Norbit ASA - Utforska mer

https://norbit.com/media/NORBIT-ASA-Annual-Report-2024.pdf

2024 årsredovisning ute. Jag återkommer till innehållet senare i de delar jag anser nödvändiga.

This year, we aim to reach a top line between NOK 2 200 and 2 300 million, with an EBIT margin that surpasses the 20 per cent we achieved in 2024.

Här har jag försökt att sakta men säkert läsa igenom Norbits årsredovisning. För 2025 guidas en omsättning på 2200-2300 MNOK med en EBIT-marginal som överstiger 20%. Omsättningstillväxten guidas alltså till 25-30%. Här börjar det klia i fingrarna, att 2027 års mål på >2750 MNOK i omsättning kommer att uppnås i förväg igen. Om vi antar att den kraftiga tillväxten fortsätter även under 2026, skulle en “blygsam” omsättningstillväxt på 20-25% räcka för att uppnå 2027 års mål ett år i förväg igen. Just det, målet är ju med organisk tillväxt. Dessutom finns det kassaflöde för förvärv, varav det senaste åtminstone preliminärt har varit mycket framgångsrikt.

Även EBIT-% verkar vara ganska starkt inkluderat i bolagets mål. För i år guidas en monstruös tillväxt, och därtill en ännu bättre EBIT-marginal. Vad kan det då bli när tillväxten börjar sakta ner? Vilket jag naturligtvis hoppas inte händer på flera år. :sunglasses:

Bolaget handlas till ca 14.5x EBITA (2025, om mitten av guidningen uppnås).

image

Mer om geografisk diversifiering (tullar verkar ha justerats någonstans).
Endast Oceans tar en direkt träff från större tulljusteringar. För Connectivity och PIR är effekten försumbar. En del av Oceans produktion sker i USA, så hela omsättningsandelen importeras inte genom tullarnas håriga händer.

De direkta tullpåverkan är alltså ganska måttliga, men effekter kan naturligtvis uppstå via kunderna.

Oceans:
image
Connectivity:
image
PIR:
image

4 gillningar

Några tankar om företagets värdering.

Företagsvärde 7.9BNOK, kurs 117,4NOK.
EBIT för 2024 340MNOK.

Med det realiserade resultatet är EV/EBIT 23x och med innevarande års 2025 prognos 17-18x.

Om vi blir vilda och antar att 2027 års mål uppnås redan 2026, skulle EBIT vara 550MNOK, vilket skulle ge EV/EBIT 14x till nuvarande pris. Hur stor multipel skulle då vara acceptabel för Norbit? Tillväxt kommer sannolikt att fortsätta, så med små bulleroglasögon på skulle en acceptabel multipel kunna vara 17-20x EBIT. I marknadsvärde skulle detta innebära 9.35-11 BNOK (om 2027 års mål uppnås).

“Uppgångspotentialen” i kursen skulle vara 18-40%, vilket skulle innebära för en tvåårsperiod (mål ett år i förväg) en CAGR på 8-18%, eller för tre år (företagets eget mål) 5-12%.

Jag upplever att värderingen fortfarande är ganska stram och att det inte finns någon stor säkerhetsmarginal i priset. Trots detta, med tanke på företagets kvalitet och lönsamma tillväxt, är dagens pris inte heller något rån.

:small_red_triangle: Obs!

• Jag är en Norbit-bullero och förälskad i aktien. Det kan finnas fel i beräkningarna, och den faktiska affärsutvecklingen kanske inte följer min fantastiska analys. :grin:
7 gillningar

Pareto höjer Norbits riktkurs till 145 norska kronor (tidigare 130) och upprepar köp-rekommendationen.

Enligt Pareto har Norbit betydande uppsida genom sin försvars- och säkerhetsenhet (D&S). Pareto bedömer att 2025 sannolikt kommer att innebära ett mer synligt bidrag från den sektorn.

”När D&S växer till att stå för över 20 procent av koncernens omsättning till 2027, verkar den tillväxt som krävs från andra verksamheter för att nå målet helt uppnåelig. Vi tror fortfarande att värderingen inte fullt ut återspeglar denna tillväxttakt eller M&A-potential (företagsförvärv), och vi upprepar vår köprekommendation”, skriver Paretos analytiker. (Översatt från norska till finska med hjälp av AI).

image

Kursgrafen ser verkligen fantastisk ut. Jag ser fortfarande Norbit som en slags ”dold pärla” som det inte pratas så mycket om. :gem: :blush:

Och eftersom det bara är @Sijoittaja-alokas och Ituhippinen som tittar på enbart kursgrafens utveckling, har även fundamenta följt med fint (eller vem följer vem nu då? :wink: )

image

Och eftersom sensei @Pohjolan_Eka håller ett skarpt öga på mig, bör det också nämnas att kassan klirrar på riktigt, och det är inte bara magiska siffror i svart tryck.

image

11 gillningar

Jag tar mig friheten till ett litet nollinlägg!

Under de senaste veckorna har jag fått flera privata meddelanden angående Norbitt! Diskutera gärna om intresse uppstår! Även om avsikten är att hålla tråden koncis och som en informationsbaserad kvalitetstråd, så finns det plats för någon annan att slösa syre här också. :grin:

6 gillningar

Nedanstående genom kritiska glasögon, plockat från Sharevilles åh, så pålitliga forum! (Jag ser alltså inte själv den ursprungliga källan skriven av Jeppe på Arctic)

En höjning av riktkursen, och motiveringar för en sådan åtgärd. Detta är ju inget nytt för oss Norbit-veteraner! :blush: :handshake:

Arctic raises price target from 135 to 150

We believe the equity deserves a re-rating, as 1) the company has demonstrated a strong track record delivering impressive growth from higher revenue levels, all while improving margins and cash flow, 2) it has historically adopted a conservative approach to financial guidance, which we believe de-risks the company’s 2025 and 2027 revenue targets, 3) earnings visibility has improved following a strong order intake since 2023, 4) clear and strong growth drivers include rising geopolitical tensions, homeshoring and favourable regulatory support for both smart tachographs and electronic toll systems, and 5) with its strong return on capital and high reinvestment rate, we argue that it deserves a higher valuation multiple."

5 gillningar

Det är den dagen du bestämmer dig för att lätta på Norbit… :joy:

NORBIT today announces that segment PIR has received a new contract manufacturing order, valued at approximately NOK 125 million from a European client in the defence and security sector.

Deliveries under the order are scheduled for the second half of 2025 and will be carried out from NORBIT’s production facilities in Norway.

Fortfarande verkar försvarssektorn dra riktigt bra!

4 gillningar

Imorgon släpps hela forumets efterlängtade Q1 2025! Så var redo imorgon bitti klockan 08.00.

Varför intresserar detta oss Norbit-fanatiker? Jo, för att det borde bli en ganska rivig start på året!

I februari, i samband med Q4’24-rapporten, prognostiserade Norbit följande för det första kvartalet:

Totalt sett prognostiserar företaget självt alltså en omsättning på 510-530 MNOK. Detta skulle vara en föredömlig start på året och analytikernas prognoser ligger också mitt i intervallet.

https://media.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExcmVmbjg0b21hYTJzYmpyNzJvNnF6eXQ5OTFvMTYxa3l6cXhlMmJrZyZlcD12MV9naWZzX3NlYXJjaCZjdD1n/l2JHWHREIEq2tDiVi/giphy.gif

Nedan finns ännu analytikerprognoserna sammanställda av Quartr-applikationen!

WhatsApp-Kuva 2025-05-13 klo 18.28.47_384ee9d0

6 gillningar

https://www.inderes.fi/releases/norbit-results-for-the-first-quarter-2025

Trondheim, 14 May 2025: In the first quarter, NORBIT recorded revenues of NOK 521.7 million, an increase of 29 per cent from the corresponding quarter of 2024. The EBIT result was NOK 127.4 million, representing a margin of 24 per cent. Diluted earnings per share were NOK 1.40 for the first quarter, up from NOK 0.50 one year earlier.

The Oceans segment delivered its second highest revenues ever of NOK 232.7 million, an increase of 92 per cent from the same quarter in 2024, with an EBIT margin of 35 per cent.
The Connectivity segment reported NOK 145.9 million in revenues, largely in line with Q1 2024, and an EBIT margin of 28 per cent.
The Product Innovation & Realization (PIR) segment saw revenue growth of 11 per cent, to NOK 160.6 million, with an EBIT margin of 14 per cent.

Fint resultat igen. Oceans överträffar, Connectivity når förväntningarna och PIR ligger lite efter.

EBIT-% 24! :star_struck:

Igen får man skämmas för den lättnad som gjorts när marknaden öppnar… :saluting_face:

E.

image

Bolaget säger i det här skedet av året att de nuvarande utsikterna antyder att vägledningen är konservativ. Detta skulle stödja min antagelse att bolaget kommer att uppnå sina medelfristiga mål ett år i förväg.

Q2 antaganden (bolagets egna):

Oceans: Omsättning >220 MNOK. (Inkluderar inte 75MNOK säkerhetsaffären)
Connectivity: Omsättning 160-180MNOK. (Q2’24 101MNOK)
PIR: Omsättning: 330-350MNOK. (Q2’24 134MNOK) (stor 260MNOK order, intäktsförs till största delen under Q2).

Vägledningen för Q2 omsättning är över 700MNOK.

8 gillningar

Kvartsresultatet har återigen analyserats och siffrorna har matats in i Excel.

Arctic höjer riktkursen till NOK 195 (150), upprepar “Köp”-rekommendationen.
Pareto höjer riktkursen till NOK 200 (145), upprepar “Köp”-rekommendationen.

6 gillningar

Norbit går in i MSCI Global Small Cap Index. Det kan ha, eller inte ha, någon form av påverkan på den framtida kursutvecklingen. Uppgången träder i kraft den 30 maj, det vill säga i slutet av denna månad!

5 gillningar

Petors AS, ett bolag helägt av Per Jørgen Weisethaunet, VD för NORBIT ASA, har idag sålt 153 000 aktier i NORBIT ASA till ett genomsnittligt pris av 193,23 NOK per aktie.

Försäljningen gjordes av skattemässiga skäl, främst på grund av det norska förmögenhetsskattesystemet, som årligen beskattar individers bedömda nettoförmögenhet, inklusive marknadsvärdet på noterade aktieinnehav.

7 gillningar

Kursen tar för snabbt ett försprång, målkursen har för bråttom att hänga med:

Pareto Securities raises its target price for Norbit to NOK 240 (200), reiterates buy recommendation.

Kursen tackar med en uppgång på +4,5%.

4 gillningar

Norbitin en av konkurrenterna, Kongsberg, publicerade idag sin Q2-rapport. Speciellt Kongsberg Discovery-segmentet intresserar Norbit-investerare, eftersom det jämförs mycket väl med Norbits Oceans.

image

QoQ liten mjukhet jämfört med Q1, jag vet dock inte vad som döljer sig under ytan här. YoY-tillväxt dock cirka 20%. Tack vare en stark försäljningsmix har Kongsberg också fått EBIT-marginalen över 18%.

Kongsberg Discovery har en omfattande portfölj av avancerad teknik kombinerat med djup domänkunskap och avancerad programvara. Detta är viktigt inom fiske, marin forskning, marina operationer, havsbaserad energiproduktion och övervakning av kritisk infrastruktur. Det finns en betydande efterfrågan på teknik inom alla dessa segment. Affärsområdets starka positioner utgör en solid grund för fortsatt tillväxt under 2025

För Norbits Oceans, som verkar inom samma segment, låter detta mycket bra även för framtiden. :handshake:

5 gillningar

De traditionella köparna av dessa ekolod är underleverantörer för nybyggnation av undervattens petroinfrastruktur och vindkraft, såsom Fugro C.

Den nya amerikanska administrationens politik har undergrävt affärsverksamheten, och till exempel den ovannämnda största aktören har tvingats kraftigt minska sin verksamhet i Nordamerika.

Det handlar i viss mån om teknik med dubbla användningsområden. Ekolodar du för att se om en sprängladdning har dykt upp bredvid en oljeledning på havsbotten, eller ekolodar du botten för en byggnadsplan för en ledning?

2 gillningar

The interim report for the first half-year and the presentation material will be available from 07:00 am CEST at the company’s homepage, www.norbit.com and Oslo Stock Exchange’s news site, www.newsweb.no (http://www.newsweb.no).

Torsdagen den 14.8 kl. 8 släpps H1-rapporten. För första gången är jag riktigt spänd inför rapporten! Siffrorna, samt vägledningen, måste verkligen vara skarpa för att de nuvarande multiplarna ska vara berättigade.

Förväntningar på 722 MNOK i omsättning (+72% YoY), och 2,07 EPS (+73% YoY). Ännu mer ser jag fram emot den förhoppningsvis kommande vägledningen för resten av året och eventuella kommentarer om bolagets 2027-mål, som kommer att uppnås över ett år i förväg.

Låt oss även lägga till min tidigare kommentar i samband med Q1:

6 gillningar

Omsättning 684MNOK, est. 722MNOK.
(Oceans 239MNOK, est. >220MNOK)
(Connectivity 170MNOK, est. 160-180MNOK)
(PIR 293MNOK, est. 330-350MNOK)

EPS 2,06, est 2,07.

Resultat per aktie ganska väl i linje med prognoserna, men omsättningen var tyvärr lägre än förväntat. Måste fördjupa mig mer när jag hinner från jobbet!

image

H1 som helhet var en otroligt stark prestation, nästan 50% förbättring jämfört med föregående år vad gäller omsättningen, och samtidigt har marginalerna kunnat pressas uppåt.

Per segment:
image

image

image

Utsikter för året, positiva utsikter.
image

Positivt var de positiva omsättningsutsikterna, vilket jag anser redan har varit inprisat, som jag har skrivit här. Även EBIT% förväntas ligga på ca 25%, istället för tidigare meddelade >20%.

Utsikter för Q3:
Oceans 180MNOK (Typiskt långsammaste kvartalet, före ett livligt Q4)
Connectivity 120-130MNOK
PIR 220-230MNOK (Utsikterna för Q4 är redan starka, och bolaget förväntar sig all-time high omsättning för segmentet)

Totalt sett förutspår bolaget att Q3 kommer att ligga på cirka >520MNOK i omsättning. Förra årets Q3-omsättning var 372MNOK, EBIT-% 14%.

image

Låt oss lägga till ett ord om värderingen. Med gårdagens stängningskurs (13.8.), och nuvarande guidning, är EV/EBIT ~ 20-21x för innevarande år. Jag ändrar mig därmed något, och konstaterar att jag anser att värderingen ligger inom ett ganska bra intervall. Säkerhetsmarginalen är kanske inte jättestor, men bolaget har bevisat sin förmåga att växa lönsamt, och årets prestation, även den, motiverar enligt mig de nuvarande multiplarna.

7 gillningar

IMG_20250816_154545

@Heikki_Keskivali håller analysen enklare, även om vi kom till samma slutsats (använde du min EV/EBIT-beräkning :wink:) :handshake:t4:. Detta är kanske inte en bubbla ännu med dessa priser. :blush:

3 gillningar

Företagets grundare Steffen Kirknes familj överväger möjligheten att avyttra hela sitt aktieinnehav. Familjeföretaget äger drygt 3 miljoner Norbit-aktier via Draupnir Invest AS (ca 5% av alla aktier).

Mäklaren undersöker till vilket pris ett sådant block av aktier skulle säljas på en gång. Förfarandet inleds idag den 16 september och avslutas imorgon den 17 september. Dessa situationer är nya för mig, men skulle den korta tidsramen innebära att det redan finns en ganska säker köpare(n) redo? Som en friskrivning nämns förstås att säljaren också kan avstå från att sälja om priset inte är tilltalande.

I vilket fall som helst förväntar jag mig någon form av rörelse i kursen under resten av veckan. :slight_smile:

Ping @Pohjolan_Eka om du kan hjälpa till och förklara hur ett sådant förfarande brukar gå till och varför det bara finns ett dygn? Är det också vanligt?

2 gillningar

Dessa snabba auktioner för förvalda rika investerare ses vanligtvis i samband med riktade emissioner och genomförs alltid snabbt så att pressmeddelandet inte hinner påverka aktiekursen för mycket och auktionen kan genomföras så nära marknadspriset som möjligt. Någon rabatt erbjuds dock oftast köparen, men så stora mängder skulle säljaren naturligtvis inte kunna dumpa på marknaden utan att kursen skulle rasa betydligt mer.

Blockaffärer görs ofta direkt mellan två parter, men om flera parter är intresserade av ett aktieblock, så kan man förstås ordna en snabb auktion mellan de intresserade parterna, och det är förmodligen smart ur säljarens synvinkel för att maximera priset om köparsidan inte har så mycket att säga till om.

Så det är inte precis vardagsmat, men inte heller särskilt ovanligt :slight_smile:

2 gillningar

I praktiken samlar man här in bud från tillräckligt förmögna parter (detta beror förstås på aktien; en part som är tillräckligt förmögen för att delta i en Oriola-placering är kanske inte det om 10% av Nokias aktier erbjuds) och baserat på dem uppnår man ett jämvikts

2 gillningar