Novo Nordisk - Europas mest värdefulla företag?

Äntligen en egen tråd för Nordens pärla! :heart_eyes: Ett stort tack till @jaska7 för att du hållit igång Novo-diskussionen på forumet, även om forumet som kollektiv har missat den här diamanten!

På Twitter en stark rekommendation för @citrini7 som följer Novo och Eli Lilly med ett vaket öga. Länk till Spotify Odd Lots-avsnittet där Citrini, eller James van Geelen, gästade. Jag tycker att avsnittet ger en bra överblick över GLP-1-läkemedel. Citrini publicerade också en lång text bakom betalvägg, där han går igenom GLP-1-läkemedlens effekt på investeringar i andra branscher. Upgrading from Overweight: The Effects of GLP-1 Drugs on the Investment Landscape

Citrini skrev om GLP-1 för första gången i september 2022 och verkar känna till branschen väl. Men ett litet varningens ord, för på grund av den stora framgången verkar killen ha en ganska stark bullish bias.

Min ursäkt för att inte investera i Novo har alltid varit det till synes relativt dyra priset (jag bekantade mig med Novo hösten 2020 :skull:), Novos utdelning och Danmarks tråkiga källskatteregler. Till viss del påminner Novos profil om Nvidias; den verkar alltid dyr men lyckas ändå trolla fram en ny produkt som skapar hype och rättfärdigar en hög värdering. Numera verkar Danmark förresten hantera källskatterna lite mer humant. Näin haet tanskalaisten osakkeiden osingon lähdeveron takaisin

Nyckeltal från Nordnet:

Det ser dyrt ut, men vad blir den framtida tillväxten?

5 års avkastning (CAGR 38,6 %):

Från börsnoteringen 2000 (CAGR 20,5 %):

6 gillningar