Speciale: Ledelsens aktietransaktioners effekt på private investorers investeringsadfærd

Hej.

Jeg studerer International Business på Haaga-Helia University of Applied Sciences og er i gang med at skrive mit speciale. I min opgave undersøger jeg, hvordan ledelsens aktiehandel påvirker private investorers investeringsadfærd.

Spørgeskemaet er henvendt til private investorer, der investerer egne penge i direkte aktier. Da mit studieprogram er på engelsk, er både undersøgelsen og det tilhørende spørgeskema på engelsk. Spørgeskemaet indeholder 18 spørgsmål, og det tager under fem minutter at besvare. Undersøgelsen er anonym.

Undersøgelsen er inspireret af Inderes-forummet her, hvor ledelsens aktiehandler følges og diskuteres aktivt, så det er kun på sin plads, at jeg deler den her først :grin: .

Spørgeskemaet er åbent frem til den 1. februar 2026.

Tak på forhånd til alle, der besvarer det.

Link til spørgeskemaet

34 Synes om

Besvaret. Spændende emne! Held og lykke med specialet!

4 Synes om

Mange tak! Da jeg kender mig selv, var jeg nødt til at vælge et emne, der også var interessant for mig selv, ellers ville det ikke være blevet til noget :innocent:

3 Synes om

Besvaret. Manglen på finsk kan reducere antallet af respondenter en smule. Jeg ser frem til resultaterne med interesse!

2 Synes om

Tak for svaret.

Jeg forsøgte at tage det i betragtning ved at bruge så simpelt et ordvalg som muligt og undgå fagudtryk. Lad os håbe, at det alligevel er nok.

2 Synes om

Interessant emne, held og lykke med specialet!

I det åbne felt ville jeg have tilføjet, at min vurdering af transaktionernes betydning i høj grad påvirkes af, at virksomhedens ledelse nogle gange kan være helt på bar bund i forhold til det grundlæggende i værdiansættelse, og selv en god ledelse har ikke nødvendigvis nogen dyb ekspertise inden for værdiansættelse. Derfor tager jeg også disse signaler med et gran salt, men jeg ignorerer dem ikke :slight_smile:

19 Synes om