Några sidor från den där årsredovisningen kryddat med (kanske) egna tankar. Mycket av det som hänt har ju redan länkats hit, så det är ganska bekanta grejer som erbjuds. ![]()
Vad ska man säga om omsättningen och resultatet. Tillväxten har varit vacker och förra årets rekordresultat krönte det hela. Som helhet har security & defence-order till PIR-segmentet fungerat som en tydlig motor. Jag ser inte att det behovet kommer att avta på ett tag.
Alla segment växer. Oceans och Connectivity ligger lite under 20 % och PIR exploderade till 100 % tillväxt av ovan nämnda skäl (även om jag känner mig trygg med försvarssektorns efterfrågan, finns det ändå en liten risk för en resultatbubbla här). Å andra sidan betonar bolaget självt att det för närvarande finns en efterfrågan på europeisk teknologi i Europa. Vilken överraskning!
Som ni sötnosar som följer tråden redan visste på förhand genom undertecknad: Norbit når 2027 års mål ett år i förtid. Ni läste det alltså först här, och först nu berättar Norbit det i sin årsredovisning.
Det jag är mest entusiastisk över i VD-ordet är detta:
När vi närmar oss vår ambition för 2027 före tidsplanen, är det naturligt att lyfta blicken ytterligare. Under 2026 avser vi att presentera våra ambitioner mot 2030 – genom att bygga vidare på samma utvecklingsorienterade kultur, kommersiella disciplin och industriella förmåga som har tagit oss så här långt.