Er det tid til at hoppe med på krydstogtgiganternes vogn, eller skal man undgå at træde ombord

Turistindustrien har lidt enormt under coronavirus. Skibene står i havnene, da folk ikke ønsker at rejse. Indtægterne er tørret ud, men de faste omkostninger løber. Carnival, Norwegian og Royal Caribbean modtog ikke støtte fra USA, fordi de ikke betaler skat til Amerika. Vil kassen løbe tør, før bedre tider kommer? Carnival har i årevis formået at øge omsætningen i et godt tempo, og driftsresultatet har også været på et godt niveau. Disse rederiers aktiekurser er faldet med omkring 80 % på to måneder. Hvis selskaberne overlever krisen, har investorerne mulighed for at opnå fabelagtige gevinster.

7 Synes om

Der er friske klip fra krydstogtsindustrien.

5 Synes om

Interesserede i branchen kan dele information her og samtidig få mere viden om branchen.

Købte mere i morges, måske er det godt:

https://finance.yahoo.com/m/448a4383-7399-3457-9898-c8f53cdf1ce4/carnival’s-stock-soars-on.html?.tsrc=applewf&guccounter=1

2 Synes om

Saudierne købte Carnival den 26. marts. Markedsprisen ville dengang have været 15,05 - 19,04. Jeg solgte selv dagen før. Jeg tog en ny, lille swing trade-position i dag. Carnival er vigtigt for den amerikanske økonomi, selvom det ikke betaler skat der.

Her er mere analyse: https://www.barrons.com/articles/carnival-stock-rallies-after-saudi-stake-disclosure-and-a-zero-sail-liquidity-assessment-51586186393?siteid=yhoof2&yptr=yahoo

Der er årsregnskabet for 2019.
Carnival er ud fra balancen den sikreste af de tre store selskaber. Selskabet har faktisk i perioden 2015-2019 formået at opnå et resultat på 3-4 dollars per aktie. Hvis selskabet altså formår at overleve krisen, og der ikke sker noget dramatisk i branchen, kan selskabet nu fås billigt. Hvis krisen dog fortsætter langt ind i efteråret, kan selskabet virkelig begynde at komme i problemer. Carnival har de seneste uger afholdt aktieemissioner og indsamlet hundredvis af millioner gennem dem.

1 Synes om

Er der emissioner rettet mod saudierne? Ifølge en analyse fra Wells Fargo forbrænder skibe, der ligger i havn, en milliard dollars i kontanter hver måned. Det er et stort tal. Måske kunne havnene komme dem i møde her. Under alle omstændigheder kræver udtømningen af kassen, når krisen trækker ud, flere penge, og saudierne har nu åbnet for pengestrømmene til dette. De tror med sikkerhed på Carnival’s opstigning. Derfor skiftede jeg mening.

Saudiernes indsats var så stor, at den styrkede min egen tro på, at dette papir stadig vil stige. Tro og håb er selvfølgelig ikke en god grund til at træffe investeringsbeslutninger, men man er nødt til at spille lidt.

2 Synes om

I går steg den kraftigt, og nu i premarket ser den ud til at være +19%.

Der sker noget med de krydstogtskibe. For en uge siden var der et enormt antal af dem ud for Miami, nogle for anker, andre drev rundt… Lige nu falder antallet af skibe hurtigt :thinking:. Her er et kort, hvor du kan følge, hvordan situationen udvikler sig… Øv, dårligt link, da det ser ud til at gå direkte til Emma, som er en af de fartøjer, der bliver fulgt. Men ved at flytte kortet til Miami-området, begynder krydstogtskibene at dukke op :grin:

2 Synes om

Hvor er det billigst og sikrest at have krydstogtskibe for anker i et halvt år?

{“content”:“I videoen ser fyren på Carnivals situation med tillid takket være saudierne:\n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=Evp8f51Dk2Y",“target_locale”:"da”}

3 Synes om

Der er noget luskert her :thinking: Mit eget gæt er, at de nu sejler til værftet for årlig vedligeholdelse. Så er bådene i stand til at sejle igen efter 1. maj. Trump vil snart erklære krydstogtsæsonen åben igen. :wink:

3 Synes om

{“content”:“I den video siges det, at Carnival har tilbudt deres skibe som hospitaler, hvor der er behov for det. Vedligeholdelse udføres selvfølge, hvis det er nødvendigt.\n\nEn interessant situation ud fra et investeringsperspektiv. Det er næsten sikkert, at forretningen vil komme sig over tid, men krydstogtskibe er sandsynligvis et af de sidste steder, der vender tilbage til normal drift efter corona. Desuden vil mange nok tvivle på skibene i lang tid. Jeg gætter lidt på, at forudsigelserne om skibenes tilbagevenden stadig er for optimistiske. Hvad er den generelle tidsplanvurdering i øjeblikket?\n\nJeg ville forvente en reality check for de hurtige tilbagevenden-drømme og et yderligere kursfald, før jeg investerede.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

{“content”:“Her vil mange nok sidde tilbage og græde :grin: Carnival har nu finansieringen i orden og vil med stor sandsynlighed overleve krisen. Jeg forventer ikke, at vi når ATH-niveauer i løbet af et par år, men på kortere sigt ville jeg slet ikke blive overrasket, hvis kursen allerede i næste uge var på niveau med de tidligere toppe den 26. marts på 18.80. Dengang var selskabets udsigter betydeligt mere usikre, end de er nu.\n\nEdit: Det er fint at sidde med 30% af porteføljevægten ombord​:zany_face:”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Jeg har selv fyldt op med CCL-aktier denne uge, og jeg tror på, at pengene, med hjælp fra saudierne osv., vil række, indtil der igen sejles krydstogter. Belønningen venter…

http://www.marketwatch.com/story/cruise-stocks-rally-to-extend-recent-rocket-ride-instinet-analyst-sees-turning-point-in-q1-2021-2020-04-08

2 Synes om

Selvom De Tre Store ikke betaler skat i USA, så er deres beskæftigelseseffekt meget betydelig gennem forskellige aktører i rejsebranchen, så de er nok også “nødvendige” at redde.

Jeg er selv hoppet med på CCL’s krydstogt i form af aktier, og jeg agter at beholde dem. De har også et gældsforhold på et okay niveau sammenlignet med de to andre store:

2 Synes om

Et synspunkt for at beregne CCL’s aktiekursestimater for 2021. Mandens antagelse er, at der vil blive sejlet krydstogter i 2021, og at CCL vil opnå et nettoresultat på omkring 2 milliarder (i 2019 var nettoresultatet 3 milliarder). Manden overvejer, hvilken af de to man skal investere i: Carnival Cruise Lines eller Delta Air. Han fokuserer på kontant- og gældssituationen, plus en tilbagevenden til normalen efter koronaen. Hvis man ikke gider se alle 24 minutter, så beregner han fra 20 minutter P/E-forholdet med et estimat for 2021 for CCL’s aktiekurs, under forudsætning af at der sejles krydstogter i 2021, så nettoprofit er 2/3 af nettoprofitten fra 2019. Han sagde, at hvis man køber aktien for 12-13 dollars nu, og hans estimat for 2021 P/E-værdien holder, så vil aktien være 28,90 dollars næste år. Ikke dårligt, hvis disse forudsætninger holder… Jeg ved ikke med en “bail out”, men saudierne skal nok sørge for, at der er penge nok.

5 Synes om

{“content”:“Hurtige test af corona, der tager et par minutter, kan potentielt fremskynde genåbningen af krydstogttrafikken. Der er ret hård konkurrence inden for hurtige tests, hvilket forhåbentlig vil holde priserne nede. Priserne for Caribiske krydstogter starter dog fra omkring 400$ og opad (+ penge til at bruge ombord), så et par tiere for en hurtig test per passager burde ikke være en hindring. Test er selvfølgelig ikke muligt på restauranter og indkøbscentre osv., men jeg mener, at det ville være muligt for skibs- og flytrafik.\n\nJeg er selv meget opmærksom på salgsknappen hver dag, hvad angår CCL, da jeg har en stor porteføljeandel. Nyheder skal følges konstant, og stearinlysgraferne skal være åbne på skærmen (også RCL, NCLH og S&P500) gennem hele børsdagen. Der ville også være stort pres for daglige handler, da vi denne uge er startet ca. en dollar højere hver dag, hvilket er blevet efterfulgt af en stejl stigning og derefter igen et fald på ca. en dollar en gang om dagen. Bevægelserne er hurtige, men man kunne have udvidet sin position betydeligt, hvis man ikke havde siddet på hænderne. Jeg vil bare ikke ved et uheld misse turen, da jeg stadig ser potentiale for store daglige stigninger. Det bliver spændende at se, hvad den kommende uge bringer.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Henks største bekymring i forhold til f.eks. CCL er ikke så meget gældsforholdet eller overlevelsen, men prisen på gælden. Der betales nu tocifret rente på finansieringen (11,5% eller deromkring?), så hvad er fremtiden for den frie pengestrøm? Jeg vil gætte på, at der kan ligge lidt den samme risiko i luftfartsselskaberne, hvorved afkastet kan forblive på et svagt niveau i årevis, men dette er rent gætteri, da jeg ikke har orket at lave beregningerne.