Ændring i investorernes holdning til investering på grund af krigen i Ukraine - undersøgelse (speciale)

Hej.

Jeg er ved at skrive mit afsluttende projekt ved Haaga-Helia University of Applied Sciences, og mit emne er “Ændringer i investorers holdning til investering på grund af krigen i Ukraine”.

Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvordan krigen, der begyndte med Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar 2022, kan have påvirket investorers holdning til investering. Mit afsluttende projekt har ingen opdragsgiver, og undersøgelsens resultater vil kun blive brugt i mit afsluttende projekt.

Spørgeskemaet indeholder 18-19 spørgsmål, og det tager ca. 5-10 minutter at besvare dem. Hvis du besvarer spørgeskemaet på en mobil enhed, skal du holde enheden vandret for at kunne læse alle spørgsmålene. Obligatoriske spørgsmål er markeret med en stjerne (*).

Spørgeskemaet indsamler ikke personlige oplysninger. Forskningsdata og resultater behandles fortroligt. De endelige forskningsresultater rapporteres på en måde, så svarene ikke kan knyttes til individuelle respondenter.

Besvar undersøgelsen via dette link: Survey is not available
(Hvis linket ikke virker, skal du kopiere det til din browsers adresselinje.)

Jeg holder spørgeskemaet åbent til og med fredag den 21. oktober 2022.

På forhånd tak for din deltagelse!

18 Synes om

@Pyoratar, tak for opmuntringen :slight_smile:

-Respondentgruppen består udelukkende af dem, der besøger dette forum (jeg har ikke offentliggjort undersøgelsen andre steder).
-Den færdige afhandling (og resultaterne af undersøgelsen) vil med tiden blive offentliggjort i Theseus, som samler afhandlinger fra forskellige erhvervshøjskoler:

1 Synes om

Det er svært at give et svar på spørgsmål 6 “hvor meget er værdien af din investeringsportefølje steget/faldet i løbet af 2022”, da min tjenesteudbyder OP ikke beregner det direkte. Måske ville det være godt at få en svarmulighed “jeg ved ikke”. Spørgeskemaet er også åbent i flere dage, hvor børsen er åben, så dem, der svarer på forskellige dage, kan potentielt forvrænge resultaterne. Så er der det åbenlyse faktum, at værdien af en investeringsportefølje stiger og falder alt efter om investoren køber eller sælger aktier derfra. Er det meningen at spørge om porteføljens afkast?

Spørgsmål 17 antager, at holdningen til investering ville have ændret sig, selvom man i spørgsmål 15 kan svare, at holdningen ikke har ændret sig.

Spørgsmål 19, femte punkt, antager, at respondenten overvejer at investere.

1 Synes om

Hej @Juippi , Tak for dine spørgsmål og kommentarer.

-For spørgsmål 6 er et skøn tilstrækkeligt som svar, og derfor er svaralternativerne så brede.
-Hovedformålet med undersøgelsen er ikke at finde ud af respondenternes succes på markedet i år, men om deres holdning til investering muligvis har ændret sig.
-Svaralternativer kan ikke længere tilføjes, når undersøgelsen er offentliggjort og besvaret.
-Undersøgelsen er kun åben i en uge, så jeg tror ikke, at svar givet på forskellige dage vil fordreje resultaterne.
-Forskellige spørgsmål overlapper i nogle tilfælde, især når det gælder om at finde ud af holdningen til investering, men jeg synes, jeg fik begrænset antallet af spørgsmål til et rimeligt niveau.
-Spørgsmål 19 spørger efter respondentens mening om forskellige udsagn. Hvis respondenten slet ikke har en mening om et udsagn, kan de svare “hverken enig eller uenig” eller “ved ikke”.

Jeg svarede, men jeg spekulerede lidt på, hvordan spørgsmål 18 hang sammen med det hele. Held og lykke med din kandidatafhandling. :+1:t2:

1 Synes om

Hej og tak for at besvare undersøgelsen. Tak også for opmuntringen @M.A :grin:

Jeg forsøger ved hjælp af spørgsmål 18 at finde ud af, om forskellige begivenheder har haft den samme eller en forskellig indvirkning på respondenternes holdning til investering.

Generel meddelelse :exclamation:
Undersøgelsen lukker i dag fredag d. 21.10. kl. 20:00 :clock8:

Tak til alle, der har svaret indtil videre :grinning: og velkommen til nye respondenter :wink: