Enig. Jeg lavede bevidst beregningerne her i denne pessimistiske markedssituation ret konservativt. Markedet tror slet ikke på historien, ikke engang på fortsat vækst i 2025 på det niveau, vi har set. Og nu taler jeg kun om Aurora AEYE.
Den pessimistiske vurdering er altså 30 enheder/måned. Det er altså én handel om dagen.
Ifølge den normale salgsmatematik skulle der være omkring 300 leads om måneden, og det er et betydeligt antal. Det er klart, at disse sandsynligvis vil blive samlet med begge hænder fra messer. Hvis der er 15 sælgere i salgsorganisationen, to velforberedte nye møder om dagen, og to handler om måneden pr. sælger.
Ikke umuligt.
Det er slet ikke umuligt. Desuden kan den eksisterende RR-flåde delvist bestå af kameraer, der er under pilottest i hospitalsystemer (måske endda ret sandsynligt), så dette antal kan stige kraftigt, når det skalerer.
Måske ikke pessimistisk, men det mest pessimistiske. Jeg husker, at CEO engang tidligere indikerede et niveau på maks. 400 kameraer fra større kunder. Det ville selvfølgelig øjeblikkeligt ændre situationen markant, hvis man for eksempel aktiverede udstyr i grupper på 30 kameraer. Dette er dog mere en drøm, i hvert fald på nuværende tidspunkt.
Hvis salgsorganisationen har 15 sælgere, to velforberedte nye møder om dagen, og to handler om måneden pr. sælger.
Måske kan en forhandler lave nogle kamerahandler, men lad os antage, at alle Optomeds egne sælgere virkelig fokuserer på store, nøje udvalgte kunder. Vi kortlægger kundens behov og arrangerer pilotprojekter, hvorefter vi skalerer til titusinder eller i bedste fald hundredvis af kameraer med én rammeaftale.
Ja… og så er der folkene hos AEYE Health, som næppe vil besøge individuelle kunder, især ikke nu hvor de har EPIC i lommen.
Det ser ud til, at Aimil er begyndt at fremhæve Aurora IQ i sin kommunikation:
https://www.instagram.com/p/DWJRWTxjczf/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Der kan jo godt sælges et par kameraer, da Indien seriøst er i gang med at implementere AI i sundhedsvæsenet. I denne artikel nævnes også DR-screening.
Aireen søgte Korea-distribution og partnere ved KIMES 2026 … forhåbentlig fangede de noget ![]()
Amerikanske markedsudviklinger for AI-drevet screening for diabetisk retinopati 2026-2033 med profiler af Eyenuk, Digital Diagnostics, AEYE Health, Optomed, IRIS og andre nøglespillere
“Det amerikanske marked for AI-drevet screening for diabetisk retinopati er klar til en bemærkelsesværdig vækst, med prognoser der estimerer, at dets værdi vil stige fra 190,01 millioner USD i 2025 til 881,74 millioner USD i 2033, med en imponerende CAGR (årlig sammensat vækstrate) på 21,18% mellem 2026 og 2033. Den eskalerende udbredelse af diabetes, suppleret med favorable refusionsmuligheder og begrænset adgang til øjenlæger, driver denne vækst.”
Hvis vi antager, at den forventede vækst på 21,8% materialiserede sig for Optomed, og værdiansættelsesmultiplikatoren forblev den samme som nu, hvad ville aktiekursen så være? Gerne med beregninger (og fingre).
Interessant tekst om en af USA’s største apotekskæder.
Der er en jævn kælkebakke med en lille ændring fra den ene dag til den anden. Udviklingen i Optomed er helt utrolig (sarkastisk sagt, det skræmmer mig næsten, hvad der sker, hvis/når Lumo får FDA-godkendelse, går kursen så til nul?)… Har ingen tjekket ejerlisterne fra Euroclear på det seneste?
Ps. Det er næsten som om Gud styrer dette
Det rigtige spørgsmål er nok, hvorfor i alverden nogen overhovedet ville købe Optomed lige nu? Det er snart 9 måneder siden, at der blev lovet information om kundecases og big pharma-samarbejde, men intet er sket. Den seneste egentlige handelsnyhed er vist fra slutningen af 2024. Jeg har tidligere spekuleret i, at det største salgspres ville komme fra ejerlistens pladser 11-50, og der er desværre flere millioner aktier der.
Efter at have fulgt denne tråd og virksomheden siden starten af året, begynder et par ting at undre mig:
- Virksomheden gav en forsigtig prognose for dette år
- Markedet opfattede den og direktørens taler som delvist bløde
- Der har ikke været noget nyt fra virksomheden – hverken i den ene eller den anden retning
- Her maler de entusiastiske et billede af lykke og fantastiske forretningsmuligheder
- Er punkt 1) sandt?
- Hvor slemt er situationen (hældningskoefficienten som kursen) i virksomheden egentlig?
Sidste gang jeg ringede til Euroclear, fandt jeg ud af, at OP og Danske havde solgt lidt mere. Andre i top 10 eller f.eks. Proprius havde ikke foretaget ændringer. Samtidig prøvede jeg at finde ud af, hvem der havde købt og solgt blokken på 43.000, men det fandt jeg ikke ud af. Opkaldet var sidst i sidste uge.
Nå, hvis væksten er stærk, behøver virksomheden heller ikke at give en resultatadvarsel i den ene eller den anden retning.
Så hvis man stoler på, at vejledningen holder, er væksten 5-9%, men aktiekursen er prissat -40%, som om konsulent- eller softwarebranchen var den eneste grund til, at folk overhovedet ville deltage. Nedskrivninger, effektivisering af driften og nedlukning af konsulentdelen?
Hardware-siden kræver vækst og vedholdende, langsigtet arbejde. Hvis levering af et kamera altid er en engangsinvestering, der betaler sig selv tilbage over et par år, og der sælges hundredvis af kameraer, ser jeg på ingen måde, at dette lige med det samme bliver en udbyttemaskine, der lægger guldæg.
I øjeblikket undervurderer markedet dette, men markedet har også altid ret. For at vende udviklingen skal Q1 præsentere tal, der viser, at retningen er ægte voksende.
Små fonde sælger bare hele branchen fra, fordi Faron svigtede tilliden for alle, det antager jeg.
De er jo nødt til at sælge på grund af deres regler, når stop loss’ene udløses. Jeg undrer mig også over, at virksomheden intet foretager sig for at støtte kursen… Man skulle tro, at de ville være interesserede, især hvis de af en eller anden grund har brug for selvfinansiering i den nærmeste fremtid.
Hvilken fond har en obligatorisk stop-loss-princip implementeret i sine regler?