Jeg tror ikke, jeg er den eneste, der er fuldstændig frustreret over nutidens produkter. Jeg har ofte bemærket, at selvom jeg forsøger at købe kvalitet og betale en lidt højere pris (f.eks. gummistøvler, snørebånd, hvad som helst), så korrelerer den højere pris absolut ikke med produktets kvalitet. Baggrunden for dette er sandsynligvis planlagt forældelse, dvs. glødepære-svindlen ( Suunniteltu vanheneminen – Wikipedia) (det kan være konspirationsteori-snak, men jeg tror, det har sin plads i nutidens økonomi).
På forummet stødte jeg på mærket Nousu, som i hvert fald forsøger at producere holdbart kvalitetstøj. Som et eksempel fra træningsjakkens informationer:
\u003e Jakken strikket testet i TAMK’s tekstillaboratorium (MARTINDALE pilling test) - karakter FREMRAGENDE
Uden egen erfaring giver dette Nousu indtryk af, at en højere pris kunne være berettiget at betale, hvis bukserne f.eks. holdt mere end et år (mine egne træningsbukser holder maksimalt et år, selvom jeg ikke dyrker gadekampe på en grusmadras).
Eksempler på dårlig pris-kvalitetsforhold er der sikkert mange andre, der har, men formålet med denne tråd er at informere om velafprøvede kvalitetsprodukter, der holder over tid. Fortæl derfor om jeres egne gode erfaringer med produkter, hvis kvalitet I har været tilfredse med. Det er ligegyldigt, om produktet er et duftlys fra Tokmanni eller gearolie fra Castrol. Begrundede svar tak!
redigering: Oversigt over hidtil kvalitetsudstyr, som du allerede kan anskaffe dig med hjælp fra forumråd (ikke en købsanbefaling):3D-printer: Prusa
Batteri: Yuasa
Underbukser: Emporio Armani -økologisk viskose
Bil: Honda
Solbriller: Ray-Ban
Jeans: Freenote Cloth Portola, Varusteleka Särmä jeans
Grill: Weber
Handsker: Hestra
Støvsuger: Dyson
Højttalere: Genelec
Kaffemaskine: Moccamaster
Sko: Billi-Bi -ankelstøvler, Danner, Ecco, Grant Stone, Kuomat, Nokia -skovhuggerstøvler, Quechua -vandresko, Sievi (muligvis kontroversielt → følges), Trickers -lædersko, Vivobarefoot -barfodssko
Køkkenkniv: Fiskars Functional Form, Victorinox -filetering
Ketchup: Meira
Hvidevarer: Miele
Hovedtelefoner: Bose støjreducerende hovedtelefoner, Sony
Høreværn: Zekler
Startmotorer: Honda
Sengetøj: Belledorm
Børnetøj: Polarn O. Pyret
Merinotøj: Northoutdoor
Moderne mobiltelefon: Nokia 3210
Motorer: Honda
Motorsav: Husqvarna