Nokian Renkaat Oyj

Nokian Tyres utgör en stor del av min portfölj, så det är (bland annat) därför jag funderar över några saker. Nedan följer en avsiktlig förenkling och lite spekulation utan att egentligen tillföra något nytt (kvalitativt) innehåll. :slight_smile: I slutet hittar du min fråga.

Om man tittar på den här tråden eller på nyhetsflödet för Nokian Renkaat här: Nokian Tyres - osake - Inderes, så har inget särskilt dykt upp. Kursen har dock stigit kraftigt.

Den senaste nyheten rör avgången av chefen för Nordamerika, som även satt i styrelsen vid något tillfälle.

Pölönens köp, som gjordes till ett mycket lägre pris, har varit en positiv sak, även om den övriga ledningen inte har gjort särskilt mycket och de största köpen har gjorts kring en tia (om vi inte går tillbaka till urtiden). För Pölönen var köpen dock småpengar.

Här är innehaven för dem som får en förtjänstfull lön, även om de inte har gjort några köp på länge och deras innehav i förhållande till de stora inkomsterna inte är särskilt stora. Till exempel Jukka Kasi, som äger mycket, har enligt skatteverkets uppgifter tjänat över 9 miljoner mellan 2009–2026, så i förhållande till det är det inte mycket, och detsamma gäller för de andra.

Jag funderar lite avsiktligt provocerande över ledningens köp och innehav genom att dra enkla slutsatser, och dessa saker är verkligen inte så okomplicerade, även om jag förenklat dem ovan. Naturligtvis känner vi generellt till teserna, uttalandena och andra klyschor som rör ledningens innehav, försäljningar och köp etc., så man får nog inte ut så mycket mer av dem :sweat_smile:

Jag tog mer avsiktligt upp bolagets kurs och värdering eftersom jag som ägare funderar på varför aktien har stigit så kraftigt, alltså är orsakerna till det intressanta. Nya produkter, särskilt däcket som nämns i Yles artikel, påverkar nog saken något, liksom de höjda riktkurserna. Sedan går det tydligen bra med planerna för fabriken i Rumänien och vissa tror att bolagets utsikter är bättre än vad man tidigare trott. Det verkar finnas en tro på en tydlig förbättring av marginaler och tillväxt, samt att de största investeringarna etc. börjar ligga bakom oss, inga större otrevliga överraskningar har dykt upp, och riskscenarierna har kanske mildrats.

Jag funderar bara på vilka tankar framtiden för Renkaat och aktiekursen väcker? :slight_smile:

Tack för välmotiverade och lite mer uttömmande svar! :blush: :folded_hands:

20 gillningar