Hej,
Jag är en tredjeårsstuderande inom finans vid Jyväskylä yrkeshögskola. Jag gör min examensarbete om “Småinvesterares erfarenheter av aktiesparkontots inverkan på investeringsbeteendet”. För mitt arbete genomför jag en undersökning vars syfte är att klargöra investerares erfarenheter av aktiesparkontot, vilka faktorer som har uppmuntrat dem att ta det i bruk, vilka typer av investerare som använder kontot och hur de använder det, samt att undersöka dess effekter på aktieinvesteringar och -beteende. Enkäten är helt anonym och inga personuppgifter samlas in. De insamlade svaren kommer endast att användas i samband med detta examensarbete, varefter materialet förstörs. Ingen tredje part har tillgång till materialet.
På grund av forskningsämnet bör du ha åtminstone en viss erfarenhet och kontakt med aktieinvesteringar för att kunna svara på enkäten. Svar önskas från både nybörjare och erfarna veteraner. Oavsett om du använder endast ett aktiesparkonto, ett värdeandelskonto eller båda för dina aktieinvesteringar, är dina svar mycket viktiga för att undersökningen ska lyckas. Speciellt hoppas jag dock att just du svarar om du aktivt investerar med både ett värdesandelskonto och ett aktiesparkonto, eller om du tidigare har investerat med ett värdesandelskonto och helt gått över till ett aktiesparkonto, eller vice versa.
Antalet frågor i enkäten varierar beroende på om du endast investerar med ett aktiesparkonto eller ett värdesandelskonto, eller om du använder båda kontona i din investeringsverksamhet. Jag ber dig att svara på frågorna genom att reflektera över din verksamhet under de senaste sex åren. Beroende på vilka frågor som ställs, beräknas tiden för att svara på enkäten vara cirka 6–12 minuter.
Jag uppskattar varje svar och tackar för den tid du lägger ner på att svara!