Det der er specifikationerne for den billigste “low volume”-smagsprøvemenu. Det er tidligere blevet oplyst, at driften er rentabel for klinikken med to scanninger om dagen, hvilket allerede giver over 400 scanninger om året. Der findes altså abonnementsmodeller på mange forskellige niveauer.
Det tyder da på, at der uundgåeligt begynder at komme noget forretning ud af Kina. Der er allerede et lokalt forsikringsselskab med som partner i den pilot. Og det ligner i øvrigt ikke bare en lille pølsevogn![]()
Juho brugte i et interview 750 /md. som et "eksempel" (om han greb det ud af luften eller ej). Ifølge Optomed USA's prisliste giver 180 scanninger om året, med 750 x 12 måneder, i alt 9000 om året, hvilket svarer til 50 pr. billede for 180 billeder. Overskydende billeder koster derefter 40 $ stykket, hvilket giver mængderabat til dem, der tager mange billeder. Makes sense.
Alt i alt burde forretningsmodellen være i orden, og den eneste, der sandsynligvis ikke bryder sig om dette, er øjenlægen, hvis vedkommende bliver forbigået i værdikæden, og billedanalyserne går til kunstig intelligens (AI).
Står der ikke, at de scannede 100+ personer med én Aurora på to timer??
Det ser det unægteligt ud til. Det betyder, at ydeevnen sandsynligvis ikke er flaskehalsen, men derimod forretningsmodellen og “profitmaksimering” i de udviklede lande.
Præcis set er der ingen nævnelse af antallet af kameraer, og det kan heller ikke kontrolleres ordentligt ud fra billederne. Det ser dog ud til, at der er mere end ét undersøgelsesbord.
“With Optomed portable AI fundus camera (2-3 mins for fast, accurate screening)—we served 100+ seniors in 2-hour, with AI health report, covering early detection and follow-up guidance, supported by doctors.”
100×3/120 = 2,5 == 3 kameraer
Helt vildt effektivt
Det ville være mere end velkomment, hvis selskabet informerede om sine projekter. Nu graver man dem frem på sociale medier og fra andre kilder. Nogle børsselskaber informerer om rejsegilder for produktionsanlæg eller partnerskaber uden konkrete handler ![]()
Én sætning: Kina er binær. Hvis man nu hyldede samarbejdet og piloterne, og aktiekursen løb op i syv uden et resultat på bundlinjen, hvad ville reaktionen så være, hvis det binære udfald viser sig at være nul?
Resultatet kunne blive en del ret vrede investorer.
Jeg kan på en måde godt lide Optomeds kynisk realistiske informationspolitik på en næsten masochistisk måde. Jeg er ikke med for at lave daytrading, mit mål er i 2030’erne.
Og alligevel er markedet blevet skuffet, når der opstår et midlertidigt bump i forhold til guidance.
Amen, man kan jo bare gætte på, hvad det her var endt med, hvis de havde hypet ethvert spirende samarbejde ved enhver given lejlighed. Takket være internet-detektiverne har vi et ret omfattende billede af, hvad Optomed er involveret i, i det mindste på et foreløbigt plan. Hvornår disse samarbejder bærer frugt, eller om de overhovedet gør det, er en anden sag. Som investor kunne man sidde tilbage med et alt for rosenrødt billede, hvis de havde styrtet ud og informeret om alt muligt i vildskab. Jeg gætter på, at kursen ville ligge endnu et hak lavere lige nu.
Og selvom Kina er binær, så er der på Wiser Asias egne sider en mere omfattende artikel end LinkedIn-opslaget om AI-nethindescanninger i Guangdong-regionen (Kanton) inden for det kinesiske primære sundhedsvæsen.
Jeg vil undre mig, hvis dette er tættere på nul end på et. Der er i det mindste pilotprojekter i Guangdong og Jinan. Men en pessimist bliver aldrig skuffet.
The pilot project by Wiser Optomed holds profound significance. It has not only fully verified the adaptability and feasibility of AI fundus screening services in China’s primary medical institutions through practical application, accumulating valuable local experience for future large-scale promotion, but also further consolidated the strategic cooperation foundation between Optomed and Wiser, demonstrating the strong synergy of “global resources + local empowerment”. As an important bridge for both parties to deepen their presence in the Chinese market, the joint venture’s pilot project effectively helps elevate the level of primary medical services in Liwan District and provides a replicable, scalable model for exploring early chronic disease screening and diagnosis at the grassroots level. It also lays a solid foundation for Optomed’s global market expansion and Wiser’s deepened layout in the Asian medical and health sector.
ADA’s Diabetes Primary Care Alliance vokser hurtigt: mere end 4.000 primærklinikker og 2,5 millioner patienter er allerede tilsluttet. Fokus er nu på den praktiske implementering af AI-baseret diabetesscreening (workflows, EPJ-integrationer, refundering), og ikke længere kun på forskning.
Særligt interessant for Optomed er det, at ADA lægger vægt på portable screening-modeller, community screening, mobile sundhedsenheder og endda screening på apoteker. Dette understøtter i høj grad væksten i markedet for bærbare AI-kameraer som Aurora AEYE / Lumo i det amerikanske primære sundhedsvæsen.
https://www.medcentral.com/endocrinology/diabetes/two-year-update-the-diabetes-primary-care-alliance
Ja, og som vi har vidst de sidste par år, er Optomed Aurora AEYE det eneste håndholdte kamera, der har modtaget FDA-godkendelse sammen med kunstig intelligens.
Der er måske kommet et par skuffelser undervejs, da verden ikke ændrede sig til overskud natten over, men langsomt men sikkert når man målet.
Spørgsmålet er, hvem der betaler? CPT 92229-godtgørelsen er elendig. Alene på det grundlag kan et apotek eller en mindre klinik næppe retfærdiggøre købet af et kamera; de ville være nødt til at lægge deres egen avance oveni. Kunden er derimod ikke interesseret i at betale ekstra, da de alligevel kan komme til øjenlæge, hvis de har Medicare eller en anden forsikring. Hvis man omvendt ikke har en forsikring, er man sandsynligvis arbejdsløs og ubemidlet, og så tager man næppe til lægen i USA, medmindre det er strengt nødvendigt.
Hvad hvis AI misser en diagnose? Skal den enhed, der køber kameraet – f.eks. et apotek – tegne en dyrere forsikring, hvis de har tænkt sig at udvide til et nyt område? Jeg ved det ikke, men jeg spørger. Vi bevæger os jo her over i den diagnostiske del.
Hvor er forretningslogikken?
Jeg kan ikke vurdere størrelsen på eller manglerne ved CPT 92229-godtgørelsen. Jeg vil dog meget gerne høre flere synspunkter på, hvorfor godtgørelsen forbliver utilstrækkelig. Den seneste artikel udgivet af AEYE-Health forklarer godtgørelsesmulighederne ved traditionelle behandlingsmetoder sammenlignet med en AI-baseret tilgang. Selvfølgelig forsøger de her at sælge et AI-drevet koncept, men umiddelbart ser det ikke dårligt ud i mine øjne. Optomeds partner arbejder aktivt for en forandring i måden, man screener for diabetisk retinopati på.
På en eller anden måde forstyrrer det her Kina-scenarie mig, og derfor har jeg gravet lidt dybere i det.
Her er de fund, jeg har gjort med hjælp fra AI kombineret på en tidslinje. En ny opdagelse for mig i dette Guangzhou Oushi Medical Technology-firma er Petri Salonens rolle som direktør i virksomheden, hvilket forklarer en stor del af den observerede aktivitet. Den anerkendte kinesiske AI-partner EVisionAI har opbygget sin infra for retinal AI + kronisk sygdom i Kina i årevis, men deres største problem har været dårlig retinal billedkvalitet i grassroots/community healthcare-brug – og her er Optomed naturligvis den præcise løsning.
Her er tidslinjen, hvor LinkedIn-opslag osv. er inkluderet.
2025: Kina-JV opbygges
28.7.2025 grundlægges:
广州欧视医疗科技有限公司
(Guangzhou Oushi Medical)
Ejerskab
- WISER 80,1 %
- Optomed Hong Kong 19,9 %
Ledelse
- Petri Salonen er med i en direktørrolle.
Branche
- AI healthcare integration
- cloud healthcare
- remote health management
- medical AI systems.
Huawei Cloud bliver en del af stacken
I WISERs materiale beskrives løsningen som:
- handheld fundus camera
- AI-assisted diagnostics
- Huawei Cloud screening platform
- chronic disease workflow.
Wiser Optomed vinder AI+Eye Health-pris i Kina
I slutningen af 2025:
- Wiser Optomed vinder en pris i kategorien AI+Eye Health i Kina.
Den vindende løsning:
- handheld retinal imaging
- AI diagnostics
- Huawei Cloud platform
- grassroots deployment.
2026: Reelle deployments i Guangzhou
Det kinesiske lægemedie DXY rapporterer:
- EVisionAI deltager i AI-screening-pilot i Guangzhou/Liwan
- i samarbejde med “欧视医疗”
- 412 screenede / 14 dage
- 49 højrisiko-cases
- 2–3 min pr. screening.
EVisionAI + Oushi/Optomed er i den samme reelle deployment-stack.
Petri Salonen ser ud til at være meget mere end blot chairman
I LinkedIn/WISER-opslagene ses Petri:
- besøge primary care-hospitaler
- mødes med EVisionAI
- deltage i diskussioner om deployment/workflow
- opbygge JV-økosystemet.
Hans rolle ser ud til at være:
en strategisk relationship/operator-rolle i det kinesiske økosystem.
Den sandsynlige rigtige Kina-stack
Optomed / Oushi
- handheld imaging
- image acquisition
- portable edge device
- field deployment layer
EVisionAI
- retinal AI
- chronic disease intelligence
- biomarker analysis
- reporting
Huawei Cloud
- cloud orchestration
- workflow infrastructure
- healthcare SaaS
WISER
- localization
- commercialization
- hospital/government relations
Public healthcare system
- community clinics
- elderly care
- chronic disease management.
- medical AI systems.
På en eller anden måde begynder dette at se ret konsekvent ud som en helhed i forhold til eksekvering/fremdrift, og det her kan rent faktisk nå hele vejen i mål, da der er rigtige kommercielle aktører og endda betalere involveret.
I Sydafrika starter Optomeds kunde Clarifaihealth deres aktiviteter op, og en ny hjemmeside er åbnet.
Det ser ud til, at de stadig vil offentliggøre noget i starten af juni![]()
#clarifaionline #onlinepharmacy #diabetescare #cardiovascularhealth #healthcareinnovation | Clarifai Health South Africa
Eyecheckup udvider deres AI-screeningtjenester til 16 byer og 18 hospitaler i Tyrkiet. Det er svært at sige, om Optomed spiller en rolle her, men Optomeds kameraer er i det mindste tidligere blevet brugt i Eyecheckups forsøg.
Når der er flere AI-programmer involveret i Kina-casen, hvad tror du/I så om Optomeds andel af omsætningen? Er den nævnte 19,9 %? + salg af kameraet??