Norbit ASA - Utforska mer

Ett potentiellt företagsköp är på gång. Återigen meddelas det om förhandlingar som redan kommit långt, men det går nog i mål även denna gång. Det planerade förvärvet hamnar under Oceans-segmentet.

Since 2020, the target company has reported an annual organic growth rate of 48 per cent and is expected to generate around NOK 100 million in revenues in 2026 with an EBITDA margin* in the range of 25-30 per cent, excluding any synergies by combining forces with NORBIT.

A preliminary transaction price has been agreed, valuing the target company on a cash and debt-free basis of NOK 330 million assuming normalized working capital. If completed, the acquisition is expected to be financed with new credit lines.

The completion of the transaction is subject to due diligence and the parties entering into a binding agreement for the acquisition. Signing and closing of the transaction are targeted to end of June.

Målbolagets omsättning i år är ca 100 MNOK med en EBITDA-marginal på 25–30 %. Med ett EV på 330 MNOK blir EV/EBITDA 11–13x. Alltså inte skrikande billigt, men inte heller dyrt. Norbit själva har förstås en betydligt högre multipel. Dessutom verkar målbolaget inom försvarsmarknaden, vilket innebär att man kan förvänta sig strukturell medvind från marknaden. Den strategiska passformen med Oceans är förmodligen väl genomtänkt.

Under 2025 omsatte Norbit själva ca 2500 MNOK med en EBITDA-marginal på 28 %. Oceans omsatte ca 880 MNOK, så det där tillskottet på 100 MNOK är ett ganska kännbart tillskott till helheten.

Allt som allt ett köp som ser ut som typiska Norbit: man håller sig inom den nisch där man är bra. Målbolaget har vuxit kraftigt med bra marginaler, det återstår att se om man kan krama ur mer genom synergieffekter (hehe).

5 gillningar

Hörni kompisar! Imorgon är det dags igen, nämligen Norbits rapportdag!

Som bilden visar är marknadens förväntningar ganska måttliga…

I Q4-rapporten förutspådde bolaget själva följande:

Oceans: 210-230 MNOK i omsättning (vanligtvis ett långsamt kvartal)
Connectivity: 215-240 MNOK i omsättning
PIR: 270-390 MNOK i omsättning. En del av leveranserna förväntas flyttas till Q2, vilket förklarar det breda intervallet.

Total omsättning 695-860 MNOK. Spannet är alltså ganska stort, så marknaden kan bli överraskad åt båda hållen. Min personliga förhoppning är att Oceans börjar ta fart igen, samt att vi får lite mer information om det kommunicerade eventuella M&A-förvärvet.

6 gillningar

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/0859a6af-cd27-495d-8438-c353d287f89d

Prognoserna missades egentligen på varje rad. Analytikerna har varit lite väl optimistiska (bullish) gällande Norbit de senaste kvartalen, och man kan inte helt klandra dem: bolaget själva ger också sina segmentsspecifika omsättningsprognoser med lite väl stort självförtroende. Personligen skulle jag föredra en mer pessimistisk utgångspunkt, så att resultatet hellre överraskar på uppsidan.

Men om resultatet: Ett riktigt stabilt resultat, återigen. Enorm tillväxt (+40 %) YoY. EBIT-marginalen var starka 21 %, medan bolagets guidning för året är över 22 %. Q1 är vanligtvis det svagaste kvartalet tillsammans med Q3, och om detta år upprepar de senaste åren är utgångsläget för 2026 riktigt fint!

Oceans var en besvikelse för min del. Nu har omsättningen fastnat kring drygt 200 MNOK. Det planerade förvärvet skulle förstås bidra med mer här, men jag får också en känsla av om den organiska tillväxten är mättad och att man nu måste gå över ån efter vatten? Tiden får utvisa.

Om det eventuella förvärvsobjektet:

Target is a well positioned supplier of tailored sensors to underwater vehicles, benefiting from growing demand driven by
defence and security-related applications.

Connectivity presterade föredömligt och försäljningen har haft en trevlig uppåtgående trend. Det var också lugnande att den svaga marginalen från Q3’25 nu har hållit sig på >25 % för andra kvartalet i rad.

När jag först investerade i Norbit var PIR som en sten i skon som dödade marginalerna och gick riktigt trögt. Nu, tack vare tillväxten inom försvarssektorn, har det blivit en riktig motor för omsättningstillväxten, samtidigt som marginalerna har fortsatt sin gynnsamma utveckling.

Guidningen upprepas och man ligger bra till i förhållande till bolagets mål.

I förväntningarna för Q2 ser vi fortsatt ett lite svagt Oceans, ett starkt Connectivity och ett fantastiskt PIR ( :slight_smile: ).

Summa summarum:
Ett jäkligt starkt kvartal. Analytikerna var för optimistiska, liksom bolagsledningen var efter Q4’25 (gällande detta kvartal). Som inbitna Norbit-anhängare vet, så varierar det mycket mellan kvartalen, och jag är inte orolig över något i rapporten. Det enda som skaver lite är att Oceans har stått stilla under en längre tid. Det som tidigare var spjutspetsen är nu en stabilt bultande kassaflödesmaskin. Precis som med Harvias bastuaggregat, byter man väl inte ut sina sonarer varje år? Jag ska lyssna på rapportwebbinariet senare. Jag fortsätter också som en nöjd ägare, även om marknaden sannolikt kommer att straffa aktien hårt idag för missarna på varje rad.

12 gillningar

Norbit befinner sig på en intressant plats tekniskt sett. I dagsgrafen har vi hamnat under 200 EMA, där vi har hämtat fart ett par gånger på sistone (vänstra bilden, orange linje, 1D). Dessutom är RSI vid gränsen för översålt. På veckonivå ligger vi även vid 50 EMA, där kursen har tagit fart de senaste 2,5 åren (ingen bild).

Om och när det finansiella är i sin ordning, och om vi på timnivå börjar nå nya toppar över 12 EMA (högra bilden, gul linje, 1H, fånga inte den fallande kniven), så ökar motivationen för en tradingposition avsevärt härifrån.

Förstås, om världen kollapsar igen nästa vecka så.. :person_shrugging:

6 gillningar

Deliveries are scheduled to commence in third quarter. The total order is estimated to around NOK 155 million.

Samarbetet med Toll4Europe verkar ge en hel del av dessa order på cirka 150 miljoner norska kronor.

6 gillningar

Jag satt just och tänkte i morse på om man borde bli orolig när det inte hörs något om nya stora avtal. Snacka om timing! :blush::call_me_hand:t3:

NORBIT today announces that segment PIR has received a contract manufacturing order, valued at approximately NOK 225 million from an undisclosed European client in the defence and security sector. A vast majority of the deliveries is scheduled for second half of 2026.

Denna gång ett kontrakt på 225 MNOK inom kontraktstillverkning (PIR) från försvarssektorn. Leveranserna sker till största del under andra halvåret 2026.

8 gillningar

Och nu bekräftelse på detta!

Norbit köper 100 % av aktiekapitalet i norska Water Linked. Water Linked tillverkar bland annat teknologier för undervattensnavigering och bildbehandling. Det passar alltså utmärkt under Oceans! Repertoaren omfattar bland annat DVL:er (doppler velocity logs), 3D-bildgivande sonarer, undervattensmodem och akustiska positioneringssystem. Användningsområden finns inom obemannade fartyg (under och på ytan), offshore-energi och försvar.

Förra året omsatte Oceans-segmentet drygt 900 MNOK. Det är alltså ett kännbart tillskott till segmentets omsättning.

As previously communicated, Water Linked has reported strong organic growth in recent years and is expected to generate around NOK 100 million in revenues in 2026 with an EBITDA margin in the range of 25–30 per cent, excluding any synergies from combining forces with NORBIT.

The transaction values Water Linked NOK 330 million on a cash and debt-free basis and will be fully cash-settled at closing. The acquisition will be financed with a new term loan. Closing of the transaction is expected on or about 30 June 2026.

Värderingen var som nämnts i tidigare inlägg EV/EBITDA 11-13x och EV/S 3,3x. Om den högmarginaliserade tillväxten fortsätter (25-30 % EBITDA) är summan som betalats inte alls förskräcklig!

Som forumets ledande Norbit-analytiker godkänner jag köpet!

10 gillningar

NORBIT meddelar idag att dess Connectivity-segment har ingått ett avtal gällande en ny order för leveranser av GNSS On-Board Units till den ledande europeiska leverantören av elektroniska vägtulltjänster (EETS), Toll4Europe.

Leveranserna är planerade att påbörjas mot slutet av det fjärde kvartalet 2026, där huvuddelen av leveranserna sker under 2027. Det totala ordervärdet beräknas till cirka 325 miljoner NOK.

Connectivity omsatte 211 MNOK under Q1/2026. Nu en order på 325 MNOK som börjar rulla in under Q4/26 och till största del under Q1/27. Det ser alltså ut som att Connectivity är på väg mot ett nytt rekordkvartal under Q1 nästa år. :smiling_face_with_sunglasses:

9 gillningar

Den vackraste, käraste och bästa av dem alla presenterar sitt resultat nästa torsdag.

Bolagets egna förväntningar för Q2’26:
- Oceans: 210-250 MNOK
- Connectivity: 225-250 MNOK
- PIR: 370-390 MNOK.
tot. 805-890 MNOK.

Under de senaste kvartalen har bolaget hamnat något under sina egna mål; förhoppningsvis blir det ändring på det nu. Jag följer särskilt ett segment med mycket stort intresse…

Jag bevakar:

1. Omsättning. Nu får det inte börja dala. Jag skulle säga så här: en omsättning på 900+ MNOK skulle spräcka vallen (bli en succé). Om den stannar under 800 MNOK blir jag besviken. Intervallet däremellan är ett godkänt område. Ännu viktigare för egen del är dock var tillväxten kommer ifrån. Nu måste Oceans höja ribban. Segmentet har varit lite av en belastning i några kvartal; det är dags att återgå till rötterna och visa att Oceans fortfarande växer bra och genererar goda marginaler.

2. EBITDA-%. 30% + vore fantastiskt. Under 27% vore en tydlig besvikelse.

3. 2030-mål. I samband med Q2 presenterar Norbit sina mål för 2030. Jag tror att detta kommer att ha en större inverkan än själva resultatet (förutsatt att resultatet ligger ungefär i linje med analytikernas förväntningar). Den tidigare strategin gällde fram till 2027: >2,75 mrd NOK i omsättning och 20% EBIT-marginal. I år kommer bolaget att nå >3 mrd NOK i omsättning med en EBIT-marginal på cirka 22%. Det gamla målet har alltså krossats ett år i förväg.

Några ytterligare tankar om publiceringen av 2030-målen. Detta är ren spekulation från min sida.

• Omsättning 5-6 mrd NOK. Detta skulle innebära en tillväxt från årets ca 3,1 mrd NOK till 5,5 mrd NOK, en CAGR på cirka 12%. Hittills har vi vuxit betydligt snabbare, men detta skulle kunna vara en bra utgångspunkt inför de kommande fyra åren, som (naturligtvis) senare kan justeras uppåt.

• EBIT-marginal 22-24%. Bolaget har redan bevisat att de kan nå den typen av marginaler, och jag tror att det är fullt möjligt om/när omsättningstillväxten börjar plana ut någon gång (vilket jag naturligtvis inte hoppas). Dessutom skulle en återkomst av Oceans som spjutspets höja marginalerna i hela bolaget och stötta de segment som har lägre marginaler.

Vad skulle göra mig besviken? Om målet för omsättningen låg på 4-4,5 mrd NOK eller om EBIT-marginalen stannade på 20% (såvida man inte siktade på en högre tillväxt, från nivåer kring 6-7 mrd NOK).

Om bolaget år 2030 når den omsättning jag skisserat på 5,5 mrd NOK med en EBIT-marginal på ca 23%, skulle EBIT bli 1,265 mrd NOK. Om vi applicerar en EV/EBIT-multipel på 20x, ger det ett pris per aktie på ca 400 NOK.

Det ska bli spännande att höra målen och därefter också genomförandet för att nå dem! Bolagets track record när det gäller att nå de två föregående målen är fantastiskt: båda gångerna uppnåddes målen ett år i förväg.

Varning, om någon i tråden fortfarande är osäker: Jag är Norbit :ox:.

9 gillningar

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/4be9c0ca-088e-4248-9023-68335ad06d15

Norbits Q2-rapport har precis landat och oj oj, vilken läsning! Här kommer åtminstone en snabb genomgång från forumets Norbit-huvudanalytiker.

Helheten: :green_circle:

En liten “beat” på varje prognos, men i praktiken i linje med förväntningarna. EBIT-marginalen på smakfulla 25 % för hela bolaget.

Oceans:

Kvartalet är lite tudelat. Å ena sidan god tillväxt från Q1. Å andra sidan har Oceans inte vuxit någonting under de senaste nästan två åren (Q4’24 269 MNOK i omsättning, nu 236 MNOK). Och å andra sidan har marginalerna återigen pressats upp till 30 %±nivån. Jag skulle säga att det är en OK prestation från segmentet.

Connectivity

Ett fantastiskt kvartal, precis som förutspått. Bra avtal gällande GNSS OBU:er håller utsikterna goda även i framtiden. Det som också gläder mig är att EBIT-% har hållit sig kvar på den där 27 %-nivån och inte börjat dala. Det verkar alltså som att även Norbit har en viss förhandlingsstyrka i de där stora kontrakten.

PIR

Marginalerna fortsätter bara att stiga! :heart_eyes: Ännu en gång, ett fantastiskt utförande från PIR:s sida. Är det så att när Oceans inte går så bra, så finns det ledig kapacitet i linjerna att pressa ut mer kontraktstillverkning? Detta har också varit ett skönt stöd under de senaste kvartalen.

Alla segmentvisa resultat träffade i stort sett bolagets egna förväntningar från Q1-rapporten. PIR missade målets nedre gräns med 3 MNOK, men i praktiken hade bolaget bra koll på läget.

Den här rapporten gav ytterligare bekräftelse på att Norbit klarar av att växa snabbt samtidigt som EBIT-marginalen hålls över 20 % – det ser ut som att de klarar av det. :green_circle:

Ett litet obligatoriskt minus på detta.

I samband med Q1-rapporten guidade bolaget för >3000 MNOK i omsättning och >22 % EBIT-marginal för året. Nu har guidningen preciserats något, och förändringarna i den nedre änden beror bl.a. på tidpunkten för PIR-leveranser samt chip-priser som påverkar Connectivity. Det köper jag.

Q3-mål från bolaget:

Något mjuka Q3-mål, men det beror till stor del på tajming. Får lyssna på konferensen om ledningen berättar mer om utsikterna inom försvars- och säkerhetssektorn.

Sedan rapportens “kött på benen”, det jag själv väntade på mer än Q2-resultatet.

Strategiska mål för 2030

Bolaget ger även segmentvisa mål, vilket gläder mig.

Här emellan måste jag hoppa upp från stolen och gå till jobbet. Vi får kika på resten av bilderna senare. :slight_smile: Kan nämna att min “ballpark” för beräkningen av den möjliga nya strategiska målperioden var rätt bra.

(EBIT-% är exakt densamma som bolaget siktar på, omsättningen något mer konservativ, mål ca 6 mdr NOK)

16 gillningar

https://www.inderes.fi/releases/norbit-asa-mandatory-notification-of-trade-by-primary-insider-12\n\nVD har handlat för cirka 40 000 euro (ca 159 NOK per aktie). \nVD har redan ett gediget ägande, så inget jätteomvälvande har hänt. Å andra sidan är ett köp alltid ett köp. :blush:

5 gillningar

Insynspersoner som handlar igen. Det totala beloppet som aktierna köptes för är en aning under 20 000 euro.

5 gillningar