Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

Det er ret velkommen bear-snak, som Clark_kent præsenterer i tråden. I denne tråd kan man ane i det mindste en smule ”copium”, og bjørnene bliver skudt ned ret aggressivt :sweat_smile:

Jeg var også selv tidligere bullish omkring Optomed. Nu følger jeg med fra sidelinjen.
Hvis man tænker på f.eks. et sundhedscenter (eller en lignende institution) hvor som helst i verden. Der er det nok med ét nethindekamera af høj kvalitet. Vælger de Optomeds ”camera as a service”-kamera med månedlig fakturering, eller køber de et Zeiss retinalkamera (nethindekamera) eller lignende. Patienterne kommer så dertil fra lokalområdet for at få fotograferet deres øjne. Lige nu kører der f.eks. i mange sundhedscentre i Finland en lastbil rundt til øjenfotografering, som har massive fotograferingsapparater med.

Der er helt sikkert brug for Optomeds bærbare kamera, f.eks. på skadestuer og også til screening visse steder. Men bliver det mainstream? Jeg er begyndt at tvivle lidt. For eksempel her i Oulu, hvor Optomed har sin oprindelse, har man overhovedet ikke hørt om nogen planer om, at disse skulle tages i brug. Ikke engang på skadestuen. Det her ville nok tage fart lidt hurtigere, hvis det virkelig var så fantastisk en sag.

Jeg tænker også på Optomeds voldgrav (moat). Er der en voldgrav? AI kan kobles til billeder fra andre kameraer også. Kameraer kan fremstilles af hvem som helst. Optomeds investeringscase bygger på to håb: at et firma vil købe det op med en præmie, eller at man i sundhedsvæsenet begynder at bruge dem i massivt omfang. Man kan godt håbe på massiv brug, men der er ingen tegn på det. Jeg har ikke set eller hørt om, at nogen har brugt dette kamera i rigtigt arbejde endnu. Ikke engang i Oulu, hvor Optomed kommer fra. Til gengæld er iCare helt rutine og findes alle steder.

14 Synes om