[quote="JuhaR, post:321, topic:59428"]\nSjälv tycker jag ändå att Inderes tillväxtförväntningar på omsättningen för åren 2027–2028 är ännu mer uppseendeväckande. Även om skillnaden för år 2028 är skenbart liten jämfört med Evli, måste man komma ihåg att Evlis prognos skapades vid en tidpunkt då bolaget ännu inte hade meddelat om sina investeringar i produktion av alkoholfri öl. Tillväxtförväntningarna byggdes främst på försäljning av befintliga produkter och därtill hörande kapacitetsinvesteringar.\n[/quote]\n\nDet är värt att minnas att Evli var arrangör för börsintroduktionen (IPO), och deras prognoser är generellt sett inte de allra mest försiktiga. Jag känner inte till bakgrunden till Evlis prognoser, men alkoholfria drycker fanns definitivt med på investeringslistan redan vid tiden för IPO:n, och jag skulle tro att de då ingick i bolagets egna, vidlyftiggjorda omsättningsmål på 20 miljoner euro för år 2029.\n\n[quote="JuhaR, post:321, topic:59428"]\når 2029 redan närmare en miljon euro. För år 2029 väntar sig Inderes en omsättning på 19,5 miljoner euro av bolaget.\n[/quote]\n\nOm jag missar prognosen för den "rätta nivån" år 2029 med en dryg miljon i det här skedet, anser jag att jag har lyckats ganska bra med mina prognoser
Det skulle innebära att min tillväxtkurva ligger cirka 6 månader efter. Men vi får se hur var och ens prognoser slår in
\n\nEDIT:\n[quote="JuhaR, post:324, topic:59428"]\nDet framhölls inte på något sätt som en akut investering, och tvärtom betonades det hur långvarig processen för att ta den i bruk är. Jag tror att en stor del av investerarna – inklusive jag själv – blev överraskade av hur snabbt bolaget går fram i denna fråga. Och framför allt, hur snabbt produktionen har meddelats komma igång.\n[/quote]\nDet håller jag helt med om. Jag blev också överraskad av att bolaget faktiskt lägger de där 10 miljoner euro på investeringar omedelbart under de kommande åren. Jag uppfattade det på precis samma sätt i samband med börsintroduktionen, att det här är gradvisa planer på längre sikt. Tydligen hade bolaget ändå en plan (eller åtminstone ett starkt alternativ) för att göra så här hela tiden, men det förmedlades inte utåt under börsintroduktionen, enligt min mening heller.
8 gillningar