Speciale: Ledelsens aktietransaktioners effekt på private investorers investeringsadfærd

Hej.

Jeg studerer International Business på Haaga-Helia University of Applied Sciences og er i gang med at skrive mit speciale. I min opgave undersøger jeg, hvordan ledelsens aktiehandel påvirker private investorers investeringsadfærd.

Spørgeskemaet er henvendt til private investorer, der investerer egne penge i direkte aktier. Da mit studieprogram er på engelsk, er både undersøgelsen og det tilhørende spørgeskema på engelsk. Spørgeskemaet indeholder 18 spørgsmål, og det tager under fem minutter at besvare. Undersøgelsen er anonym.

Undersøgelsen er inspireret af Inderes-forummet her, hvor ledelsens aktiehandler følges og diskuteres aktivt, så det er kun på sin plads, at jeg deler den her først :grin: .

Spørgeskemaet er åbent frem til den 1. februar 2026.

Tak på forhånd til alle, der besvarer det.

Link til spørgeskemaet

34 Synes om

Besvaret. Spændende emne! Held og lykke med specialet!

4 Synes om

Mange tak! Da jeg kender mig selv, var jeg nødt til at vælge et emne, der også var interessant for mig selv, ellers ville det ikke være blevet til noget :innocent:

3 Synes om

Besvaret. Manglen på finsk kan reducere antallet af respondenter en smule. Jeg ser frem til resultaterne med interesse!

2 Synes om

Tak for svaret.

Jeg forsøgte at tage det i betragtning ved at bruge så simpelt et ordvalg som muligt og undgå fagudtryk. Lad os håbe, at det alligevel er nok.

2 Synes om

Interessant emne, held og lykke med specialet!

I det åbne felt ville jeg have tilføjet, at min vurdering af transaktionernes betydning i høj grad påvirkes af, at virksomhedens ledelse nogle gange kan være helt på bar bund i forhold til det grundlæggende i værdiansættelse, og selv en god ledelse har ikke nødvendigvis nogen dyb ekspertise inden for værdiansættelse. Derfor tager jeg også disse signaler med et gran salt, men jeg ignorerer dem ikke :slight_smile:

19 Synes om

Jeg har svaret. Det ville være dejligt, hvis du huskede at linke til dit speciale her, når det er færdigt.

5 Synes om

Tak. Det skal jeg helt sikkert huske. Hvis det her endelig bliver færdigt, så får jeg helt sikkert lyst til at råbe det ud til hele verden.

5 Synes om

Jeg svarede i den tro, at der var tale om betydelige pengebeløb. Den slags handler på ti tusind betyder jo absolut intet; de kan være alt fra kursmanipulation til køkkenrenoveringer, men når der flyttes millioner, begynder jeg mærkeligt nok at betragte det som interessant insiderinformation.

3 Synes om

Besvaret! Held og lykke med specialet. Hvis du holder fokus på det hver dag, bliver det hurtigt færdigt.

2 Synes om

Der er stadig denne weekend til at svare, så hvis du er gået glip af denne undersøgelse, og du er interesseret i forskning i, hvordan ledelsens aktiehandler påvirker detailinvestorers investeringsbeslutninger, så gå ind og svar :grin:

1 Synes om

Jeg sidder også selv og arbejder på mit afgangsprojekt i øjeblikket, og selvom emnet er spændende, er det ret udfordrende at finde motivationen frem til det.

2 Synes om

Du aner ikke, hvor meget jeg kan relatere :grinning_face_with_smiling_eyes: Jeg prøver bare at huske på, hvor godt det vil føles, når hele det her endelig er overstået :flexed_biceps:

2 Synes om

Besvaret, og sikke et glimrende emne.

Held og lykke med at få færdiggjort specialet og med din fremtidige karriere, uanset hvad den end måtte blive.

2 Synes om