Ægte kvalitetsprodu

Jeg tror ikke, jeg er den eneste, der er fuldstændig frustreret over nutidens produkter. Jeg har ofte bemærket, at selvom jeg forsøger at købe kvalitet og betale en lidt højere pris (f.eks. gummistøvler, snørebånd, hvad som helst), så korrelerer den højere pris absolut ikke med produktets kvalitet. Baggrunden for dette er sandsynligvis planlagt forældelse, dvs. glødepære-svindlen ( Suunniteltu vanheneminen – Wikipedia) (det kan være konspirationsteori-snak, men jeg tror, det har sin plads i nutidens økonomi).

På forummet stødte jeg på mærket Nousu, som i hvert fald forsøger at producere holdbart kvalitetstøj. Som et eksempel fra træningsjakkens informationer:

\u003e Jakken strikket testet i TAMK’s tekstillaboratorium (MARTINDALE pilling test) - karakter FREMRAGENDE

Uden egen erfaring giver dette Nousu indtryk af, at en højere pris kunne være berettiget at betale, hvis bukserne f.eks. holdt mere end et år (mine egne træningsbukser holder maksimalt et år, selvom jeg ikke dyrker gadekampe på en grusmadras).

Eksempler på dårlig pris-kvalitetsforhold er der sikkert mange andre, der har, men formålet med denne tråd er at informere om velafprøvede kvalitetsprodukter, der holder over tid. Fortæl derfor om jeres egne gode erfaringer med produkter, hvis kvalitet I har været tilfredse med. Det er ligegyldigt, om produktet er et duftlys fra Tokmanni eller gearolie fra Castrol. Begrundede svar tak!

redigering: Oversigt over hidtil kvalitetsudstyr, som du allerede kan anskaffe dig med hjælp fra forumråd (ikke en købsanbefaling):3D-printer: Prusa
Batteri: Yuasa
Underbukser: Emporio Armani -økologisk viskose
Bil: Honda
Solbriller: Ray-Ban
Jeans: Freenote Cloth Portola, Varusteleka Särmä jeans
Grill: Weber
Handsker: Hestra
Støvsuger: Dyson
Højttalere: Genelec
Kaffemaskine: Moccamaster
Sko: Billi-Bi -ankelstøvler, Danner, Ecco, Grant Stone, Kuomat, Nokia -skovhuggerstøvler, Quechua -vandresko, Sievi (muligvis kontroversielt → følges), Trickers -lædersko, Vivobarefoot -barfodssko
Køkkenkniv: Fiskars Functional Form, Victorinox -filetering
Ketchup: Meira
Hvidevarer: Miele
Hovedtelefoner: Bose støjreducerende hovedtelefoner, Sony
Høreværn: Zekler
Startmotorer: Honda
Sengetøj: Belledorm
Børnetøj: Polarn O. Pyret
Merinotøj: Northoutdoor
Moderne mobiltelefon: Nokia 3210
Motorer: Honda
Motorsav: Husqvarna
Multiværktøj: Leatherman, Victorinox
Hue: Myssyfarmi
Skuldertaske: Furla
Stegepande: Fiskars All Steel
Madras: Tempur
Gryde: Le Creuset
Håndklæder mv. tekstil: Jokipiin Pellava
Vaskemaskine og tørretumbler: LG
Armbåndsur: Sinn
Bildæk: Nokia Hakkapeliitta 10, Goodyear UltraGrip Ice Arctic
Rygsæk: Savotta
Sofa: Natuzzi
Sokker: Falke Shadow, GreenGo, Sukkamestarit -merinould
Salt-/peberkværne: Peugeot
Elektrisk tandbørste: Braun Oral-B
T-shirt: 8848, Levi’s, Uniqlo
Jakke: Arc’teryx, Tiger of Sweden - uldfrakke
Fjernsyn: Sony, tilføjer også Samsung
Computer: Apple, Lenovo ThinkPad
Computermus: Logitech MX Master
Trænings-/undertøj: Under Armour
Værktøj: Facom, Hultafors, Makita, Victorinox
Udendørsudstyr: Arc’teryx, Danish Endurance, Fjällräven, Haglöfs -skaljakke
Sports-/smartwatch: Garmin Fenix
Dykkepumpe: Einhell
Træningsbukser/hyggebukser: Nousut, Under Armour
Vandflaske: Hydro Flask
Smartphones/tablets: Apple, Samsung

48 Synes om

Nokian Hakkapeliitta 10 pigdæk. Når man først har fået dem under sig, er der ingen vej tilbage… Så støjsvage, behagelige at køre med og utroligt stabile. Jeg har været nødt til at lave et par nødopbremsninger her i vinter, fordi en ældre person kørte ud foran mig fra en vigepligt, og bilen stopper så hurtigt, at hovedet ryger mod tangenten; man skal ligefrem passe på bremsepedalen.

28 Synes om

Enig i dette, de bedste vinterdæk, jeg nogensinde har haft. Michelin X Ice North-serien har også været god, men de her er endnu bedre.

11 Synes om

Da jeg så overskriften, havde jeg tænkt mig at komme og rose Nousu. Men det var jo netop det, denne tråd allerede lagde ud med. Jeg har købt mange af firmaets produkter, og især træningsdragterne og huerne fortjener uforbeholden ros. Selvfølgelig uden at undervurdere de andre produkter på nogen måde. Stilen er også lige i skabet; puha, mon ikke der efterhånden hænger syv forskellige af de Nousu-træningsdragter på knagerækken…

Hvis vi bliver ved tøjet, så køber jeg i dag mine jeans hos Varusteleka. Det drejer sig om firmaets eget Särmä-mærke. De bliver også syet i Estland, hvilket i den moderne verden er noget af en lokalproduktion. Holdbarheden er også helt i top på dem sammenlignet med mange såkaldte kvalitetsmærker.

14 Synes om

Logitech MX Master-musene. Faktisk har jeg ikke erfaring med de nyere generationer endnu, da den originale stadig er i brug. Efter denne er det svært at forstå, hvordan man nogensinde har kunnet bruge tilfældige mus. Musen er ergonomisk, præcis og ligefrem tung, og det svinghjulsagtige rullehjul er fantastisk. En stærk anbefaling til alle, der bruger computer.

27 Synes om

Jeg købte mine første og eneste Ray-Ban solbriller i 2015. Mine Ray-Bans har været på havbunden, er blevet tabt adskillige gange på hårde overflader og har generelt været i hård brug dagligt hver sommer. Sidste sommer faldt brillerne af hovedet, mens jeg cyklede, og gled et langt stykke hen ad asfalten, og linsen fik sin FØRSTE større ridse efter 8 års brug. Stængernes “hængsler” og næsepuderne er stadig i rigtig god stand. Jeg betalte, så vidt jeg husker, omkring 180 € for brillerne i 2015, hvilket var rigtig meget i forhold til mit daværende indkomstniveau, men disse år har lært mig, at man ikke altid behøver at spare på alt. Det kan betale sig, og man bør ligefrem betale en lille præmie for kvalitet.

15 Synes om

Boses støjdæmpende hovedtelefoner har vist sig at være rigtig gode. De samme har været i brug i 5 år nu, og batterilevetiden er blevet en smule svagere, men ikke på en måde, der forstyrrer brugen, og kun lidt sammenlignet med anden småelektronik. Puderne bliver ret slidte ved min daglige brug, men de er nemme at skifte, og det har jeg allerede gjort én gang, og det er snart tid til det igen.

15 Synes om

Jeg kan konstatere, at mine Ray-Bans har holdt i over 40 år. Nu trænger de også til en lille justering af både hængsler og stænger. Der er et par små mærker i glassene, men det har ikke generet mig. Jeg fik dem i sin tid som gave af min far. De har været i flittig brug på havet, ved cykling, på rejser osv. Desværre forhindrer alderssynet nu brugen af dem :sunglasses:

19 Synes om

Nokia 3210. I løbet af de sidste godt 20 år er telefoner kommet og gået, og man har altid måttet tage den gamle sag i brug igen som reservetelefon. Den er faktisk min telefon lige nu. Nokia har produceret nogle ret elendige telefoner i den seneste tid. Denne gamle dames batteri holder stadig snildt i 5 dage ved begrænset brug.

Apropos batterier kommer jeg også til at tænke på Yuasa-batteriet i min ATV. ATV’en er en 2006-model, og det originale batteri kører stadig derudaf. For et par vintre siden blev strømmen efterladt tændt, og batteriet var fladt i et par uger. Efter lidt genoplivning kom det sig og er stadig i brug.

Hondas BF 2,3 (4-takt) påhængsmotor må være det tredje eksempel; når man skifter olie hvert andet år, så kører det bare. Den starter senest ved andet forsøg, og selv efter vinteren senest ved det fjerde.

9 Synes om

Fantastisk tråd, tak til trådstarter.

Kuoma-børnesko til babyer og småbørn.

• et halvt dusin sko blev afprøvet, men disse er de eneste, der er nemme at få af og på. Fantastiske sko.
  • dyre, 60 € per par, men gensalgsprisen på tori.fi er også 30 €.
14 Synes om

Meiras ketchup. Kiloprisen er rundt regnet en euro billigere sammenlignet med Felix og Heinz. Smagen er også i orden.

• Tomatpuré ca. 80 % sammenlignet med Heinz’ og Felix’ ca. 60 %
  • Kiloprisen er ca. en euro billigere end hos Heinz og Felix.
  • Finsk
  • Ingen tilsætningsstoffer.
42 Synes om

Produktet er rigtig godt. Kun emballagens låg er dårligt: det sviner, og hængslet knækker nemt.

1 Synes om

100% underskrift. Jeg ”vendte” også selv tilbage til barndommen og købte et par Kuoma til mig selv nu som ca. 30-årig. Det er nogle helt vildt gode vinterstøvler, når man ikke behøver at tænke så meget over, hvordan man ”ser ud”. De er ikke glatte, og fødderne er altid varme (selvom det er -30 grader). Det er også nemt at køre bil i Kuoma (det var noget, jeg selv spekulerede meget over).

9 Synes om

Helt enig i dette :+1: Man kan også nemt bestille originale reservedele til Ray-Bans på nettet (f.eks. replacementlenses.net) – jeg fik selv liv i et par solbriller på den måde, som jeg ved et uheld kom til at sidde på, så hængslet på brillestangen knækkede. En ny, tilsvarende brillestang i stedet, og brillerne er som nye igen.

Edit: og det skal også lige nævnes, at da jeg spurgte i den lokale optikerforretning, om de stadig kunne repareres, så sagde de, at de ikke rigtig kunne fikses :grinning_face_with_smiling_eyes: Det krævede jo faktisk ikke mere, end at jeg bestilte delen på nettet og selv skiftede brillestangen og skruen med en præcisionsskruetrækker. :smiling_face:

8 Synes om

Ægte håndvævet tæppe, var i sin tid i 2002 angiveligt dyrt, men fremstår stadig som nyt, og det samme kan siges om Natuzzi-lædersofaen, som ligeledes er som ny, selvom den er over 20 år gammel.

5 Synes om

Freenote Clothing Portola-jeans. Jeg døjede tidligere med Levis, der revnede, indtil jeg skiftede til tykkere stof og raw denim.

6 Synes om

Le Creuset-gryde. Har holdt til madlavning i 15 år uden nogen form for slitage. Jeg er ret sikker på, at den med tiden vil gå i arv fra dødsboet til de næste generationer.

10 Synes om

Jokipiin Pellava. Kvalitetshåndklæder med god holdbarhed, som har været i brug i mange år. Finsk familieejet virksomhed, og alle produkter fremstilles i Jokipii i Jalasjärvi.

https://jokipiinpellava.fi/

18 Synes om

Danner-sko (https://global.danner.com/) Har selv Mountain Pass (Made in USA) og de er skide gode.

https://www.grantstoneshoes.com/ - Mere stilfulde habit- og white-collar-sko fra Grant Stone.

Hydroflask vandflaske (holder i øvrigt vandet koldt i +12 timer)

Herrainpukimo (målsyede habitter) hvis man sammenligner med f.eks. Boss-habitter fra Stockmann. Suitsupply er også god i en prisklasse et hak lavere.

7 Synes om

Fremragende, denne diskussion er nødvendig. Jeg har selv konstateret, at man ikke engang for penge kan få kvalitet. Den eneste løsning ville være selv at købe stoffet og få tøjet skræddersyet, men i mit tilfælde ville det blive for dyrt, selvom tøjet ville holde bedre end færdigsyet tøj.

Et kvalitetsprodukt, som jeg selv har gode erfaringer med, er Tempur-madrasser.

7 Synes om