Precis. Dessa är säkert utmanande för analytiker. Min syn på företaget förändrades ganska mycket när jag pratade med en läkarkompis om saken.
Javisst, dela med dig av vad din bekant tyckte!
Ja, nu måste man komma ihåg att ingen är ensam på tillverkningssidan heller. Från Asien kommer utrustning som om räven skiter! Huawei är ett bra exempel, bra kvalitet billigt…
Skulle vara intressant för mig också.
Huvudbudskapet var att det är lite svårt att se ett så stort behov av en handhållen enhet. Ögonbottnar fotograferas ju huvudsakligen av 1. optiker i “omfattande synundersökningar”, som sedan när de ser något uppmanar till att gå till en ögonläkare, och 2. ögonläkare. För en ögonläkare är det inga problem att ha en större enhet i rummet. Inte heller för en optiker, eftersom dessa används för närvarande.
Bildkvalitet är det mest väsentliga. Givetvis, om en lika bra bild kunde fås med en billigare enhet, vore det bättre, men i praktiken ger en fast enhet där huvudet eller handen inte rör sig sannolikt en bättre bild. Dessutom anges t.ex. i Terveysportti att “Ett brett bildfält (60° vs 45°) förbättrar upptäckten av nybildade kärl.” Optomeds enhet verkar fotografera med en vinkel på 50°. Med fasta enheter kan man fotografera upp till 200° på en gång, vilket snabbar upp avbildningen något, men verkar inte vara särskilt betydelsefullt. I dessa behövs naturligtvis också pupillutvidgning. Bilden i Verneris video var inte särskilt diagnosduglig, utan överexponerad. Den var nog löst mot ögat från undersidan. ![]()
För närvarande äger till exempel mindre vårdcentraler inga enheter för ögonbottenfotografering, utan en fotograf besöker dem sporadiskt. Fotografering är typiskt inte akut, varför en ambulerande fotograf kan besöka med enheten t.ex. en gång i månaden eller mer sällan. Kanske en prisvärd enhet skulle vara okej för detta, men bildkvaliteten borde vara lika bra, eftersom dessa bilder skickas för bedömning och nya tas inte. Men eftersom ärendet inte är akut, är det inget direkt fel på det nuvarande systemet heller.
Så detta är knappast någon Revenio icare, eftersom icare gör en mätare som ser ut som ett medeltida tortyrredskap överflödig och i praktiken skapade möjligheten att även mäta ögontryck på barn.
AI-sidan är sedan separat och verkar helt bra, men jag förstod att den delen åtminstone har köpts från Retinalyze. Om denna situation inte har förändrats, kan man tänka sig att mervärdet flödar lite förbi företaget.
Som en ansvarsfriskrivning är detta alltså från en vårdcentralsläkare och inte en ögonläkare, och en del av sakerna är också mina egna googlingar, så det kan innehålla felaktig information. ![]()
Jag funderade på framtidspotentialen för en enhet som en sjuksköterska kunde plocka fram ur fickan utan att själv kunna analysera något, utan att enheten själv skulle utföra analysen och ge en bedömning. En bild eller video skulle till exempel kunna skickas för bearbetning av programvara. Men kvalitet och tillförlitlighet skulle då bestämma det, plus naturligtvis priset, om detta skulle hamna hos sjuksköterskan. Om programvaran gör analysen, så förstår jag inte varför optikern skulle ha någon roll i detta mellanled. Direkt till läkaren för vidare behandling, som sedan kan utföra fördjupade undersökningar och så vidare. Beroende på enhetens tillförlitlighet.
Men det är nog en bit kvar till dess.
En “teknisk” anmärkning, överexponeringen berodde delvis på telefonens kamera och visade sig i videon, inte i den “verkliga” världen i Optomed-kameran. ![]()
Redigera:
Revenios huvudprodukt är Icare ögontrycksmätare. Utöver den har de också, genom ett företagsköp, fått in en traditionell bordsmodell av en ögonbottenkamera i sitt produktsortiment. Optomed är därmed också en mindre konkurrent till Revenio, även om Revenio är en ganska liten aktör på den traditionella marknaden för ögonbottenkameror.
“Siten Optomed är också en liten konkurrent till Revenio, även om Revenio är en ganska liten aktör på den traditionella marknaden för ögonbottenkameror.”
Optomeds omsättning 2018 var 12,7 miljoner euro och Center Vues 18,6 miljoner euro.
Den är åtminstone större i volym än Optomed.
Men är handkameror “traditionella ögonbottenkameramarknaden”?
https://www.inderes.fi/fi/tapahtuma/optomed-helsinki-torstaina-2811-klo-1630-1930
Kan vi njuta av videoströmmen igen? @Yu_Gong
I Tuol Symposion-lokalen finns teknik anpassad av Inderes webcast-typer
Helt optimerad för webcasts
Men det får såklart också plats mycket folk på plats.
Det fylldes snabbt. Jag hann inte med även om jag försökte mindre än 2 timmar efter att e-postmeddelandet kom.
Jaa, nu var det ett populärt evenemang. Stängdes ner på ungefär en timme. Som tur är kommer det en webcast live och som inspelning.
Innan den stora IPO-hypen är det bra att fundera över varför Optomeds tillväxt inte har varit explosiv hittills, om enheten verkligen är revolutionerande. Jag har provat enheten, både den första Smartscope-versionen och den senaste Aurora, och grundproblemet kvarstår - användbarheten är dålig. Det är svårt att ta en bild av hög kvalitet, och en dålig bild har inget diagnostiskt värde. För det andra är enhetens skärm så liten att ingen bedömning kan göras utan en separat, större parallellskärm (så helheten är inte direkt i fickformat). AI-kopplingen kan vara den “stora möjligheten” här, men själva enheten borde göras så att en relativt sällan fotograferande vårdcentralssjuksköterska, läkare eller liknande kan använda den enkelt och tillförlitligt (annars kommer den att förbli oanvänd).
Jämförelsen med Revenio är inte helt korrekt. iCare, som fortfarande är Revenios flaggskepp, är en relativt billig enhet, men dess användning är dyr. Det höga priset (och marginalen) för sensorhuvudena genererar vinst, även om hårdvaran är 10 år gammal. Optomed har inte denna typ av löpande försäljning. På mjukvarusidan finns det redan mycket press på licensavgifterna.
Hej, bra text, tack för den! Kan du berätta lite mer om i vilka situationer du har fått testa utrustningen och om du i allmänhet har expertis inom ämnet/branschen?
Jag antar, baserat på texten, att du inte är en kund som kämpar med ögonproblem, utan snarare sitter på andra sidan bordet?
Du gissade rätt att jag arbetar “på andra sidan bordet”. Min erfarenhet av att använda enheterna kommer från presentationer/mässor. En bärbar enhet har sina fördelar om man utför mobil screening, men jag anser inte att denna fördel är så stor att jag som professionell skulle överse med bristerna i funktioner – och i denna jämförelse är handkamerorna långt ifrån dagens bordsmodeller, som i praktiken är automatiska: de söker efter bästa fotoplats, autofokusen fokuserar och kameraroboten tar bilden. AI-analys införs nu snabbt, inte bara som en tilläggstjänst utan också direkt i enheterna. Därför anser jag att det är riskabelt att förlita sig på dess mervärde kommersiellt.
Någonstans i denna tråd nämndes det nog redan att det till exempel inte är något problem för en vårdcentral eller en mindre hälsokiosk att också använda en stabil bordsenhet. Det väsentliga för screening är att kamerorna placeras på platser där människor ändå rör sig (vårdcentraler, optiker, apotek osv.). Jag kommer inte att markera.
Bra kommentarer. AI är något som kan kopplas till vilken enhet som helst i framtiden. Det krävs mycket data, så att få tillgång till den är avgörande för utvecklingen. Jag tror att nuvarande tillverkare inte är utanför med detta.
{“content”:“Finns det information om priserna på enheterna? Vad kostar bordsmodellen och Optomeds bärbara enhet?”,“target_locale”:“sv”}
optomedins enheter: deras äldre enhet ca 6000e och den nyare ca 8000e.
Jag googlade bordsmodeller från sky-optic och de låg på ca 2500e-ca 14000e… jag kan inte säga någonting om jämförbarheten mellan funktionerna.
Det viktigaste med dessa är förmodligen bildkvaliteten. Tekniken utvecklas hela tiden, och Optomeds enhet har förmodligen fördelen av att den är portabel och kan ta bilder oavsett plats. Det är lite som att ha en stationär dator och en mobiltelefon. Båda kan användas för att surfa på nätet, men en bärbar modell kräver en plats. Anti-broschyren kommer att berätta mer och vad teckningskursen är. Sedan fattar man beslut, om man ens får några aktier från emissionen.