Optomed - Hälsoteknikföretag

Det handlar nog bara om att OP:s småbolagsfond har tvingats sälja eftersom investerare har tagit ut sina pengar ur fonden. Som jag skrev tidigare har fonden legat på säljlistan i åtminstone följande bolag i februari: Alma Media, Bittium, Bioretec, Deetee, F-Secure, Leaddesk, Optomed och Nokian Renkaat. Det handlar alltså mer om fonden själv än om Optomeds fundamenta. Juha Kinnunen talade nog också om detta i en video för några dagar sedan. Det kan vara värt att titta på den. Den innehåller utmärkt reflektion, och åtminstone jag delar Juhas syn på Optomeds situation.

9 gillningar

Jag vet inte – någon kanske har, någon kanske inte har detta försäljningskrav i reglerna. Jag skulle dock som ägare vara orolig för mina fondförvaltare som inte säljer andelar i tid i en sådan här rutschkana. Kanske har vissa fonder så stark tro att nedgången inte orsakar åtgärder – vem vet. FÖRSTÅS, SOM OVAN tar även ägarna ut pengar från fonderna, vilket orsakar säljtryck och kursfall.

Har någon någon uppfattning om hur stor andel av mjukvaruverksamheten som utgjordes av projektet med Veikkaus / Polisförvaltningen? Som tydligen har varit den enda kunden för hela konsultverksamheten.

Och håller hela projektet, och därmed verksamheten, möjligen på att avvecklas (tolkar VD:ns svävande / otydliga svar)?

Omsättningen 2021-2024 har legat ganska exakt på 15 miljoner varje år. Förra året kom äntligen ett hopp till 17 miljoner euro, när hårdvarusegmentet förbättrades med över 40%.

Andelen av mjukvaruverksamheten i omsättningen 2025 (17,1M) var alltså 9,7M, medan hårdvaran trots den fantastiska procentuella tillväxten fortfarande var “bara” 7,6M, dvs:

2025 MJUKVARA 9,5M/17,1M = 56% AV OMSÄTTNINGEN.

2024 MJUKVARA 9,7M/15M = 65% AV OMSÄTTNINGEN.

Om faktureringen från konsultationen för denna enda kund har varit 1M per år, ingen fara. Om hårdvaran växer med till exempel 50% år 2026, är en miljon i förlust av omsättning ingenting, eftersom hårdvaran samtidigt skulle växa med nästan 4M. En ganska fin tillväxt av omsättningen (3M / 17,1M = 17,5% plus) alltså.

Men om faktureringen från konsultationen för en enda kund, som kanske nu upphör helt, har varit 9M per år, skulle situationen vara ganska hemsk.

Även en fördubbling av hårdvaruverksamheten skulle bara ge en omsättning på 15,2M, alltså lika mycket som 2024.

Tyvärr öppnar företaget inte upp siffrorna öppet inom segmenten.

Det finns säkert goda och motiverade skäl för detta ur företagets synvinkel.

Så har någon ens en kvalificerad gissning om hur stor buckla i omsättningen det skulle bli om konsultationsfaktureringen, som varit beroende av en enda kund, nu skulle upphöra?

1 gillning

Omsättningen är ett dåligt mått här, då miljon devices RR-försäljning är lika mycket värd, eller mer, än 10 miljoner “bodyshopping” för Veikkaus, när det gäller företagets värdering.

2 gillningar

Jag förstår din sakliga och bra observation.

Särskilt om det inte vore ett tillväxtföretag som förväntar sig (betydande) tillväxt.

Om nu 9 miljoner euro, enligt mitt (spekulativa) skräckscenario, skulle falla bort från omsättningen detta räkenskapsår, skulle det vara en helt fruktansvärd sak för företagets tillväxthistoria.

För det andra, enligt VD:ns egna ord fortfarande: “Anledningen till att den (konsultverksamheten tydligen; Balle’s anm.) finns där är att det hittills har varit lönsam verksamhet, det finns en kund hittills, det har varit ganska lättskött verksamhet…”.

Har varit… hittills… lönsam… och lättskött verksamhet.

Det vill säga, hittills har denna konsultation haft en stor(?) och “lättskött” betydelse för lönsamheten.

Om dess andel har varit betydande för programvaruverksamheten, ser det inte bra ut.

Nu är jag verkligen intresserad av hur stor andel konsultationen för denna enda kund har utgjort (hittills, nu när den eventuellt upphör) av företagets årliga omsättning.

Edit. Rättade ett stavfel och ändrade lite.

1 gillning

Förhoppningsvis läser inte den ena kunden de kommentarerna.

2 gillningar

Jag förstår inte detta tankesätt, eftersom det inte har funnits några tillväxtförväntningar på konsumentverksamheten. Kanske att det skulle generera en halv miljon i årligt kassaflöde ad infinitum… i så fall skulle dess andel av företagets värdering vara en handfull miljoner.

…i vilket fall allt skulle vara mycket bra och i utmärkt skick.

En förlust på 500 000 i omsättning skulle inte ha någon betydelse. Särskilt inte eftersom det inte ens tillhör företagets bransch eller förmodade kärnkompetens.

Som jag tidigare försökte förklara med min bristfälliga stil ovan, ger företaget ingen insikt i storleken på konsultverksamheten. Därför, när jag skisserade konsultverksamhetens betydelse för företagets omsättning, varierade siffrorna mellan 1 och 9 miljoner.

Det enorma intervall jag angav förutsäger 100 % osäkerhet och kan inte innehålla några sannolikheter.

Just därför skulle jag uppskatta en betydligt öppnare redovisning av siffrorna från Optomed.

1 gillning

Kassflöde, inte omsättning. 50 teckenteckentecken.

Cary Medical Management har implementerat Optomed Aurora AEYE

43 gillningar

Man börjar hitta dem, och det bästa är att man har börjat göra referensvideor => riktig marknadsföring av Optomed, nästan oöverträffat​:scream:
Dessutom talade Himberg om, när han fick frågan var kamerorna finns, att North Carolina är en av platserna, och där är det nu bekräftat för minst en plats (bekräftar/stöder att man kan lita på det som sägs). Nu, Big Pharma i samma veva​:flexed_biceps:

17 gillningar

Hörde jag rätt? Har Hedis kvalitetsmått förbättrats med 15 till 20 procent?

15 gillningar

Ja, ni hörde nog helt rätt. Det här måste ha betytt en hel del för försäkringsbolagen (betalarna).. #inteilla

11 gillningar

@Antti_Siltanen har skrivit en utmärkt artikel som passar perfekt här.

“Om produkten är i ordning och grundarbetet har gjorts väl, kan svänghjulet, när det väl kommit igång, leda till utmärkta resultat på lång sikt.” Sakta men säkert.

22 gillningar

Och detta passar temat: färdplanen för den kinesiska marknaden verkar gå framåt, då styrelsens ordförande träffar potentiella kunder;
Red. Optomed är ganska aktiv i Kina just nu, eftersom det bara var ett par veckor sedan herr Huhtinen hade säljbyxorna på sig. Skulle det äntligen börja hända något även där?

29 gillningar

Ja, Himberg trycker på, @usa. Nu är det dags att agera​:flexed_biceps:

13 gillningar

Jaa… han har haft en kamera i handen/på bordet @china, det skulle inte ha varit någon affär som gjordes heller

12 gillningar

Huhtinen besökte Kina för några veckor sedan, nu besökte styrelseordföranden. Det innebär att det nu fanns ett behov av signaturrätt. Nästa vecka får vi höra vad som har signerats?

17 gillningar

Den här Wood & Company-konferensen är också intressant. Baserat på bilden visas Lumo i New York av Aira. Aira marknadsför nu Lumo kraftigt runt om i världen.

5 gillningar

Eller hittade de bara en utmärkt dumplingsrestaurang som de var tvungna att testa med aktieägarnas pengar? Det är trevligt att resa. Baserat på resultaten från de senaste kvartalen har fokus legat mer på nöje än vinst.

12 gillningar