Jag skriver ett examensarbete vid Haaga-Helia yrkeshögskola om ämnet ”Förändringen i investerares inställning till investeringar till följd av kriget i Ukraina”.
Syftet med denna enkät är att utreda hur kriget som inleddes genom Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari 2022 eventuellt har påverkat investerares inställning till investeringar. Mitt examensarbete har ingen uppdragsgivare och enkätsvaren kommer endast att användas i mitt examensarbete.
Enkäten innehåller 18–19 frågor och det tar cirka 5–10 minuter att svara på dem. Om du svarar på enkäten med en mobil enhet, håll enheten i liggande läge för att kunna läsa frågorna i sin helhet. Obligatoriska frågor är markerade med en asterisk (*).
Inga personuppgifter samlas in i enkäten. Forskningsmaterialet och resultaten behandlas konfidentiellt. De slutliga forskningsresultaten rapporteras på ett sådant sätt att svaren inte kan kopplas till enskilda respondenter.
Svara på undersökningen via denna länk: Survey is not available
(Om länken inte fungerar, kopiera den till webbläsarens adressfält.)
Enkäten är öppen till och med fredagen den 21 oktober 2022.
På fråga 6 ”hur mycket har värdet på din investeringsportfölj ökat/minskat under 2022” är det svårt att ge ett svar, eftersom min tjänsteleverantör OP inte beräknar det direkt. Det vore kanske bra att ha svarsalternativet ”vet ej” här. Enkäten är också öppen under flera dagar då börsen är öppen, så de som svarar på olika dagar kan eventuellt snedvrida resultaten. Sedan är det den uppenbara saken att värdet på en investeringsportfölj stiger och sjunker beroende på om investeraren köper eller säljer aktier därifrån. Är avsikten att fråga efter portföljens avkastning?
Fråga 17 antar att inställningen till investerande har förändrats, trots att man i fråga 15 kan svara att inställningen inte har förändrats.
Den femte punkten i fråga 19 antar att respondenten överväger att investera.
-För fråga 6 räcker det med en uppskattning som svar, vilket är anledningen till att även svarsalternativen där är så breda.
-Huvudsyftet med enkäten är inte att ta reda på respondenternas framgång på marknaden i år, utan om deras inställning till investeringar eventuellt har förändrats.
-Det går inte längre att lägga till svarsalternativ efter att enkäten har publicerats och besvarats.
-Enkäten är endast öppen under en vecka, så jag tror inte att svar som ges på olika dagar kommer att snedvrida resultaten.
-Vissa frågor överlappar varandra på vissa punkter, särskilt när det gäller att utreda inställningen till investeringar, men jag lyckades begränsa antalet frågor till en enligt min mening rimlig nivå.
-I fråga 19 efterfrågas respondentens åsikt om olika påståenden. Om respondenten inte har någon åsikt alls om påståendet kan man svara ”varken instämmer eller instämmer inte” eller ”vet ej”.