Handler det ikke bare om, at OP Small Cap Fund er blevet tvunget til at sælge, da investorer har trukket deres penge ud af fonden? Som jeg skrev tidligere, har den været på salgssiden i mindst følgende selskaber i februar: Alma Media, Bittium, Bioretec, Deetee, F-Secure, Leaddesk, Optomed og Nokian Tyres. Så det handler mere om fonden selv end om Optomeds fundamentale forhold. Juha Kinnunen talte vist også om dette i en video for et par dage siden. Det kan anbefales at se den. Der er fremragende overvejelser, og jeg deler i hvert fald Juhas syn på Optomeds situation.
Jeg ved det ikke - nogen har måske, nogen har måske ikke, dette salgskrav i reglerne. Men som ejer ville jeg være bekymret for mine fondsforvaltere, som ikke sælger andele i god tid, når markedet er i frit fald. Måske har nogle fonde en så stærk tro på, at et fald ikke vil kræve handling - hvem ved. SELVFØLGELIG, SOM NÆVNT OVENFOR, trækker ejerne også penge ud af fondene, hvilket skaber salgspres og kursfald.
Er der nogen, der har nogen idé om, hvor stor en del af softwareforretningen, der har været det Veikkaus- / Poliisihallinnon-projekt (det Finske Spilleselskab/Politistyrelsen-projekt)? Som tilsyneladende har været den eneste kunde i hele konsulentvirksomheden.
Og er hele projektet og dermed forretningen måske (tolket ud fra direktørens udenomssnak/uklare svar) ved at blive afviklet?
Omsætningen fra 2021-2024 har ligget ret præcist på 15M hvert år. Sidste år kom endelig et spring til 17M euro, da hardwaresegmentet forbedrede sig med over 40%.
Softwareforretningens andel af omsætningen i 2025 (17,1M) var altså 9,7M, mens hardware trods en fantastisk procentvis vækst stadig “kun” var 7,6M, altså:
2025 SOFTWARE 9,5M/17,1M = 56% AF OMSÆTNINGEN.
2024 SOFTWARE 9,7M/15M = 65% AF OMSÆTNINGEN.
Hvis faktureringen fra denne ene kundes konsulentvirksomhed har været 1M om året, er der ingen grund til bekymring. Hvis hardware vokser med f.eks. 50% i 2026, er et tab på en million i omsætningen ingenting, for hardware ville samtidig vokse med næsten 4M. En ganske pæn omsætningsvækst (3M / 17,1M = 17,5% plus) altså.
Men hvis faktureringen fra den ene eneste kundes konsulentvirksomhed, som nu måske helt ophører, har været 9M om året, ville situationen være ret dyster.
Selv en fordobling af hardwareforretningen ville kun give en omsætning på 15,2M, altså det samme som i 2024.
Desværre oplyser virksomheden ikke tallene åbent inden for segmenterne.
Der er helt sikkert gode og velbegrundede årsager til dette set fra virksomhedens synspunkt.
Så er der nogen, der har bare et kvalificeret gæt på, hvor stort et hul der ville komme i omsætningen, hvis konsulentfaktureringen fra den ene eneste kunde nu stoppede?
Omsætningen er en dårlig målestok her, da en million enheder RR (Recurring Revenue) salg er lige så meget værd, eller mere, for virksomhedens værdiansættelse, som 10 millioner “bodyshopping” (Veikkaus).
Jeg forstår din saglige og gode pointe.
Især hvis der ikke var tale om en vækstvirksomhed, der forventer (betydelig) vækst.
Hvis nu omsætningen for dette regnskabsår, ifølge mit (spekulative) skræmmescenarie, ville falde med 9 mio. euro, ville det være en helt chokerende begivenhed for virksomhedens vækstudvikling.
For det andet, ifølge direktørens egne ord: “Grunden til, at det (konsulentvirksomheden tilsyneladende; Balles bemærkning) er der, er, at det hidtil har været en rentabel forretning, der har hidtil været én kunde, det har været en ret let at håndtere forretning…”.
Det har været… hidtil… rentabelt… og let at håndtere forretning.
Det vil sige, at konsulentvirksomheden hidtil har haft en stor(?) og “lette at håndtere” betydning for rentabiliteten.
Hvis dens andel har været betydelig for softwareforretningen, ser det ikke godt ud.
Jeg er nu virkelig interesseret i at vide, hvad andelen af konsulentvirksomheden for denne ene kunde har været (hidtil, nu hvor den muligvis ophører) af virksomhedens årlige omsætning.
Edit. Jeg rettede en slåfejl og ændrede lidt.
Forhåbentlig læser den ene kunde ikke disse kommentarer.
Jeg forstår ikke denne tankegang, da der ikke har været nogen vækstforventninger til konsolbranchen. Måske forventninger om, at der ville komme en halv million i årlig pengestrøm ad infinitum… i hvilket tilfælde dens andel af virksomhedens værdiansættelse ville være en håndfuld millioner.
…i hvilket tilfælde ville alt være rigtig godt og fremragende.
Et tab på 500K i omsætning ville ikke have nogen betydning. Især da det ikke engang hører til virksomhedens forretningsområde eller formodede kernekompetence.
Som jeg tidligere ovenfor forsøgte at forklare med min mangelfulde stil, giver virksomheden intet overblik over konsulentvirksomhedens størrelse. Derfor, da jeg skitserede konsulentvirksomhedens betydning for virksomhedens omsætning, varierede tallene mellem 1 og 9 millioner.
Det enorme interval, jeg angav, forudsiger 100 % usikkerhed og kan ikke indeholde nogen form for sandsynligheder.
Netop derfor ville jeg værdsætte en væsentligt mere åben talpræsentation fra Optomed.
Pengestrøm, ikke omsætning. 50 tegntegntegn.
De begynder at dukke op, og bedst af alt, er vi begyndt at lave referencevideoer => ægte markedsføring af Optomed, næsten uhørt![]()
Derudover talte Himberg, da han blev spurgt om, hvor kameraerne var, om North Carolina som et af stederne, og der er det nu i det mindste ét sted (bekræfter/støtter, at man kan stole på det, der bliver sagt). Nu skal Big Pharma med i samme rør![]()
Hørte jeg rigtigt? Hedis (Healthcare Effectiveness Data and Information Set) kvalitetsmålinger er forbedret med 15 til 20 procent?
Ja, I hørte helt rigtigt. Dette betød vist en del for forsikringsselskaberne (betalerne).. #ikke dårligt
@Antti_Siltanen har skrevet en fremragende artikel, der passer perfekt her.
“Hvis produktet er i orden, og grundarbejdet er gjort godt, kan svinghjulet, når det først er kommet i gang, føre til fremragende resultater på lang sigt.” Langsomt men sikkert.
Og dette passer til temaet: køreplanen for Kinamarkedet ser ud til at skride frem, da bestyrelsesformanden møder potentielle kunder;
Edit: Der er nu en del aktivitet i Kina fra Optomeds side, da Hr. Huhtinen for kun et par uger siden var i salgshumør. Mon der endelig begynder at ske noget derovre (også)?
Ja, Himberg presser @usa. Nu sker der noget ![]()
Jaa… der har været et kamera i hånden/på bordet @china, så det kunne godt være, at der er blevet handlet
Huhtinen besøgte Kina for et par uger siden, nu har bestyrelsesformanden (hpj.) været der. Så nu var der brug for underskriftsret. Næste uge får vi at høre, hvad der er blevet signeret?
Denne Wood & Company konference er også interessant. Baseret på billedet er Lumo udstillet i New York af Airee. Airee markedsfører nu Lumo kraftigt over hele verden.
Eller fandt han bare en fremragende dumpling-restaurant, som han var nødt til at teste med aktionærernes penge? Det er rart at rejse. Baseret på de seneste kvartalers resultater er der lagt mere vægt på sjov end på fortjeneste.