Verkligt alternativa investeringsobjekt (viner, klockor, samlarobjekt) - Vad samlar ni på/vad investerar ni i?

{“content”:“Själv har jag fått bäst avkastning från whisky. För närvarande har jag ett lager värt cirka 20 000 euro med cirka 100 flaskor whisky. Jag har betalat cirka 5 000 euro för dessa. Den bästa försäljningsvinsten var cirka 130 euro när jag köpte whiskyn runt 2013. 2015 sålde jag den för ett pris som var 1500 % högre. \n\nMen den där tiden med hockeykort… Det kommer nästan en tår i ögat. Det var en trevlig hobby. Åh, spänningen när man köpte ett par kortlekar och började öppna dem.”,“target_locale”:“sv”}

9 gillningar

Jag samlade också på hockeykort. Fedorov var målet och jag lyckades samla tusen olika kort innan jag slutade samla. Alla kort är fortfarande sparade. Det bästa kortet ur paketet var Sidney Crosbys numrerade rookie-kort (/99). Det såldes direkt och någon betalade över 2000 dollar (då 1600 €) för det. En mycket trevlig hobby och det skulle fortfarande kunna intressera mig om jag hade tid och lust. Jag ser dock ingen potential i det ur ett investeringsperspektiv.

4 gillningar

Var det någon av dessa? Den nedre verkar ligga i klassen 50-100k USD.

Inte ens den övre verkar vara billig nu för tiden

2. 2005-06 Upper Deck Ice Sidney Crosby RC #106 #/99

Ett ikoniskt kort i sig, 2005-06 Upper Deck Ice är det mest värdefulla av Sidney Crosbys rookiekort utan autograf. Med endast 99 tillgängliga exemplar är det också ett av de mest eftertraktade bland alla hans utgåvor. Även om 2005-06 Upper Deck Young Guns-kortet kan vara det mest igenkännbara, föredrar många samlare Ice i sina samlingar. Det är något med de där Ice Premieres och deras acetatlager som får samlare att le, och de höga värdena hjälper förstås också till.

Top 10 Sidney Crosby Rookie Cards 9

1. 2005-06 Upper Deck The Cup Sidney Crosby RC #180 Autographed Patch #/99

Den “heliga graalen” av alla Sidney Crosby-kort är hans 2005-06 The Cup rookie, som har både en autograf på kortet och en patch-bit. Från den dyraste produkten inom hockey är det också ett av de mest sällsynta av alla hans rookiekort. 2005-06 Upper Deck The Cup Sidney Crosby kan inbringa belopp som få atleter någonsin kan hoppas på att uppnå. Vill du köpa det? Var beredd att lägga ner lika mycket pengar som du skulle för en ny bil.

Top 10 Sidney Crosby Rookie Cards 10

2 gillningar

Den övre var det. Den kom ur paketet när jag samlade kort ett tag igen.
Det verkar som om jag borde ha sparat den, kanske som en investering. Om den verkligen är så värdefull… Nåja, pengarna jag fick då var välkomna.

2 gillningar

Den här tråden är helt fantastisk. :smiley: Angående den nuvarande världen tror jag att åtminstone de mest kända (whisky, vin, samlarkort) redan har nämnts. Mer sällsynta böcker verkar inte ha nämnts än, och inga konstsamlare har dykt upp. :smiley:

Från det förflutna kunde man nämna olika lantbruksdjur, särskilt hästar var värdefulla och hela familjens förmögenhet kunde ligga i dem. Visst kan en häst vara en värdefull “investering” (en levande partner som investering…) även idag när priserna på tävlingshästar stiger till hundratusentals.

6 gillningar

Jag är en expert på att beräkna kostnader för uppvärmning, elanvändning och bilkörning med Excel. Jag gör sedan investeringar utifrån det. “Stil” finns det inte mycket av här, men det är en fritidsaktivitet och dessutom ekologisk. Och naturligtvis har jag mer pengar att spendera än utan “energieffektivitetsinvesteringar”.

Ishockeykort har jag naturligtvis. Wayne Gretzky, Joe Sakic, Lemieux, Ruuttu, Kurri med flera små samlingar och några separata set. De dyraste korten är nog precis runt hundra euro.

Jag skulle vilja utöka min samling till cyklar och värdefulla klockor. Kanske, i enlighet med min natur, skulle det kunna börja med att hitta något skräp istället för att betala fullt pris till en annan samlare.

4 gillningar

{“content”:“I min bekantskapskrets finns en hästkarl som berättade att pengarna man vinner på travhästar är skattefria. Om detta stämmer, så skulle man genom att köpa en andel i en bra travhäst ha möjlighet att få skattefri ”utdelning”. Naturligtvis är kostnaderna också ganska höga, men som ett alternativt investeringsobjekt låter travhästar åtminstone på något sätt lockande om man har intresse och kunskap. Enligt min uppfattning anordnas eller anordnades travtävlingar i Finland före corona nästan varje dag, förutom julafton. ”Börsen” är alltså öppen nästan varje dag. Någon som vet mer om detta får gärna rätta mig, men detta är de uppfattningar jag har fått om hästsporten.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

{“content”:“Visst finns det avkastning att få om man är vaken och agerar snabbt… för några år sedan såldes ett litet parti Karuizawa 1968-buteljering. Jag tvekade på priset 100€, ja nu säljs de för över 16 000€/flaska. Ja, fortfarande en liten irritation i pannan.”,“target_locale”:“sv”}

9 gillningar

Jag har själv samlat på värdefulla instrument. Jag har samlat i cirka 30 år och planerar att börja sälja om några år. Den finska marknaden är begränsad när det gäller försäljning, men i Europa är det lätt att handla tack vare kontakter och internet. Till exempel har värdet på vissa Gibson-gitarrer fördubblats under de senaste två-tre åren. Ett exempel är Gibson Les Paul Mark Knopfler signature (aged). Instrumentinsamling innefattar även pedaler, förstärkare etc. Hobbyn har varit givande på så sätt att jag har träffat olika/även kända människor som jag förmodligen aldrig skulle ha träffat annars. Vissa historier har varit så speciella/överraskande/roliga att man till och med skulle kunna skriva en bok om dem.

4 gillningar

{“content”:“Jag har ett par vänner som är konstnärer som är på uppgång och vars verk jag gillar. Jag har under några år spanat efter ett bra verk för att glädja mig själv, med en liten förhoppning om att jag en dag skulle kunna få tillbaka mina pengar från verket. Nu när värdet på dessa konstnärers verk har ökat under flera år, har jag känt den där välkända känslan av att ha missat tåget, precis som inom aktieinvesteringar.\n\nFörra veckan köpte jag inte bara ett verk, utan tre, och i torsdags tog jag dem entusiastiskt till ramverkstaden. Denna investering är redan bra eftersom jag kan sälja ett av verken om jag vill, så att de andra två blir "gratis", och jag kanske till och med får lite vinst på köpet.\n\nJag har handlat en del på Tori, bland annat möbler, och har till och med gjort lite vinst på vissa. Men alla har varit i bruk någon gång, och de har inte köpts med investeringssyfte, med undantag för några få. Om man har ett förråd, lite öga och lite tid, så är det inte svårt. Priserna ligger dock på sådana nivåer att en vanlig person, som inte är rikare än genomsnittet, inte kan göra särskilt stora vinster på detta. Det verkar inte finnas Artek-möbler och vintagekläder för miljoner på nätloppisar.\n\nNumera strävar jag efter att köpa bruksföremål med tanken att allt ska kunna säljas till ett rimligt pris vid behov. Jag ogillar engångsartiklar, annat krimskrams och värdelöst skräp.\n\n"Köp när det är billigt och sälj med vinst."”,“target_locale”:“sv”}

6 gillningar

Får jag fråga vem konstnären är?
Konst ligger mig varmt om hjärtat. Därför är jag nyfiken.

3 gillningar

Puh, som en som har följt hästverksamhet på nära håll känns det verkligen vilt. Mantrat “lägg inte alla ägg i samma korg” har för mig blivit “lägg inte en enda slant på en häst”, för den initiala investeringen är bara början :smiley: Jag har själv en del ridbakgrund, så jag tror åtminstone att jag vet vad jag pratar om. Visst finns det undantag, och ibland tidigare har situationen varit “lite” annorlunda än med dagens moderna avelshästar för hobbybruk. Hästens värde i arbete, särskilt historiskt, har varit otroligt, och idag är arbetsbruk naturligtvis uteslutet och endast hästarnas primus-avdelning är värdefull på grund av deras exceptionella förmågor inom t.ex. hopp- / dressyrridning.
Lantbruksdjur och djur överhuvudtaget är verkligen ett intressant investeringsobjekt, utdelningen i form av förökning är den verkliga reala utdelningen, utöver det skulle man få glädje av det (särskilt om man inte behövde slakta dem). Jag måste åka runt på gårdar och se om mina euro duger åt dem :smiley:

Travhästar skulle verkligen vara en rolig hobby. Jag har en del bekanta på den sidan också, och så kallade grundläggande, ganska rimliga löften kan uppnås med en liten initial kapitalinsats och månatliga satsningar (stall, mat, träning, tävlingsavgifter etc.). Med de bästa kan man visst tjäna något, men utgångspunkten är att 90% av travarägarna där går med förlust med hänsyn till helheten. Det är så dyrt att äga och underhålla att man inte firar mycket med segerpengarna i Finland. Om en travare transporteras runt om i Europa eller ens till Sverige, är segerpengarna naturligtvis av en helt annan klass – även om konkurrensen också är mycket hårdare naturligtvis.

Precis. Åh ja. Hela hockeyhypen tändes faktiskt på nytt i mig med dessa diskussioner om hockeykort. Jag har väl samlat några Pokémon-kort någon gång också, men några mästares hockeykort var verkligen sådana diamanter att det var helt otroligt. Och när Sportrutan eller Hockey Night visade sammandrag av framgångarna för ens favoritkortspelare från förra nattens omgång, var stoltheten när man gick och lade sig något mycket större än vad en Telia-aktieägare kan uppleva när man går och lägger sig tidigt på grund av att nätverket laggar :slight_smile:

4 gillningar

Så gärna jag skulle vilja svara, måste jag tyvärr tacka nej för att bevara både min och konstnärens anonymitet. Om jag inte hade öppnat upp de där “bra affärerna”, då kanske jag hade kunnat berätta. Jag vill inte skada konstnärens rykte genom att offentligt berätta om bra affärer ur köparens perspektiv, detta skulle inte heller vara rättvist mot andra som köpt konst av samma konstnär.

Detta leder oss till en bra poäng, att nu är en särskilt bra tid att köpa konst och stödja dessa “småföretagare” inom sitt område.

EDIT: Jag hade aldrig trott att jag skulle diskutera konst på detta forum :smiley:

8 gillningar

Olympia-Jenkins samlarkort. Konst. Böcker. Mattor. Hästar. Whisky. Puh.

Angående hästar… Jag ska visst ha haft dyra hobbyer någon gång. Men tjatet om mina hobbyer slutade omedelbart när familjens kvinnor började skaffa hästar. De var tvungna att släpas ända från Tyskland, som om de inte hade hittats närmare. Det är över tusen per slag när en häst behöver en veterinär. För att inte tala om resten.

5 gillningar

Så lite tänkte jag också. Det är synd, men jag förstår. Konstnärer har inte haft ett lätt liv tidigare heller, och nu är det nog ännu tuffare. Så jag håller med dig i den här stödsaken. Man kan naturligtvis inte generalisera detta, det finns stora skillnader mellan konstnärer, både vad gäller färdigheter, ekonomi och personlig situation. Men jag tror att ditt fall också är en win-win. Bra jobbat.

4 gillningar

Jag köper då och då retrospel. Om jag hade börjat med det här på 90-talet hade det säkert gett mer vinst, eftersom till exempel videouthyrningsaffärer sålde ut sina Nintendo-spel till vrakpriser (numera är de uthyrningskopiorna mer eftertraktade än vanliga kopior).

Men jag gör det här mest för nöjes skull, för det ursprungliga systemet är ju alltid bättre än en emulator.

5 gillningar

Masse-farbrors bekännelser, del 2: Farbror skäms nu lite för att erkänna, men farbrors käraste samlarobjekt är …………. Forum-gilla-markeringar :see_no_evil: :see_no_evil: :see_no_evil:

Men vad ska man göra. Det känns bara så jävla kul att samla tummar :smirk_cat: Detta borde man inte säga, speciellt inte inför yngre forum-medlemmar, men: tummar ger bättre kickar än pengar!

Farbror har redan samlat en hel hög av dessa tumkort. Ett, nämligen det nedan, är överlägset alla andra: Startkortet för tråden om Börsuppgångens övervakningsrum den 7 april 2020. Det har hittills fått 115 tummar (man kan förresten fortfarande tumma det, varsågod) och för det uppfann forumet till och med en ny utmärkelse: fantastisk trådstart! Tilldelas, med Nalles och Jyrki Katalainens samtycke, endast trådstarter som fått över 100 tummar. “Börsuppgångens övervakningsrum” är troligen forumets enda “fantastiska start” och därför en riktig samlarraritet bland farbrors kort :two_hearts:

Och inte nog med det: Verphu stängde tråden bara några ögonblick efter att den startats, vilket gjorde kortet ännu mer sällsynt. Lite som om ett sällsynt frimärke dessutom hade fått ett tryckfel…

Masse-farbror, FA, vad skulle farbror inte erkänna för att forumet ska må bra :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

12 gillningar

@Masse är en sådan trollkarl! Och ett svart bälte i IT-internet när du till och med tog bilden med telefonen, herregud!!

Låt oss dock hoppas att grabbarna på indén inte kommer på idén att börja fylla på sin semesterkassa med extra försäljningar som är bekanta från mobilspel - i @Masse fotspår skulle många stoppa in pengar på nya utmärkelser och rangmärken via en genväg!! (Även om @Masse förmodligen redan har nästan alla nuvarande??? och inte har förtjänat dem genom rått tangentbordsknattrande utan via genvägar till lycka!! Men Masse får och man kommer fram med häst, om du tillåter)

Kanske Samsu en dag också kommer att njuta av Mästarens värdighet, vem vet :heart_eyes:

Här i huvudstadsregionen är de månatliga kostnaderna på lite bättre stall lätt nästan tusen euro :sweat_smile: sedan tillkommer resten.
Dyrt för de fattiga och samma pris för resten, eller hur var det?
Visst finns det billigare ställen också, men hur som helst måste man träffa guldådern om man ska bli rik på hästar utan stora investeringar :face_with_tongue:

Whisky är väl ganska lätt att förvara också? Så om en amatör lyckades hitta en pärla, skulle man kunna tjäna en slant på det om man hittade en köpare, genom att glömma bort den i skåpet? Om det däremot skulle vara en nitlott, så dricker man upp den :sweat_smile:

5 gillningar

~5 år sedan köpte jag en skivspelare och några vinylskivor. Jag förstod inte då vilken typ av beroende skivsamlande skulle bli. En väldigt beroendeframkallande hobby som också har ganska intressanta drag genom hur skivornas värde bildas.
Att förverkliga dessa till pengar skulle naturligtvis kräva lite mer arbete än att sälja aktier på börsen :smiley:

Discogs Collection Value:
Min €4 422,97 Med €6 393,85 Max €10 059,60

6 gillningar

Win-win i varje situation :slight_smile:

Har också hört skräckhistorier där en partner, omedveten om värdet på dryckerna, har öppnat en flaska mitt i natten för att de velat ta en liten hutt till efter en trevlig kväll.

4 gillningar