Norbit ASA - Utforska mer

Några sidor från den där årsredovisningen kryddat med (kanske) egna tankar. Mycket av det som hänt har ju redan länkats hit, så det är ganska bekanta grejer som erbjuds. :slight_smile:

Vad ska man säga om omsättningen och resultatet. Tillväxten har varit vacker och förra årets rekordresultat krönte det hela. Som helhet har security & defence-order till PIR-segmentet fungerat som en tydlig motor. Jag ser inte att det behovet kommer att avta på ett tag.

Alla segment växer. Oceans och Connectivity ligger lite under 20 % och PIR exploderade till 100 % tillväxt av ovan nämnda skäl (även om jag känner mig trygg med försvarssektorns efterfrågan, finns det ändå en liten risk för en resultatbubbla här). Å andra sidan betonar bolaget självt att det för närvarande finns en efterfrågan på europeisk teknologi i Europa. Vilken överraskning!

Som ni sötnosar som följer tråden redan visste på förhand genom undertecknad: Norbit når 2027 års mål ett år i förtid. Ni läste det alltså först här, och först nu berättar Norbit det i sin årsredovisning.

Det jag är mest entusiastisk över i VD-ordet är detta:

När vi närmar oss vår ambition för 2027 före tidsplanen, är det naturligt att lyfta blicken ytterligare. Under 2026 avser vi att presentera våra ambitioner mot 2030 – genom att bygga vidare på samma utvecklingsorienterade kultur, kommersiella disciplin och industriella förmåga som har tagit oss så här långt.

10 gillningar