Låt oss öppna en tråd för det nylistade intressanta företaget.
Nordhealth AS [NORDH], som listades på norska Euronext Growth denna vecka, är ett finsktbaserat företag som har vuxit genom förvärv och organiskt i molnbaserad hälsovård. Dess affärsidé är att förnya kunders äldre system med sina egna SaaS-baserade produkter. Företaget erbjuder olika patientjournalsystem för veterinärer och terapeuter inom olika områden, och bland dess kunder finns, enligt företagets egen information, IVC Evidensia, AniCura, Coronaria och Fysios.
Omsättningen för 2020 var cirka 20 miljoner euro, och i slutet av första kvartalet 2021 var den återkommande omsättningen (ARR) cirka 21,4 miljoner euro. Enligt ledningens prognos skulle ARR växa till 23-25 miljoner euro i slutet av 2021. Såvitt jag förstår är cirka 85% av omsättningen återkommande. Med proforma-siffror har omsättningen vuxit med 15-17% årligen under perioden 2018-2020. Bruttomarginalen verkar vara över 80% under samma period.
Pengarna som samlades in från noteringen är avsedda att användas för att påskynda tillväxt genom företagsförvärv och produktutveckling. Företaget noterades förra veckan med ett marknadsvärde på 320 miljoner euro, vilket kan anses vara absolut högt med ett P/S-förhållande på 15 baserat på senaste räkenskapsåret, men rimligt om ledningens prognoser (>110M ARR under de kommande 4-5 åren) uppfylls.
Företagspresentation från företagets webbplats: https://nordhealth.com/assets/attachments/nordhealth-as-group-presentation.pdf
Jag anser att det finns potential i företaget, men en global expansion, särskilt med tonvikt på företagsförvärv, ökar riskprofilen. Jag har ingen information om kvaliteten på företagets produkter, men en genomsnittlig net retention rate på 119% säger förstås något.