Jos det redan vore självklart att detta blir en stor affär med den bärbara kameran, skulle ett bud troligen redan ligga på bordet. Avsaknaden av ett bud tyder enligt min mening mer på kommersialiseringsfasen än på värderingen. Det ögonblick då Topcon aktiveras är samma ögonblick som de är helt övertygade om genombrottet för den bärbara tekniken.
Tack Due_Diligence och Jorge_B för bra och intressanta svar.
Här är just den kärna som jag själv har börjat fundera på, och det var därför jag lyfte ämnet igen. I det här skedet ifrågasätter knappast någon längre själva den bärbara tekniken. Även här har vi gått igenom en stor mängd studier där man med Optomeds kamera har fått övertygande resultat. Aurora AEYE:s FDA-process är avklarad, regleringen ser gynnsam ut och ersättningsnivåerna (reimbursement) är åtminstone tills vidare i sin ordning i USA.
Det innebär i praktiken att den största osäkerheten nu bara är kommersialiseringen. Den har inte gått särskilt snabbt framåt, men det är just här som en aktör som Topcon skulle ha en tydlig fördel. Färdiga kanaler, kundrelationer och förståelse för marknaden. De är inte en utomstående köpare, utan befinner sig djupt inne i detta ekosystem och ser sannolikt mycket noga åt vilket håll den amerikanska marknaden och screeningsmodellen rör sig.
Borde inte detta vara ett optimalt köpfönster just nu? Regleringsrisken är i stort sett borta, kommersialiseringen är ännu inte “bevisad” och priset har ännu inte stuckit iväg.
Om det kommersiella beviset väl kommer, förändras situationen snabbt: intresset ökar, det kan dyka upp flera köpare och prisnivån stiger. Då köper en aktör som Topcon inte längre en “option”, utan tvingas konkurrera om en mer färdig tillgång (asset) som passar vem som helst.
Tillspetsat är den största risken för en köpare inte nödvändigtvis att köpa för tidigt, utan att någon annan hinner först. Särskilt när alternativet är att bygga själv (en långsam, dyr och osäker väg).
Så om Topcon inte alls såg någon potential här i närtid, skulle det vara en tydlig varningsflagga (red flag) även för oss Optomed-ägare. Men om de ser ens en rimlig sannolikhet för ett genombrott, så skulle det kunna vara rationellt att agera just nu.
Och slutligen en notering om att jag inte heller särskilt önskar en avnotering från börsen, men som ett rent strategiskt scenario skulle jag inte se det som alls långsökt i det här läget.