Nokian Renkaat Oyj

Här är Raulis omfattande kommentar om Nokian Tyres kapitalmarknadsdag :slight_smile:

Nokian Tyres anordnade igår en kapitalmarknadsdag där man presenterade sin uppdaterade strategi och finansiella mål som sträcker sig fram till 2029. Målen sköts upp i enlighet med våra förväntningar, men förblev i övrigt i huvudsak oförändrade. I strategin betonar bolaget nu starkt värdeskapande tillväxt, det vill säga att man strävar efter att växa inom produkter som är mer lönsamma än den nuvarande portföljen, och prioriterar detta framför ren volymtillväxt. Detta har enligt vår mening i praktiken redan börjat implementeras under ledning av VD Paolo Pompei, som tillträdde i början av 2025.

16 gillningar

@Rauli_Juva vad menar du när du säger ”i och med uppdateringarna av värderingsramverket”? I mina öron låter det inte som ett särskilt rakryggat uttryck, om jag nu tolkar detta rätt. Jag tycker att du är en bra NRE-analytiker, men det där skar lite i öronen :joy:

1 gillning

Jag vet inte hur rakryggat det var, men otydligt var det säkert :slight_smile: Det fick helt enkelt inte plats att förklara det närmare i ingressen. På de inre sidorna förklaras uppdateringen av DCF-modellens parametrar (lägre skuld, lägre avkastningskrav), vilket var en delorsak, och för det andra uppdaterades förstås de senaste siffrorna gällande den jämförelsemultipel/diskonteringsmetod som nämns på förstasidan, och ”målåret” ändrades till 2029.

Lite tekniska grejer, men jag ville på något sätt lyfta fram dem i ingressen, då enbart prognosförändringar inte hade kunnat motivera en så stor höjning av riktkursen.

11 gillningar

Det här gällde alltså specifikt det rikstäckande ATD-distributionsavtalet som diskuterades i höstas, åtminstone av @Pika-Sissi @Perttu_Hamalainen och @Jmakela. Gällande detta klargjordes det, precis som väntat, att Nokian-däcken förstås inte kommer ut till försäljning i alla tiotusentals butiker direkt, utan att man tar in en del till ATD:s lager. De enskilda butikerna måste sedan först fås att ta in Nokian i sina sortiment och därefter måste en kund beställa dem. Idén med det hela är att man når ett bredare distributionsnät när ATD sköter lagerhållning och logistik mot distributörerna, då leveransvolymerna till enskilda butiker annars skulle bli för små. Samtidigt förbättras hanteringen av däckverksamhetens rörelsekapital.

USA-chefen Chris ansåg tydligt att detta potentiellt kan bli ett mycket betydelsefullt enskilt distributionssätt i USA under de kommande åren, men medgav direkt efteråt att det största problemet fortfarande är att konsumenterna i allmänhet inte vet vad Nokian Tyres är, så det finns mycket jobb kvar att göra.

Det här lät som en liten överdrift; fabriken i Ryssland skulle fortfarande vara en oerhört lönsam och effektiv fabrik i däckbolagets ägo. Men produktionstekniken i Rumänien är faktiskt på något sätt mer flexibel, vilket möjliggör ett större antal produktartiklar och kortare produktionsserier. Detta stöder en effektiv produktion av de kommande årens nyhetsprodukter.

14 gillningar

Tack Rauli för förtydligandet. I mitt eget inlägg glömde jag nämna att målet med NR:s marknadsföringsdag var att presentera deras strategi.

Enligt min mening var de två punkterna bra hörnstenar i strategin. På den amerikanska sidan är byggstenarna för en rikstäckande distribution nu planerade. Kimi kommer att ha en stor roll för varumärket när det gäller att öka kännedomen.

Fabriksautomation innebär sannolikt automatisering av internlogistiken. Deras kommentar om arbetskostnader (USA mot Mexiko) syftade på samma sak. Arbetskostnaderna är inte en betydande faktor.

Som jag förstår det kan maskinkapaciteten utnyttjas optimalt genom produktionsstyrning och automation. Paolo sade också att han inte är orolig för om fabriken kan tillverka en miljon eller fyra miljoner däck. Produktionsmaskineriet finns alltså på plats så länge försäljningskanaler, marknadsföring och försäljning drar. Produktionen är alltså intrimmad i både USA och Rumänien. För mig som aktieägare lät detta bra. Fokus under strategiperioden ligger på försäljning, distribution och kännedom. Produktionskapaciteten snurrar redo i bakgrunden.

Men, detta är bara mina egna funderingar. Det är bra att vi i Finland åtminstone har något som lyfter oss ur det här träsket. Däckstrategin som ett exempel.

10 gillningar