Examensarbete: Ansvarsfullt investerande

Hej,

Jag gör mitt examensarbete om ansvarsfulla investeringar. Det tar cirka 5-15 minuter att svara.

Syftet med examensarbetet är att undersöka ansvarsfulla investeringar. Forskningen syftar till att klargöra hur privata investerare uppfattar ESG och vilka aspekter de vill betona. Dessutom, hur noggrant privata investerare granskar investeringsprodukternas hållbarhet. Samt hur hållbarhet uppfattas mellan direkta aktieinvesteringar och fonder. Dessutom, hur ansvarsfulla investeringar har implementerats bland olika leverantörer av investeringsprodukter. Arbetet fokuserar endast på fonder och direkta aktieinvesteringar.

Arbetet fokuserar inte konkret på huruvida en person investerar ansvarsfullt, utan snarare på hur olika privata investerare definierar hållbarhet i sina egna beslut. Eller vilka hållbarhetsaspekter de skulle vilja betona i sina beslut gällande investeringsprodukter, när ämnet undersöks.

Ämnet har väckt diskussion, både för och emot. Därför var syftet att genomföra en undersökning som alla kunde delta i. Även om man inte investerar ansvarsfullt ännu, eller åtminstone inte upplever det så, skulle man ändå kunna svara på hur man eventuellt ser på saken.

Nedan finns en länk till enkäten. Jag tackar på förhand för eventuella svar!

Examensarbete: Ansvarsfulla investeringar

13 gillningar

En notering är att du tydligen har översatt Environment till klimat. Har andra delar av miljön medvetet utelämnats från Environment? Om så är fallet, finns det någon anledning till det?

Bra fråga. Det har inte utelämnats avsiktligt. Frågan behandlas i arbetet på ett övergripande sätt ur ett miljöperspektiv. Inte bara klimatets.

I efterhand kan man konstatera att saken kanske är dåligt uttryckt/formulerad här.