Q3 2025 Konferenssamtal
Kursen har sjunkit något efter kvartalsrapporten och jag bestämde mig för att granska konferenssamtalet lite närmare. Jag har nu lyssnat på det ett par gånger och försökt fundera över orsakerna till kursfallet (om det alltså finns andra skäl än missar på topp- och bottenlinjen).
Oceans
- Stark försäljning till Amerika, med flera faktorer bakom.
- Mycket bred efterfrågan på ekolod: från kartläggningslösningar till autonoma fartyg (yta och undervatten).
- AUV-kunder utgör en betydande och växande del av verksamheten. Långsiktig potential är stor, eftersom endast cirka 5-6% av världens vattenområden har utforskats. Obemannade farkoster är idealiska för detta ändamål.
- Marginalerna under Q3 var något mjuka (brutto). Q3 “bara” 71%, när intervallet normalt är 72-74%.
- Jämförelsen försvåras av ett uthyrningsprojekt under förra årets Q3 i samband med OS, vilket höjde marginalen till 75%.
Connectivity
- Designfasen för GNSS-projektet försenades något, vilket bromsade produktionsupprampningen → en del av de intäkter som planerats för Q4 flyttas till Q1 2026.
- Orsakerna till förseningen var bland annat produktens komplexitet. VD:n berättade under samtalet hur ingenjörerna ville sättas på prov och utveckla något utmanande, så att konkurrenterna inte skulle kunna göra detsamma direkt. Detta lyckades man tydligen med.
- På lång sikt är drivkraften nedläggningen av 2G-nätet i Europa (2027-2028): Tidigare OBU-system fanns i detta nät → behov av nya. När man skissar på marknadens storlek finns det cirka 6,5 miljoner lastbilar på huvudmarknaden i Europa och ytterligare 400 000 tillkommer årligen. Dessutom förväntas EU öka/utvidga vägtullarna → behov av OBU:er för övervakning. Under de senaste 5 åren har Norbit levererat 2 miljoner moduler (som GNSS är).
PIR
- Största delen av omsättningen kommer från kontraktstillverkning (Norbit äger inte produkten, utan tillverkar kundens design).
- Norbit har råd att välja sina kunder (cherry-picking), och söker strategiskt lönsamma och skalbara partners.
- Huvudsakligen standardkomponenter, för Connectivity produceras Norbits egendesignade chip.
- Kärnkompetensen ligger tydligt i modulintegration och systemkunskap, inte i chipdesign.
Partnerskap och kapacitet
- Norbit köpte för 3 år sedan en liten fabrik i Trondheim som tillverkade sonar-komponenter.
- Viktigt för kapaciteten, även om det inte finns ett direkt behov av att äga en komplett mekanisk fabrik.
- Syftet är att säkerställa leveranssäkerhet och skalbarhet på lång sikt.
M&A-strategi
- Norbit söker strategiskt lämpliga företag där kultur- och affärsvärdeskapande kriterier uppfylls.
- Höga värderingsmultiplar har inte varit det största hindret, utan strategisk lämplighet och genuint teknologiskt mervärde.
Jag är fortfarande mycket lugn som ägare av Norbit! Vägledningen ändrades inte, så jag undrar lite över marknadens oro. Det enda som irriterar mig lite är att beställningarna från säkerhetssektorn har svällt massivt. Detta innebär manna på kort sikt, men är detta bara en tillfällig situation i Europa att man satsar på försvaret? Hoppas inte. ![]()