Optomed - Hälsoteknikföretag

Jag skulle säga att det finns två problem när det gäller ett uppköp:

1. Som den föregående skribenten konstaterade, betalar en köpare hellre ett högt pris för en “de-risked” situation där produktens kommersiella framgång är bevisad, än ett något lägre pris för en potential som väntar på att förverkligas och som man eventuellt måste fortsätta finansiera ytterligare efter affären.

2. Optomed har en väldigt, väldigt splittrad ägarstruktur, där förmodligen få av de större ägarna skulle ligga på plus även om köpeskillingen var +100 % mot dagens värde. Det finns alltså stora risker för att transaktionen genomförs enbart ur perspektivet för godkännande av budet.

Som jag ser det har bolaget finansierats med 65 miljoner euro genom historien, medan börsvärdet nu är 31 miljoner. Om verksamheten vore på en nivå som rättfärdigade till exempel en värdering på 100 miljoner, skulle förutsättningarna för att en affär blir av vara betydligt högre än i dag. Det är dock en extremt lång väg dit med nuvarande prestationsnivå, och jag tror inte att detta kommer att förändras under den nuvarande ledningen.

15 gillningar