Olja, malm, spannmål, containrar och annan frakt på havens och fientliga aktörers nåd

Finns det någon på forumet som är mer insatt i branschen eller som har hoppat på hype-tåget? Vilka företag inom sektorn är favoriter och vilka är hatobjekt?

Jag tror att oljetankers i bästa fall kan generera en förmögenhet för sina ägare, vilket innebär en ökning av det investerade kapitalet med tiotals gånger inom en tidsram på 1-3 år. Nedan försöker jag förklara varför.

Oljtankers har varit den sämst presterande tillgångsklassen under det senaste decenniet, inklusive utdelningar. Bilden visar kursutvecklingen för det största företaget i branschen sedan år 2000.

Branschen är så kallad supersyklisk (jämför gruvbolag), vars intäkter styrs rent av lagen om utbud och efterfrågan. Inom branschen är det också mycket svårt att skapa en vallgrav i förhållande till konkurrenterna.

Vid cykelns topp beställs för många nya fartyg i förhållande till den långsiktiga efterfrågan, och när efterfrågan minskar förstör ett överutbud av fartyg på marknaden intäkterna från oljetransporter. (Detta har plågat sektorn de senaste 10 åren.) På motsvarande sätt, när tillräckligt många fartyg har tagits ur bruk, stiger de rater som betalas för oljetransporter. Fartygens livslängd är cirka 10-20 år.

Företagens resultat uppstår helt enkelt från rater som överstiger fartygets kostnader, det vill säga den ersättning som betalas för att transportera eller lagra olja. Kostnaderna är relativt fasta, så en ökning av raterna kan höja resultatet med en mycket hög hävstång när intäkterna i förhållande till kostnaderna förbättras. (T.ex. om fartygets kostnader är 20 000 €/dag och raten är 60 000 € genereras ett resultat på 40 000 €. För närvarande (5.5.2020) är raterna cirka 160 000 € per dag för en stor VLCC-tanker, så i detta exempelscenario genereras en vinst på 140 000 € per fartyg per dag.)

Den senaste cykeltoppen var runt 2008, som också framgår av kurskurvan ovan. Nu har tillräckligt med tid gått för att naturlig utfasning har börjat ske. Detta, i kombination med IMO2020-beslutet att minska fartygens svavelutsläpp genom att kräva installation av “scrubbers” på fartygen, främjar ytterligare pensionering av äldre fartyg, eftersom det inte skulle vara ekonomiskt lönsamt för fartyg med kort livslängd.

IMO2020:s effekter började synas i tankerraterna förra året med stigande kurser mot slutet av året.

Tankers drabbades dock också av coronaviruset, vilket fick kurserna att sjunka tillbaka till rekordlåga nivåer.

Nu har tankers hamnat i rubrikerna på grund av deras utmärkta situation i samband med oljans contango. Det vill säga, när lagren på land är fulla med olja, har man varit tvungen att börja lagra olja i tankers. Detta har drivit upp raterna till historiskt höga nivåer och tankerföretagen tjänar mer pengar än någonsin.

Den möjliga och till och med sannolika cykelvändningen som IMO2020 initierade är alltså fortfarande ett framåtskridande scenario, och dessutom är företagen mer lönsamma än någonsin, men kurserna ligger fortfarande långt under YTD-topparna. Från början av den förra cykeln till toppen steg kurserna med tusentals procent. Detta påverkas naturligtvis starkt av marknadspsykologi. Supersykliska branscher tenderar att stiga mycket snabbt, vilket väcker intresse hos andra investerare när uppgången väl har börjat. Topparna i cyklerna för dessa branscher kännetecknas typiskt av en kraftig bubbelbildning.

Hur kan massorna vara så fel ute när det gäller prissättningen av tankers? Det finns många möjliga svar:

• branschen är liten, de största företagen har ett marknadsvärde på cirka 2 miljarder.
  • branschen följs av särskilt få analytiker på grund av dess hatade natur och decenniets sämsta avkastning.
  • branschen anses vara döende, vilket ofta motiveras genom att titta på kurskurvan utan att förstå branschens cykliska natur.
  • för närvarande bygger bear-argumenten till stor del på en snabb nedgång i de nuvarande höga raterna, vilket kan vara möjligt, men här glömmer man den naturliga raternas uppgång som beror på cykelvändningen i bakgrunden.
  • branschen kunde inte vara mer osexig när man frågar andra än “fartygsperversa” (de finns, jag har arbetat med fartygsrelaterat arbete).
36 gillningar

Skulle du kunna tipsa om några företag, eller finns det någon ETF eller liknande? Det låter nästan som en nischad bransch :smirking_face:

3 gillningar

Oljebärande fartyg är uppdelade i crude och product tankrar. Crude transporterar “smutsig” råolja och product “rena” raffinerade produkter.

Rent smutsiga företag:
DHT Holdings
Euronav
Nordic American Tankers (mest hype)

Blandade båda:
Frontline
Diamond S Shipping
Teekay Tankers (även gas)

Raffinerade produkter:
Scorpio Tankers

edit: korrigerat fel där Frontline var bland de smutsiga företagen trots att det är en hybrid

5 gillningar

På Twitter har de handlande herrarna Jarmo Friman och Mikko Leivo, enligt mig, lyft fram denna sektor på ett utmärkt sätt i sina flöden. Själv har jag EURN och GLNG i min portfölj.

2 gillningar

1 gillning

{“content”:“Har TNP i portföljen, som går in i "lite av båda"-sektorn. Positionen är den minsta i portföljen, en så kallad liten spelkupong.\n\nNAV:en har kanske mest hype som nämnts ovan, därför är värderingsnivåerna redan ganska höga.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Nordic American Tankers-hypen kan starkt kopplas till den här videon. Även populära aktiekanaler på Youtube har hypat just NAT, vilket fick dess kurs att skjuta i höjden jämfört med andra. Nu har dock även den sjunkit kraftigt de senaste dagarna, troligen på grund av en måttlig ökning av oljepriset och vinsthemtagningar. NAT steg med cirka 200 % på ett par veckor när hypen började byggas upp, så vinsthemtagningar är förståeliga.

1 gillning

Videon går igenom den nuvarande situationen på oljemarknaden.

Intervjuer och podcaster för dig som är intresserad av oljetankfartyg:

Från tiden före contango

Färsk intervju med Euronavs VD Spotify

och Frontlines VD:s intervju
https://seekingalpha.com/article/4340837-frontlines-ceo-on-tanker-market-podcast?fbclid=IwAR0ETEx1-FY_FfXnJp-_B94hY1ExNClguc5SIseQ57ogHIcXhs8qurI6slI

1 gillning

Här kan du följa raterna för produkt- och råoljetankers
https://www.ssyonline.com/free-charts/tanker-tce/#

2 gillningar

Raterna varierar enormt redan från tiden före corona. Vad är medelvärdet på lång sikt? Det verkar som att den värsta rateökningen har skett först i april, så den största toppen kommer förmodligen att synas först i Q2-resultatet. Den största förändringen verkar vara i raten för stora tankfartyg LR2 (ren) och VLCC (smutsig). Jag borde ta reda på vilken aktör som har många sådana i sin flotta. Stort tack för att du startade tråden. Jag kanske måste ta en position, då det verkar som att hajpen ännu inte har fått fäste i dessa. Scorpia Tankers verkar rapportera sitt Q1-resultat redan idag, så jag väntar på kursreaktionen.

2 gillningar

Vi fick äntligen en egen tråd för tankfartyg också :+1: Jag har DHT, FRO och NNA i min portfölj.

DHT publicerade igår sitt Q1-resultat som var förväntat starkt. EPS för det första kvartalet var nästan lika stor som för hela föregående år, skulderna minskades med ytterligare 57 miljoner dollar och trots det höjdes utdelningen. Ännu bättre är att Q2 förväntas bli ännu bättre, den prognostiserade Q2-omsättningen är redan nu högre än Q1 trots att 25% av kapaciteten fortfarande var ledig.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/d98a1a31-08cf-4334-a5d1-47843763f1fe

Det ska bli intressant att se om vi äntligen får en uppåtgående kursreaktion, tankfartygsaktier har hittills visat en direkt negativ korrelation med oljepriset.

2 gillningar

{“content”:“Jag har haft FRO, TNK, DHT och NAT som handelsmål. De bästa dagarna verkar vara bakom oss, om inte förväntningarna på ökad oljekonsumtion stannar av. Texas WTI-lager är nästan fulla. De är "farliga" handelsmål på så sätt att man inte vågar lämna dem över natten i detta sentiment, så om handeln går åt fel håll måste man bryta den med en strikt stopporder. Jag känner inte till branschen alls, så jag har ingen syn på en längre investering.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Tack för omnämnandet, @Yanos (jag handlar dock inte), men mina egna hypoteser har varit helt fel i det här avseendet, så jag skulle inte lita på vad jag säger.

I inlägget har det byggts upp en berättelse som jag inte tycker är helt korrekt.
-IMO2020: En av förväntningarna var en avmattning av trafiken (även om antalet fartyg var konstant, skulle utbudet krympa när samma volym färdas långsammare) och en långsam utfasning av de äldsta tankfartygen utan skrubbrar (minskning av utbudet).
-IMO2030-standarderna är fortfarande oklara, så även om charterpriserna stiger kommer inga nya investeringar att göras (detta stämmer förstås inte riktigt).
-Detta skapar press på charterpriset, och å andra sidan kan utbudet återhämta sig långsammare.

Men uppgången 2019 berodde främst på handelskriget, blockeringen av COSCO:s fartyg, Mellanösternproblem etc., geopolitiska händelser som tankfartygsaktieinvesterare (inklusive jag) inte förutsåg.
De antagna effekterna av IMO2020 har fortfarande inte materialiserats särskilt tydligt.

Sedan kom coronapandemin och oljeefterfrågan kollapsade. Dåligt för tankfartyg och återigen geopolitik. Och så var det igen, bara nedåt den här gången, och återigen förutsåg ingen detta.

Nu är chartern mycket stark, särskilt när tankfartyg används för oljelagring (som trådstartaren nämnde), och det är sant att intjäningsförmågan är fantastisk.
DSSI äger till exempel drygt 50 MR-tankfartyg och 15 Suezmax.
Break-even för fartygen är något i stil med 13,5-14$/d för MR och 20t$/d för SUEZ. Och dessa är fasta, därefter regnar det in vinster.
MR-chartern var förra veckan, när jag senast kollade, $72t/d och Suez $79t/d.
Det betyder att bara ett MR-tankfartyg tjänar $58t/d, dvs. $21M per år. 50*21 => $1B per år. Notera att utnyttjandegraden inte är 100% och att det underhålls lite, så vi hamnar på $800M per år bara för MR-tankfartygen.
Företagets marknadsvärde är under $500M och skulden är $755M. På grund av gamla förluster blir det nästan ingen skatt och avskrivningarna är små.
Så intjäningspotentialen är stor.
MEN 1. En del avtal har tecknats för 6-12 månader till lägre priser.
2. Nästan alla av dessa avtal på >$100t/d avbröts när vi föll från toppen.
3. Vid dessa priser görs få långa avtal.
4. Det är svårt att säga hur länge den nuvarande flytande lagringssituationen kommer att fortsätta.
5. Lagring har satt stopp för skrotningen av gamla tankfartyg. Och så vitt jag förstår kommer kinesiska fartygsleasingbolag att gasa på med nybyggnationer (hörsägen).
6. Mycket billig tankkapacitet byggs nu snabbt på land = historien om flytande lagring försvagas.
7. Efterfrågan kommer potentiellt att vara under press länge, och då kommer det att finnas ett överutbud av tankfartyg.
8. Om situationen mellan USA (största oljeproducenten) och Kina (största oljeefterfrågan) eskalerar ytterligare, förkortas handelsvägarna (en del av USA-Kina-tankfartygen flyttas till Persiska viken-Kina-rutten, som är >2X kortare, vilket minskar efterfrågan).

Min poäng är främst att det nuvarande temat med flytande lagring återigen var en ny, överraskande och oförutsägbar vändning, och det visar att geopolitik och coronans realekonomiska effekter nu är drivkrafterna för investeringar.
Efter historien om flytande lagring (2-6 månader?) kan det återigen bli fula resultat av flera skäl.
Förutsägbarheten är mycket dålig, som de senaste 9 månaderna har visat. Alla stora värdedrivare och förstörare har kommit från ingenstans.

Den andra sidan av myntet är förstås att de kommande kvartalen blir mycket bra, och om företaget allokerar sina kassaflöden effektivt 1. fixar balansen, 2. köper billiga aktier 3. betalar utdelningar 4. investerar inte… minskar detta många framtida risker.

Jag talar ovan främst om smutsiga (råolja) tankfartyg.

Hype kräver en mycket stark känsla i bakgrunden, och jag ser inte en sådan åtminstone själv.
Harris Kupperman som nämns här är utmärkt att följa, även hans webbplats/blogg https://adventuresincapitalism.com/ är mycket bra + rolig.

8 gillningar

Bra svar och tack för rättelserna. Jag har också följt din blogg.

Enligt vad jag har läst tar det dock från ett halvår och uppåt att bygga godkända lager för landbaserad lagring, så de borde inte erbjuda snabb hjälp i situationen. Byggtiden är så lång att beslutet att bygga dem inte skulle vara entydigt, för om situationen skulle lösa sig av sig själv skulle det inte finnas någon användning för de extra lagren. Det är naturligtvis möjligt att de i vissa länder kan byggas snabbare med lättare tillstånd.

Men nu när jag kollade idag har de senaste raten sjunkit kraftigt från topparna. Om detta är permanent överraskade fallet åtminstone mig med sin snabbhet.

2 gillningar

Det är bra att ha Mikkos men-lista i åtanke, samt att tankfartygsbolag historiskt sett har varit extremt dåliga investeringsobjekt för långsiktigt innehav. Årets Q1/Q2-resultat kommer att vara rekordbra och många bolag kommer att dela ut en stor del av sina vinster som utdelningar. Jag antar att en utdelningsavkastning på 20% på kort sikt kan locka nya investerare, särskilt i den nuvarande marknadsmiljön där trenden främst har varit att sänka utdelningar.

Å andra sidan är värderingsnivåerna för tankfartyg ganska låga för närvarande, så nedåtrisken är relativt liten om handeln av någon anledning inte skulle utvecklas i önskad riktning. Jag kommer att följa situationen med fingret på säljknappen, förmodligen åtminstone fram till Q2-resultatpubliceringen.

4 gillningar

@anasalhajji på Twitter är en person som jag skulle lyssna noga på när det gäller allt som har med olja att göra.
Han sade att de i Texas nu bygger ytterligare tankfartyg under en period av 3 veckor.
Detta ifrågasattes av flera, och en entreprenör sade att de skulle kunna bygga dem inom 3 månader, plus 1 månad extra på grund av corona.
Men jag måste säga att detta är en del som jag inte känner till, så jag kan inte själv ge några vettiga kommentarer.

Jag vet också att Saudiarabien borde ha en hel del lagringsutrymme på land och att Saudiarabiens statliga oljereserv (vars storlek är lite oklar för alla) är rymlig.
Trots detta kommer 40 supertankfartyg med last från Saudiarabien att anlända till Mexikanska golfen inom de närmaste 30 dagarna, vilket är lite som att de tvingar lagringsutrymmet på amerikansk sida att fyllas.

Många komponenter, mycket geopolitik.
Faktum är att hur länge flytande lagring fungerar är osäkert. Jag skulle själv vara beredd att säga 6 månader, men det beror på contango- och charter-nivåerna.
Och när man går längre framåt, är osäkerheten direkt efter detta ögonblick enligt min mening den största förklarande faktorn till varför kurserna är som de är. Om realekonomin stannar av rejält och under en längre tid kommer vi att se dystra resultat 2021.

Därför har min egen position skurits ner till benet. Precis tillräckligt för att inte behöva tänka på att sälja och för att kunna låta saker ske. Mycket av den framtida ekonomiska svagheten har nämligen redan prissatts i dessa, medan de allmänna marknaderna redan har prissatt en V-återhämtning.

2 gillningar

Jag har Hunter Group i min portfölj.

Jag har hört talas om IMO2020-standarden och dess förväntade effekter på tillgången av tankfartyg. Mitt eget case baseras dock mer på NAV.

Hunter Group har sju nya identiska VLCC-fartyg med skrubbrar, varav fyra är i drift och tre levereras under 2020. Deras breakeven sägs vara cirka 23 000 USD/dag. I dagens situation borde det ge en ganska bra vinst.

Hunter Groups företagsvärde är cirka 600 MUSD, varav marknadsvärdet för närvarande är 208 MUSD. Om företagsvärdet fördelas jämnt på de ägda tankfartygen skulle ett tankfartygs andel av företagsvärdet vara cirka 85 MUSD.

Hunter Group hade ett 8:e fartyg, som de sålde i slutet av förra året för 98 MUSD. Om alla fartyg värderades till detta värde, borde företagsvärdet vara cirka 80 MUSD högre än nu. Om skulden är konstant skulle det innebära en uppsida på 80 MUSD i marknadsvärdet i förhållande till ett skäligt pris, vilket borde vara 30-40% utöver den nuvarande kursen på 3,6 NOK. Här är NAV endast återförsäljningspriset för de nya fartygen, och det skulle inte finnas något betydande goodwillvärde.

Företaget självt beskriver att det skäliga priset för en motsvarande splitterny VLCC är strax över 100 MUSD, men det är kanske bättre att vara mer konservativ och använda det pris till vilket ett liknande fartyg faktiskt har sålts.

Till detta bör läggas någon form av vinst som uppnås under 2020. Baserat på NAV borde det vara ett fungerande fall utan spekulation om flytande lagring eller liknande.

Man kan inte säga något om ett USD-Kina-handelskrig eller Saudis oljepumpning. Dessa börjar lika snabbt som de slutar. På samma sätt är det svårt att säga när oljekonsumtionen tar fart igen. Fartygsorderboken för de kommande åren är för närvarande låg, men nya beställningar kan förmodligen göras med cirka ett års varsel.

3 gillningar

Vad var tickern för Hunter Group? Med det namnet hittade jag bara ett tremannaföretag direkt på Nordnet, så det är nog inte det?

1 gillning

Jag började också precis idag att titta på Hunter Group och tycker också att det verkar vara ett intressant och rimligt prissatt objekt.

2 gillningar

Aktien är Hunt och det är ett ganska litet företag.

2 gillningar