Jag har grävt fram och läst en hel del relaterat till Optomed, men detta har på något sätt undgått mig tidigare. Jag hittade det inte heller här vid en snabb sökning.. texten sammanställdes i samarbete med AI..
Digi4Care är ett pilotprojekt genomfört i Kroatien, där screening för diabetisk retinopati infördes i primärvården. Ögonbottenbilder togs på plats, och AI analyserade dem samt remitterade de patienter som behövde vidare undersökningar.
Syftet med projektet var att lösa två vanliga problem: det finns för få ögonläkare och många diabetiker hamnar utanför screeningen.
Baserat på tillgänglig information användes en bärbar, AI-assisterad lösning för ögonbottenkameror i piloten. Källorna hänvisar till Optomeds Aurora-kamera och Aireens AI, men detta har inte bekräftats fullt ut.
Baserat på piloten:
-
screeningen fungerar väl även inom primärvården
-
AI kan fungera som det första steget i screeningen
-
patienter nås bättre när undersökningen görs nära dem
-
modellen lämpar sig för områden med begränsade resurser
Ur en investerares perspektiv är Digi4Care ett intressant exempel på hur en bärbar ögonbottenkamera och AI kan integreras som en del av en bredare screeningsmodell och bidra till att dämpa hälso- och sjukvårdskostnader.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/15209156251369886?utm_source=chatgpt.com