https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/0859a6af-cd27-495d-8438-c353d287f89d
Prognoserna missades egentligen på varje rad. Analytikerna har varit lite väl optimistiska (bullish) gällande Norbit de senaste kvartalen, och man kan inte helt klandra dem: bolaget själva ger också sina segmentsspecifika omsättningsprognoser med lite väl stort självförtroende. Personligen skulle jag föredra en mer pessimistisk utgångspunkt, så att resultatet hellre överraskar på uppsidan.
Men om resultatet: Ett riktigt stabilt resultat, återigen. Enorm tillväxt (+40 %) YoY. EBIT-marginalen var starka 21 %, medan bolagets guidning för året är över 22 %. Q1 är vanligtvis det svagaste kvartalet tillsammans med Q3, och om detta år upprepar de senaste åren är utgångsläget för 2026 riktigt fint!
Oceans var en besvikelse för min del. Nu har omsättningen fastnat kring drygt 200 MNOK. Det planerade förvärvet skulle förstås bidra med mer här, men jag får också en känsla av om den organiska tillväxten är mättad och att man nu måste gå över ån efter vatten? Tiden får utvisa.
Om det eventuella förvärvsobjektet:
Target is a well positioned supplier of tailored sensors to underwater vehicles, benefiting from growing demand driven by
defence and security-related applications.
Connectivity presterade föredömligt och försäljningen har haft en trevlig uppåtgående trend. Det var också lugnande att den svaga marginalen från Q3’25 nu har hållit sig på >25 % för andra kvartalet i rad.
När jag först investerade i Norbit var PIR som en sten i skon som dödade marginalerna och gick riktigt trögt. Nu, tack vare tillväxten inom försvarssektorn, har det blivit en riktig motor för omsättningstillväxten, samtidigt som marginalerna har fortsatt sin gynnsamma utveckling.
Guidningen upprepas och man ligger bra till i förhållande till bolagets mål.
I förväntningarna för Q2 ser vi fortsatt ett lite svagt Oceans, ett starkt Connectivity och ett fantastiskt PIR (
).
Summa summarum:
Ett jäkligt starkt kvartal. Analytikerna var för optimistiska, liksom bolagsledningen var efter Q4’25 (gällande detta kvartal). Som inbitna Norbit-anhängare vet, så varierar det mycket mellan kvartalen, och jag är inte orolig över något i rapporten. Det enda som skaver lite är att Oceans har stått stilla under en längre tid. Det som tidigare var spjutspetsen är nu en stabilt bultande kassaflödesmaskin. Precis som med Harvias bastuaggregat, byter man väl inte ut sina sonarer varje år? Jag ska lyssna på rapportwebbinariet senare. Jag fortsätter också som en nöjd ägare, även om marknaden sannolikt kommer att straffa aktien hårt idag för missarna på varje rad.