var det dette, den administrerende direktør hentydede til med forbedringen i softwaresegmentet inden for sundhedspleje?
Tak for det gode spørgsmål. Her er mine egne tanker, som kan vise sig at være forkerte. Der er endnu ikke konkrete fakta, og der er ingen bekræftelse fra Optomed om sagen.
Jeg er enig i din indledning. Oriental Vision alene er ikke en volumen-nyhed, og derfor ville jeg ikke forvente en fondsbørsmeddelelse om dette. Men når man ser på helheden, ser der ud til at være aktivitet i Kina. Udefra begynder det at ligne en systematisk markedsopbygning, men resultatet er naturligvis ikke givet.
Lad os se på baggrunden, selvom tingene er velkendte herinde. Først var der et JV (Joint Venture) i Kina med Zhongbao (Optomed 19,9 % / Zhongbao 80,1 %), og senere blev det erstattet af Wiser, hvis kompetenceområde specifikt var “market entry”. Hvad der præcis ændrede sig her, er ikke fuldt ud kendt, men grundlogikken er formentlig den samme: Optomed er mindretalsaktionær og teknologipartner, leverer kameraerne (Aurora IQ) og softwaren, men AI’en kører tilsyneladende lokalt. Modellen skulle være baseret på løbende fakturering (recurring revenue), hvilket betyder, at kameraerne i praksis udlejes. Derfor vil den rigtige målestok være væksten i den installerede base, og set gennem den linse er hver ny åbning en kanal til den samme tragt. Jo flere kameraer i brug, desto bedre for Optomed.
Er kommerciseringen eller gennembruddet på vej nu? Vi er tilsyneladende ved at bevæge os, eller er allerede bevæget os, fra pilotfasen til kanalopbygning, så retningen er rigtig. Men der findes endnu ikke hårde data; ingen tal for den installerede base, intet faktureringsniveau, ingen udnyttelsesgrad eller antal brugere. En recurring-model er kvalitativt god som udgangspunkt, men omsætningen akkumuleres langsommere og skalerer først, når basen vokser. Det kan altså være i gang, men det ses endnu ikke i tallene.
Derudover skal det understreges, at forsigtighed er på sin plads, da en stor del af “åbningerne” stammer fra WISERs egen kommunikation. Der er garanteret en marketing-tone, og det er svært at verificere disse ting — især i Kina. Hvis Optomed melder noget ud, vil det give en bekræftelse, og selskabet vil sikkert også gerne fortælle om positive nyheder. Det bliver rart at få lejlighed til at tale med Optomed om dette på et tidspunkt; jeg må senest efter Q2 spørge mere ind til fremskridtene i Kina.
Sammenfattende: Jeg er forsigtig optimistisk omkring udviklingen. Retningen ser opmuntrende ud, og hvis den vindende kombination endelig er fundet, kan vores moderate forventninger til Kina vise sig at være for lave. På den anden side skal disse skridt jo tages, for at et godt scenarie overhovedet er muligt. Efter min mening er der dog foreløbig ingen grund til at ændre den moderate prognose. Lad os se roligt på, om tingene begynder at konkretisere sig, og om man kommer videre i en større skala.