Jeg studerer International Business på Haaga-Helia University of Applied Sciences og er i gang med at skrive mit speciale. I min opgave undersøger jeg, hvordan ledelsens aktiehandel påvirker private investorers investeringsadfærd.
Spørgeskemaet er henvendt til private investorer, der investerer egne penge i direkte aktier. Da mit studieprogram er på engelsk, er både undersøgelsen og det tilhørende spørgeskema på engelsk. Spørgeskemaet indeholder 18 spørgsmål, og det tager under fem minutter at besvare. Undersøgelsen er anonym.
Undersøgelsen er inspireret af Inderes-forummet her, hvor ledelsens aktiehandler følges og diskuteres aktivt, så det er kun på sin plads, at jeg deler den her først .
Spørgeskemaet er åbent frem til den 1. februar 2026.
Mange tak! Da jeg kender mig selv, var jeg nødt til at vælge et emne, der også var interessant for mig selv, ellers ville det ikke være blevet til noget
I det åbne felt ville jeg have tilføjet, at min vurdering af transaktionernes betydning i høj grad påvirkes af, at virksomhedens ledelse nogle gange kan være helt på bar bund i forhold til det grundlæggende i værdiansættelse, og selv en god ledelse har ikke nødvendigvis nogen dyb ekspertise inden for værdiansættelse. Derfor tager jeg også disse signaler med et gran salt, men jeg ignorerer dem ikke
Jeg svarede i den tro, at der var tale om betydelige pengebeløb. Den slags handler på ti tusind betyder jo absolut intet; de kan være alt fra kursmanipulation til køkkenrenoveringer, men når der flyttes millioner, begynder jeg mærkeligt nok at betragte det som interessant insiderinformation.
Der er stadig denne weekend til at svare, så hvis du er gået glip af denne undersøgelse, og du er interesseret i forskning i, hvordan ledelsens aktiehandler påvirker detailinvestorers investeringsbeslutninger, så gå ind og svar
Jeg sidder også selv og arbejder på mit afgangsprojekt i øjeblikket, og selvom emnet er spændende, er det ret udfordrende at finde motivationen frem til det.