Norbit ASA - Utforska mer

The Seller has successfully sold 3,252,949 shares in the Company (the "Offer
Shares"), which equals approx. 5.1% of the Company's shares outstanding, at a
price of NOK 200 per Offer Share, generating a total consideration of approx.
NOK 651 million.

Handeln skedde till priset 200NOK. Gårdagens stängningskurs var 214NOK, det vill säga en liten rabatt.

1 gillning

NORBIT today announces that segment PIR has received a new contract manufacturing order, valued at approximately NOK 120 million from an undisclosed European client in the defence and security sector. Deliveries under the order are scheduled for late 2025 and early 2026. The contract follows another recently received award of approximately NOK 100 million for initial deliveries early first quarter 2026.

Det framgår inte helt när avtalet intäktsförs, men detta skulle ske under Q4/25 och Q1/26. Dessutom nämns ett annat avtal på ca 100 MNOK för Q1/26.

Som jämförelse omsatte PIR-segmentet 149 MNOK under Q4/24 och 161 MNOK under Q1/2025. Nu täcker dessa två beställningar en andel på över 200 MNOK.

Försvars- och säkerhetssektorn är fortfarande i en enorm uppgång!

5 gillningar

Idag är Norbits aktie i lite motvind och förklaringen finns, tror jag, i Kongsbergs Q3-rapport! Norbits Oceans-segments jämförelseobjekt, Kongsbergs Discovery, hade ett ganska svagt kvartal vad gäller omsättningen. EBIT-marginalen utvecklades däremot mycket föredömligt och orderböck

5 gillningar

Imorgon bitti kommer Norbit att presentera sitt Q3-resultat. Tyvärr kommer jag inte att kunna kommentera det här direkt (publiken suckar)! Arbetet stör hobbyn, och jag kommer att kunna skriva om detta först på eftermiddagen/kvällen. Jag ska dock försöka hinna länka resultatet här.

Ovan är företagets egna kommentarer från Q2-rapporten. Nedan är analytikernas prognoser för kvartalet. Jag skulle själv tro att den största variationen kommer att vara med Oceans, eftersom synligheten där bara är några veckor framåt.

Omsättning 517MNOK (+39% YoY)
EBIT 90MNOK (+67,6%)
EPS 1.08 (+72,5%).

Så ett ganska monsterkvartal förväntas igen… Företaget självt förutspådde att omsättningen skulle vara högre än vad analytikerna förutspår. Kom ihåg också att förra årets Q3 var en besvikelse både vad gäller omsättning och lönsamhet. Upprepas samma sak? Jag erkänner offentligt att jag har haft några euro i fickan, som jag kan använda för att tanka upp aktien, om inget omvälvande hemskt hittas i rapporten, den uppdaterade vägledningen upprepas och kursen skulle skjuta neråt. :slight_smile:

5 gillningar

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/8a452d04-ac11-4f78-a69a-6316fd479794

Under det tredje kvartalet levererade NORBIT intäkter på 505,4 miljoner NOK, en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande kvartal 2024. Det rapporterade EBIT-resultatet var 75,4 miljoner NOK, vilket motsvarar en marginal på 15 procent.

• Segmentet Oceans rapporterade intäkter på 192,4 miljoner NOK, en ökning med 22 procent från tredje kvartalet 2024, drivet av stark sonarförsäljning. EBIT-marginalen för segmentet var 21 procent.
  • Segmentet Connectivity rapporterade intäkter på 107,5 miljoner NOK, en minskning med 3 procent, och en EBIT-marginal på 15 procent. Minskningen berodde på lägre leveranser av On-Board Units, där vissa order sköts upp till fjärde kvartalet.
  • Segmentet Product Innovation & Realization (PIR) rapporterade en intäktstillväxt på 96 procent till 224,1 miljoner NOK, och en EBIT-marginal på 18 procent. Ökningen berodde till stor del på starkare efterfrågan från försvars- och säkerhetssektorn.

Med hänsyn till utsikterna, NORBITs starka balansräkning och finansiella ställning, beslutade styrelsen att besluta om en extrautdelning på 3,00 NOK per aktie baserat på räkenskapsåret 2024, vilket bringar den totala utdelningen till 6,00 NOK per aktie för nämnda år.

Utsikterna för NORBIT förblir positiva, med helårsintäkterna förväntas landa mellan 2,5 och 2,6 miljarder NOK, medan EBIT-marginalen förutspås ligga mellan 24 och 25 procent för året.

Kort sagt: Fantastiskt resultat, men ännu mer förväntades. Oceans OK, Connectivity en liten miss, PIR en liten miss. När det gäller Connectivity sköts en del leveranser till Q4. Måste läsa företagets Q4-förhandsvisning senare ikväll. Vägledningen upprepad.

Extra utdelning, för mycket pengar i kassan. Företaget tittar ständigt på M&A-möjligheter, men är ganska kräset (bra så): i det här fallet är utdelningen helt OK för mig.

8 gillningar

Q3 2025

Låt oss skriva ett helt rent meddelande, då det förra redan började svämma över lite.

Viktigast först:
Tilläggsutdelning (3.0 NOK/aktie). Sista dag som berättigar till utdelning är 17.11. Avskiljningsdag 18.11. Betalningsdag ca 26.11.

Sammantaget en mycket lyckad kvartal. Enorm tillväxt, även om Q3 vanligtvis är ett lite lugnare kvartal. Det är trevligt att se att även detta håller på att utvecklas till en verkligt betydande del av året resultatmässigt.

Oceans

Connectivity

Detta segment var en klar besvikelse för mig under kvartalet. Visst fanns det en logisk anledning till omsättningsminskningen, då leveransen av varor fick skjutas upp till nästa kvartal. Detta berodde på utmaningar med materialanskaffning samt kapacitetsbrist.

GNSS OBU:er håller på att bli Connectivitys nya spjutspets, vilka började levereras till Toll4Europe (mer om affären tidigare i tråden).
image

PIR

Med försvars- och säkerhetssektorn som huvudmotor levererade PIR sitt andra raka toppkvartal.

Helheten

Utsikter för resten av året

Vägledningen upprepades och under konferenssamtalet var ledningen säker på att vägledningen skulle uppnås. Fjärde kvartalet är alltid ganska hektiskt och det finns mycket att göra. Den största variabeln, återigen, är Oceans-segmentet, vars synlighet framåt är mycket begränsad. Bolaget har dock varit mycket noggranna i sin vägledning, så det finns ingen anledning till större oro enligt min mening. Jag förväntar mig kanske mest att se om ny vägledning ges i samband med Q4-rapporten, samt om bolagets mål för 2027 höjs (vilka kommer att uppnås redan nästa år).

Dessa siffror, som bolaget självt har beräknat, uppgår till totalt 820–890 MNOK (från Q4). Omsättningen för Q1-Q3 är nu 1711 MNOK. Därmed skulle intervallet med nuvarande information vara 2530–2600 MNOK för hela året 2025. Detta skulle vara ett ganska trevligt intervall, eftersom det fortfarande skulle finnas lite spelrum till den nedre delen av vägledningen. EBIT-% har varit 22% under de första 9 månaderna.

Allt som allt ett fantastiskt kvartal och hela året hittills. Marknaden hade något högre förväntningar, men jag använde detta som ett köptillfälle.

Värdering

Året är nästan slut och man kan redan skissera slutet på innevarande år. Om bolaget når vägledningen skulle EV/EBIT vara 19.1-20.7x (övre/nedre delen av vägledningen).

8 gillningar

Ny order för Connectivity gällande de GNSS-enheter jag nämnde i det tidigare inlägget. Ordern är på cirka 160 MNOK, med den välkända Toll4Europe som köpare.

• Leveranser H1/2026
  • Upprepad order från Toll4Europe.

"Vi är stolta över att få förtroendet från Europas ledande leverantör av vägtjänster. Denna upprepade order visar styrkan i vår förmåga att leverera skräddarsydd teknik och vår strategi att agera som teknikpartner för våra kunder.”

5 gillningar

Mifi AS, a company owned by Finn Haugan, chair of NORBIT ASA, has today purchased 6,500 shares in NORBIT ASA at an average price of NOK 169.69 per share.

Styrelseordföranden har tankat lite aktier. En ganska betydande ökning av hans tidigare position. Vi hoppas att styrelseordföranden är uppdaterad om företagets affärsutveckling. :wink:

Även undertecknad har ökat sina innehav och jag kommer utan tvekan att fortsätta köpa om priset faller ytterligare!

5 gillningar

Q3 2025 Konferenssamtal

Kursen har sjunkit något efter kvartalsrapporten och jag bestämde mig för att granska konferenssamtalet lite närmare. Jag har nu lyssnat på det ett par gånger och försökt fundera över orsakerna till kursfallet (om det alltså finns andra skäl än missar på topp- och bottenlinjen).

Oceans

• Stark försäljning till Amerika, med flera faktorer bakom.
  • Mycket bred efterfrågan på ekolod: från kartläggningslösningar till autonoma fartyg (yta och undervatten).
  • AUV-kunder utgör en betydande och växande del av verksamheten. Långsiktig potential är stor, eftersom endast cirka 5-6% av världens vattenområden har utforskats. Obemannade farkoster är idealiska för detta ändamål.
  • Marginalerna under Q3 var något mjuka (brutto). Q3 “bara” 71%, när intervallet normalt är 72-74%.
  • Jämförelsen försvåras av ett uthyrningsprojekt under förra årets Q3 i samband med OS, vilket höjde marginalen till 75%.

Connectivity

• Designfasen för GNSS-projektet försenades något, vilket bromsade produktionsupprampningen → en del av de intäkter som planerats för Q4 flyttas till Q1 2026.
  • Orsakerna till förseningen var bland annat produktens komplexitet. VD:n berättade under samtalet hur ingenjörerna ville sättas på prov och utveckla något utmanande, så att konkurrenterna inte skulle kunna göra detsamma direkt. Detta lyckades man tydligen med.
  • På lång sikt är drivkraften nedläggningen av 2G-nätet i Europa (2027-2028): Tidigare OBU-system fanns i detta nät → behov av nya. När man skissar på marknadens storlek finns det cirka 6,5 miljoner lastbilar på huvudmarknaden i Europa och ytterligare 400 000 tillkommer årligen. Dessutom förväntas EU öka/utvidga vägtullarna → behov av OBU:er för övervakning. Under de senaste 5 åren har Norbit levererat 2 miljoner moduler (som GNSS är).

PIR

• Största delen av omsättningen kommer från kontraktstillverkning (Norbit äger inte produkten, utan tillverkar kundens design).
  • Norbit har råd att välja sina kunder (cherry-picking), och söker strategiskt lönsamma och skalbara partners.
  • Huvudsakligen standardkomponenter, för Connectivity produceras Norbits egendesignade chip.
  • Kärnkompetensen ligger tydligt i modulintegration och systemkunskap, inte i chipdesign.

Partnerskap och kapacitet

• Norbit köpte för 3 år sedan en liten fabrik i Trondheim som tillverkade sonar-komponenter.
  • Viktigt för kapaciteten, även om det inte finns ett direkt behov av att äga en komplett mekanisk fabrik.
  • Syftet är att säkerställa leveranssäkerhet och skalbarhet på lång sikt.

M&A-strategi

• Norbit söker strategiskt lämpliga företag där kultur- och affärsvärdeskapande kriterier uppfylls.
  • Höga värderingsmultiplar har inte varit det största hindret, utan strategisk lämplighet och genuint teknologiskt mervärde.

Jag är fortfarande mycket lugn som ägare av Norbit! Vägledningen ändrades inte, så jag undrar lite över marknadens oro. Det enda som irriterar mig lite är att beställningarna från säkerhetssektorn har svällt massivt. Detta innebär manna på kort sikt, men är detta bara en tillfällig situation i Europa att man satsar på försvaret? Hoppas inte. :slightly_smiling_face:

13 gillningar

Och återigen en ny större PIR-affär, som beräknas ske under Q1/26. Denna enda order är större än PIR-omsättningen för Q1/25 (161 MNOK). :smiling_face_with_sunglasses:

NORBIT meddelar idag att segmentet PIR har erhållit kontraktstillverkningsorder värda cirka 170 miljoner norska kronor från en icke namngiven europeisk kund inom försvars- och säkerhetssektorn. Majoriteten av leveranserna är planerade till första kvartalet 2026.

9 gillningar

https://www.finansavisen.no/tdn/2026/01/12/06526500/norbit-dnb-carnegie-tar-opp-dekning-med-hold-kursmal-175?zephr_sso_ott=7rPPpY

Nyhet från ett par dagar sedan.

Carnegie inleder bevakning av Norbit.

175 NOK, “Behåll”.

• God potential att fortsätta växa på lång sikt
  • Risker i vinstprognoserna på kort sikt
  • PIR-tillväxt är viktig för bolagets långsiktiga spel, men å andra sidan pressar det marginalerna.
2 gillningar

Snabb uppdatering om förväntningarna inför nästa onsdags (11.2) delårsrapport. Q4 summeras och därmed läggs hela 2025 till handlingarna. Totalt sett guidar bolaget för en omsättning på 2 500–2 600 MNOK för helåret, med en EBIT-marginal på 24–25 %.

Q4-förväntningar per segment (bolagets egna)

Oceans:
~ 230 MNOK i omsättning.
Connectivity:
~ 200–240 MNOK i omsättning.
PIR
~ 390–420 MNOK i omsättning.

Bolagets eget intervall för Q4-omsättningen är alltså 820–890 MNOK, medan analytikerna förväntar sig 846 MNOK. Analytikerna räknar med en EBIT-marginal på ~28 % (236 MNOK), vilket jag tror att bolaget kommer att hamna något under på grund av den höga PIR-omsättningen (som har lägre marginaler). Om bolaget når sina egna förväntningar rör det sig alltså återigen om ett riktigt monsterkvartal, med en tillväxt på tiotals procent jämfört med föregående år.

Konkurrenten Kongsbergs Discovery-segment

Kongsberg presenterade sitt resultat för ett par dagar sedan, och Discovery-segmentet, som är väl jämförbart med Oceans, levererade ett starkt kvartal. Bolaget överträffade även i övrigt förväntningarna. I Kongsbergs resultat stack den starka efterfrågan på AUV:er (obemannade farkoster) ut, liksom behovet framöver; Norbit sa samma sak i sitt konferenssamtal för Q3, och jag antar att Norbit även i Q4 får en stark omsättning till Oceans från detta område. Även i detta avseende ser det ljust ut inför Norbits delårsrapport; det verkar finnas bra tryck i hela marknaden.

Som en anekdot kan nämnas att Kongsberg knoppar av sitt Maritime-segment som ett eget börsnoterat bolag. Avknoppningen sker den 23 april i år, då bolaget listas på Oslobörsen. Därmed återstår segmenten Kongsberg Discovery och Kongsberg Defence & Aerospace i det “ursprungliga” Kongsberg. Mycket intressant – om moderbolaget tar mycket stryk efter avknoppningen skulle jag kunna vara intresserad av denna pärla också :wink: .

På onsdag väntas ytterligare ett toppkvartal från Norbit, ingen anledning till oro! Vi får hoppas att vi även får något i stil med en guidning för det här året. De medelfristiga målen kommer ju att krossas totalt, eftersom det bara skulle krävas en omsättningstillväxt på cirka 5 % i år för att nå dem.

ps. Bolaget förväntas ha en omsättningstillväxt på 16 % och en EPS-tillväxt på 14 % i år. Om detta förverkligas handlas bolaget till EV/EBIT 18x och P/E 23x.

4 gillningar

NORBIT levererade rekordhöga intäkter på 2,5 miljarder NOK för räkenskapsåret 2025, med ett rörelseresultat (EBIT) för helåret på 555,4 miljoner NOK, vilket motsvarar en marginal på 22 procent.

Fjärde kvartalet satte också rekord med intäkter som nådde 791,1 miljoner NOK – en ökning med 42 procent jämfört med samma period 2024. EBIT-resultatet för kvartalet var 178,4 miljoner NOK, vilket motsvarar en marginal på 23 procent.

• Oceans-segmentet rapporterade intäkter på 213,4 miljoner NOK, en minskning med 21 procent från Q4 2024, med en EBIT-marginal på 26 procent.
  • Connectivity-segmentet nådde intäkter på 190,2 miljoner NOK, en ökning med 25 procent, och en EBIT-marginal på 28 procent.
  • Segmentet Product Innovation & Realization uppnådde en intäktstillväxt på 173 procent till 407,9 miljoner NOK, med en EBIT-marginal på 22 procent.

Jag fyller på under dagen när jag hinner för jobbet!

Vid en första anblick hamnar den här rapporten på den besvikna sidan. Man nådde inte upp till varken bolagets egna prognoser eller analytikerestimaten.

Viktig del: de medelfristiga målen kommer att nås ett år före tidsplanen, precis som det redan varit känt här.

Målet för 2026 är att leverera mer än 3,0 miljarder NOK i intäkter och en förbättrad EBIT-marginal jämfört med de 22 procent som rapporterades för 2025. Målen stöds av tillväxt och förbättrat finansiellt resultat genom operativ hävstång, skalbarhet och bibehållen kostnadsdisciplin.

Nya långsiktiga ambitioner inför 2030 kommer att presenteras i samband med rapporten för det andra kvartalet i augusti.

9 gillningar

PIR:s andel av omsättningen ökade från 31 % till 43 % och försvarsverksamhetens omsättning ökade från 103 M till 696 M, vilket är den mest väsentliga förändringen i denna rapport. ROCE steg till 34 % (27 % föregående år). Oceans-segmentet var svagt under Q4 främst på grund av exportlicensproblem inom säkerhetssidan och uppskjutna projekt inom förnybar energi — ledningen förväntar sig att Q1 förbättras. Guidning 2026 >3,0 miljarder NOK med marginalförbättring, och 2027-målen har nåtts ett par år i förtid. Nya långsiktiga mål fram till 2030 presenteras i augusti. Baserat på denna rapport ser morgonens dipp ologisk ut och som ett bra köpläge.

4 gillningar

Låt oss återgå till Q4-rapporten segment för segment. Kvartalet var det bästa i bolagets historia. Jag lyssnar på telefonkonferensen samtidigt och fyller i efterhand.

Oceans

• Bas-sonarer går bra, Wingheads gör det inte.
  • Vanligtvis det starkaste kvartalet, i år betydligt svagare. Som @stockenstain skrev ovan, försköts leveransen av några beställningar troligen till Q1.
  • Oceans bör inte bara granskas kvartalsvis, utan över en längre tidsperiod: utvecklingen för helåret är riktigt bra.
  • Nya innovationer under kvartalet, långdistanssonarer för kartläggning av djupa vatten → utökar bolagets TAM.

Connectivity

• GNSS OBU:er rockar, som förklarats i tidigare inlägg. Samarbetet med Toll4Europe ger bra stöd, under H1 levereras den order på 160 MNOK som kom under kvartalet.
  • Av den stora ordern på 160 MNOK levererades endast en del under Q4, och en del flyttades till Q1’26. Orsaken var en långsammare produktionsupptrappning än väntat.

PIR

• Ett helt otroligt kvartal drivet av försvarssektorn. Detta är ett tveeggat svärd: Är det bara en tillfällig topp, och PIR återgår till lågmarginal-kräftgång, eller blir detta det nya normala? Om så blir fallet, skulle Norbit få en riktig kraftmaskin av detta historiskt svagare segment, vilket också gör bolagets framtid betydligt ljusare (eftersom god efterfrågan kan förväntas från alla segment).
  • Efterfrågan inom försvarssektorn är fortfarande stor.
  • Q4 EBIT-marginalen har stigit på ett år från 14 % → 22 %, för helåret 10 % → 19 %.
  • Två stora order levereras uppskattningsvis under Q1’26 (120 MNOK och 170 MNOK).
7 gillningar

Christina Hallin, styrelseledamot och primär insynsperson i NORBIT ASA, har den 11 februari 2026 köpt 1 000 aktier i NORBIT till ett genomsnittspris på 185,00 NOK per aktie.

Efter transaktionen äger Hallin 1 000 aktier i NORBIT.

Många bäckar små…!

4 gillningar

Lite märkliga de här ”kanske blir det ett avtal”-pressmeddelandena? :smiley: Om det nu går så bra, varför måste man hypa?

5 gillningar

Kul att Norbit har hamnat på din bevakningslista ;). Du är säkert mer insatt gällande insiderinformation än jag, men jag tolkar det som att detta faller inom det området. För Norbits del har ett sådant här meddelande vanligtvis lett till ett avtal, och genom detta ger bolaget bara information till investeraren i ett tidigt skede. Nu är ju även leveranstiden redan i stort sett överenskommen.

Så detta kontrakt kommer också att gå i mål, och Q2 PIR får åtminstone dessa 200 MNOK i leveranser ;).

Jag gillar förstås inte heller dessa “kanske-kontrakt” särskilt mycket, men hos Norbit har de inneburit faktiska kontrakt.

4 gillningar

Färsk årsredovisning för 2025 tillgänglig:

I eftermiddag får man läsa det vackraste igen! :heart_exclamation:

Kursen raketar också idag när kostymnissarna har höjt riktkurserna. Härligt att vara vid liv!

7 gillningar

Några sidor från den där årsredovisningen kryddat med (kanske) egna tankar. Mycket av det som hänt har ju redan länkats hit, så det är ganska bekanta grejer som erbjuds. :slight_smile:

Vad ska man säga om omsättningen och resultatet. Tillväxten har varit vacker och förra årets rekordresultat krönte det hela. Som helhet har security & defence-order till PIR-segmentet fungerat som en tydlig motor. Jag ser inte att det behovet kommer att avta på ett tag.

Alla segment växer. Oceans och Connectivity ligger lite under 20 % och PIR exploderade till 100 % tillväxt av ovan nämnda skäl (även om jag känner mig trygg med försvarssektorns efterfrågan, finns det ändå en liten risk för en resultatbubbla här). Å andra sidan betonar bolaget självt att det för närvarande finns en efterfrågan på europeisk teknologi i Europa. Vilken överraskning!

Som ni sötnosar som följer tråden redan visste på förhand genom undertecknad: Norbit når 2027 års mål ett år i förtid. Ni läste det alltså först här, och först nu berättar Norbit det i sin årsredovisning.

Det jag är mest entusiastisk över i VD-ordet är detta:

När vi närmar oss vår ambition för 2027 före tidsplanen, är det naturligt att lyfta blicken ytterligare. Under 2026 avser vi att presentera våra ambitioner mot 2030 – genom att bygga vidare på samma utvecklingsorienterade kultur, kommersiella disciplin och industriella förmåga som har tagit oss så här långt.

10 gillningar