Nokian Renkaat Oyj

Jag var på NR:s marknadsföringsdagar. Man fick se Rauli live också. Det är ingen AI-skapad kille :wink:. Nuförtiden vet man ju aldrig :blush:

Till saken:

Den amerikanska försäljningschefen förutspådde kraftig tillväxt. Han motiverade det med att de har en webbapp för återförsäljare (dealers) där man kan se lagersaldon och få däcken på 1–2 dagar. Återförsäljarna gillar det tydligen. I USA har tydligen ingen ett system som liknar Vianors. Jag fick inte helt klart för mig vem som sköter mellanlagren, men de finns utspridda överallt. Kan det verkligen vara så att jänkarna faktiskt lever på sina egna lager och beställer med lång leveranstid om rätt storlek inte finns i det egna lagret?

En annan intressant sak var Oredo-fabriken kontra den som blev kvar i Ryssland. Oredo är automatiserad. Ryssland är traditionell. Oredo kan tillverka däck baserat på beställningar. Den traditionella (Ryssland) kör långa serier av samma däck. Om just det inte säljer så sväller lagret, eller så måste man sälja billigt. Oredo är modell 2025 och Ryssland är stenåldern.

Intressant session. Jag tror jag säljer alla Optomed i morgon och koncentrerar på NR. Fast med en snittkurs på 6,02 skulle jag vilja se en 100 % uppgång innan jag tankar mer :smiling_face_with_sunglasses:

48 gillningar