Interessant Aurora AEYE-fund fra USA
Jeg fandt en artikel på Adobe Population Healths hjemmeside med titlen “Protecting Sight Starts with Access”, som specifikt omhandler diabetisk øjenscreening og det at bringe den ud til patienten.
Adobe Population Health – Protecting Sight Starts with Access
Det, der gør dette interessant, er, at et Optomed Aurora-kamera optræder i billedmaterialet på Adobe Population Healths hjemmeside. Ud fra billedet ser det specifikt ud til at være Aurora, så det er meget muligt, at Adobe bruger Aurora til screening for diabetisk retinopati.
Adobe er ikke bare en lille lokal aktør: Virksomheden oplyser, at de betjener over 400.000 medlemmer, har over 400 ansatte og opererer i 11 delstater. Deres målgruppe omfatter især Medicare-, Medicaid- og ACA Marketplace-medlemmer.
Her er en ligning, der er interessant for Optomed:
400.000+ medlemmer → Medicare/Medicaid → lukning af behandlingskløfter (care gaps) → hjemme- og samfundsbaseret pleje → diabetiske øjenundersøgelser → mulig Aurora AEYE.
Adobe oplyser selv, at de også tilbyder pleje i patienternes hjem og bruger teknologi til at identificere risikopatienter samt lukke behandlingskløfter.
Derudover udgav Adobe netop i maj 2026 en særskilt artikel om diabetiske øjenundersøgelser. Her lægges der netop vægt på, at diabetisk retinopati kan opdages ved screening, før synet forringes.
Jeg påstår altså ikke endnu, at Adobe officielt har bekræftet at bruge Optomed Aurora AEYE. Men når de har et kamera på deres egen hjemmeside, der svarer til Aurora, og virksomheden samtidig aktivt opbygger en tjeneste omkring diabetisk øjenscreening, finder jeg forbindelsen yderst interessant.
Hvis Aurora AEYE rent faktisk er i brug hos dem, ville der ikke være tale om én lille øjenklinik, men potentielt en implementering hos en meget stor “population health”-organisation.