OptiCept - teknik som förändrar livsmedels- och växtindustrin?

image

OptiCept Technologies utvecklar och levererar tekniska lösningar som är särskilt utformade för behoven inom livsmedels- och växtindustrin. Företagets teknologier fokuserar på att förbättra råvarornas hållbarhet och utnyttjande, vilket möjliggör effektivare produktion och minskar samtidigt både spill och svinn. OptiCepts innovationer är kopplade till biologiska processer som bland annat förlänger produkternas hållbarhet, förbättrar smak, färg, arom och bevarar näringsämnen i slutprodukten. Särskilt genom patenterade tekniker för pulserande (?) elektromagnetiska fält (PEF) och vakuuminfusion (VI) kan företaget erbjuda unika lösningar som hjälper till att förbättra produktionsprocessernas effektivitet och hållbarhet. OptiCept är verksamt på den internationella marknaden och har sitt huvudkontor i Lund, Sverige.

Här vill jag för säkerhets skull säga:
Jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd, det är ett svårt bolag och en svår bransch att förstå även på finska, och jag har huvudsakligen läst engelskspråkigt material (eller svenskt :smiley: ), dessutom var jag tvungen att använda mycket översättningshjälp. Eventuella fel är med stor sannolikhet bara mina egna missförstånd.

Investerarens perspektiv:

OptiCept Technologies är ett tillväxtbolag, som man kan gissa, som fokuserar på innovativa lösningar inom livsmedels- och växtsektorn. Företaget utnyttjar två teknikplattformar: vakuuminfusion inom affärsområdet PlantTech och pulserande elektriska fält inom affärsområdet FoodTech. Båda teknologierna förbättrar hanteringen och förädlingen av råvaror, vilket leder till längre hållbarhet, bättre kvalitet och minskat svinn. Den CEPT-teknologi som företaget utvecklat är en mer avancerad form av PEF-teknik, som ökar extraktionseffektiviteten och minskar förekomsten av mikroorganismer, såsom bakterier och jäst. Detta minskar behovet av traditionella värmebehandlingsmetoder, såsom pastörisering.

OptiCepts strategi bygger på ett brett “applikationsområde” för tekniken, som täcker exempelvis olivolja, potatis och juice osv. Bolagets utrustning kan bearbeta både fasta och flytande livsmedel, vilket ger flexibilitet att nå nya marknader utan ytterligare utvecklingskostnader. Till exempel integreras OliveCept-systemet i befintliga produktionslinjer och optimerar produktiviteten genom att förbättra extraktionen och produktkvaliteten, vilket medför betydande besparingar för producenterna.

När det gäller kommersialiseringen befinner sig OptiCept i ett tidigt skede, vilket skapar utmaningar för förutsägbarheten och ofta kräver ytterligare finansiering, något som naturligtvis medför ett stort riskelement och oförutsägbarhet. Å andra sidan har bolaget dock redan ingått betydande kundavtal inom båda sina affärsområden och fått kunder, inklusive globalt kända företag, vilket visar på teknologins potential. Bolagets affärsmodell är skalbar, men dess funktionalitet i större skala återstår ännu att bevisa…

OptiCepts investeringsprofil har en hög risk, som framgått ovan, men bolaget anses ha möjlighet att generera hög avkastning, eftersom företaget verkar på växande marknader som drivs av hållbarhetstrender och om bolaget får upp verksamheten i större skala kommer skalbarheten till sin rätt. Bolagets teknologi erbjuder kostnadseffektiva lösningar som förlänger produkternas hållbarhet och minskar svinn, vilket gör det kanske något lockande som investeringsobjekt ur ett perspektiv av hållbar utveckling och miljövänlighet. Själv ser jag det som en nybörjarinvesterare fortfarande som ett mycket osäkert case; om man ägnade sig åt sådant här, skulle jag nog hålla flera småposter i sådana här “succé eller fiasko”-bolag.

Branschen är utmanande för mig och jag tror att det krävs tid samt mer bevis för att investerare ska bli intresserade av detta bolag.

Kort ännu om Q2 och tiden därefter:

Bolagets omsättning ökade med 117 % under det andra kvartalet, men hamnade ändå under prognoserna. På grund av höga fasta kostnader förblev rörelseresultatet negativt, och de likvida medlen uppgick vid periodens slut till cirka 4,0 MSEK. Bolaget erhöll dock senare ett lån på 10,3 MSEK, men med nuvarande utgiftsnivå kan bolaget behöva ytterligare finansiering vid årsskiftet eller i början av 2025, även om ett bättre kassaflöde från FPS-beställningar skulle hjälpa. De kortsiktiga utsikterna har sänkts, men de långsiktiga tillväxtförväntningarna är i vilket fall som helst oförändrade. Enligt Inderes värdering är aktiens värde 3,7–6,8 SEK (aktien just nu: 6,03 SEK 29.8.2024 kl. 19.00) och med tanke på riskerna framstår det inte som så lockande för tillfället.

Kopierat från bolagssidorna som tillhandahålls av Inderes:

image

image

image

Avslutningsvis vill jag säga att ni kan glömma mitt svammel och istället läsa den omfattande rapport från februari som Lucas tillhandahållit, som inte har några betalväggar, dvs. är läsbar för alla.

OptiCept Technologies tillhandahåller lösningar som förbättrar hållbarhet och kvalitet inom livsmedels- och växtindustrin. Genom sin innovativa teknologi, som initialt verkar konkurrenskraftig, adresserar företaget aktivt betydande globala hållbarhetsutmaningar. Men att uppnå bredare kommersiell framgång, samt tidpunkten för ett sådant genombrott, är enligt våra estimat beroende av framtida ytterligare finansiering och innebär betydande risk. Följaktligen förväntar vi oss en svag risk/avkastningsprofil under de kommande 12 månaderna, trots vårt optimistiska scenario som stödjer en potentiell betydande uppsida.

image

Sen har vi här en helt färsk bolagsrapport i Lucas stil (30.08.2024 kl. 09.30):

image

3 gillningar

Här är Lucas Mattssons kommentarer om hur OptiCept har tecknat en avsiktsförklaring med Saab för att utforska ett långsiktigt samarbete i Thailand för att förbättra produktiviteten inom livsmedels- och skogsindustrin. Samarbetet kan leda till nya order och en bredare kommersiell skala inom FoodTech-sektorn. Projektet är dock fortfarande i ett tidigt skede, och detaljer eller tidplaner har ännu inte fastställts.

Här är Lucas kommentarer gällande optionerna.

OptiCept har nått en överenskommelse om att tidigarelägga teckningsperioden för samtliga utestående teckningsoptioner, vilket resulterar i teckning av 4 350 000 aktier till ett värde av cirka 13 MSEK. Vi har tidigare flaggat för att detta var en möjlighet, så utfallet är i stort sett i linje med våra förväntningar, även om utnyttjandet av optionerna ingick i våra estimat för 2025. Detta kommer därför att ha en mindre inverkan på våra estimat.

OptiCept har meddelat att deras kund La Salud har fått ekonomiskt stöd från EU, vilket var en viktig förutsättning för att den tidigare kommunicerade ordern på två OliveCept-system skulle gå vidare.

Här är Lucas kommentarer kring detta. :slight_smile:

OptiCept har meddelat att deras kund, La Salud, har erhållit ekonomiskt stöd från EU, vilket var en viktig förutsättning för att gå vidare med den tidigare kommunicerade ordern på två OliveCept-system. Denna utveckling är i linje med våra förväntningar och stöder våra estimat. Därför gör vi inga justeringar i våra estimat.

OptiCept har ingått ett hyresavtal med det centralamerikanska företaget Mexifrutas gällande uthyrning av ett OptiCept PEF-system för att effektivisera utvinningen av ananasjuice. En framgångsrik utvärderingsperiod kan leda till ett långsiktigt samarbete och bidra till att expandera OptiCepts kommersiella verksamhet inom frukt- och juicesektorn. Projektet befinner sig dock i ett tidigt skede.

Att effektivisera utvinningen av ananasjuice innebär att förbättra processen så att man får ut mer juice ur ananasen. Det visste jag inte heller förrän nu. :smiley:

Här är @lucas.mattsson kommentarer om saken:

@lucas.mattsson har gjort en ny analys av OptiCept. :slight_smile:

Nyemissionen som offentliggjordes i fredags minskar finansieringsriskerna och säkrar bolagets finansiering fram till slutet av 2025. På grund av emissionens övergripande struktur förväntar vi oss att den kommer att lyckas. Med den kortsiktiga finansieringen under kontroll kan OptiCept öka sitt fokus på att genomföra sin tillväxtstrategi.

Citerat från rapporten:

Vi anser att OptiCepts investeringscase vilar på förväntningar relaterade till långsiktig kommersiell framgång inom både FoodTech- och PlantTech-verksamheterna. OptiCept har redan utvecklat en kompletterande produktportfölj och säkrat sin första stora order, vilket förbättrar tillväxtens synlighet. Å andra sidan garanterar inte ett fåtal stora order att bolaget kommer att fortsätta erhålla sådana order regelbundet. Dessutom ger bolagets historiska prestationer föga vägledning om framtida lönsamhet och intäktstillväxt. Som ett resultat av detta finns ett brett spektrum av potentiella utfall

1 gillning

Här är @lucas.mattsson:s kommentarer om att OptiCepts nyemission preliminärt nådde 70 procent av deras teckningsmål, vilket bibehåller bolagets kassaflöde på nästan förväntad nivå.