Nokias prognostävlingar (end

Vi har traditionellt haft Nokias prognostävling endast på Facebook, men vi lägger den här på forumet också.

I denna tråd kan du delta i tävlingen genom att lämna din egen prognos för Nokias icke-IFRS-rörelseresultat. Övrig diskussion om Nokia förs normalt i dess egen tråd här. Jag stänger tråden mellan rapportperioderna.

Svara i kommentarsfältet med din egen prognos för Nokias rörelseresultat (icke-IFRS-siffra) för det andra kvartalet som publiceras på fredag, med en noggrannhet på en miljon euro. Den mest exakta prognosmakaren får återigen en prenumeration på Inderes-analyser för ett år (värde 200€).

Här är bakgrundsinformation för att stödja prognostiseringen:

• Analytikernas genomsnittliga prognos för resultatet är 304 miljoner euro och prognosintervallet är 76-435 miljoner euro. Vår analytiker Mikaels prognos är 237 miljoner euro.

• Under andra kvartalet 2019 var rörelseresultatet 451 miljoner euro. Det var dock ett exceptionellt starkt kvartal.

• Nokia har förutsett att de negativa effekterna av coronaviruset kommer att påverka särskilt andra kvartalet 2020.

Skicka ditt svar till kommentarsfältet senast fredagen den 31.7. kl. 07.00. Vid oavgjort belönas alla lika exakta prognoser. Vinnarna meddelas senast den 3.8.2020. Genom att delta i tävlingen godkänner du dessa villkor.

En mer detaljerad förhandsbedömning av resultatet finns här https://www.inderes.fi/fi/uutiset/nokia-q2-perjantaina-luvassa-tuntuva-pudotus-edellisvuodesta

5 gillningar

123 miljoner euro… låt oss nu lägga det på plussidan, även om jag tänkte på ett minustecken… :smiley:

Jättebra att tävlingen kom hit också… Jag har önskat det för underhållningsvärdet! :slight_smile:

1 gillning

Min egen gissning är 202 MEUR (ej IFRS) rörelseresultat :slight_smile:

Resultat på plus 301 miljoner euro

201 miljoner euro var det första numret som kom att tänka på :thinking:

194 MEUR plussssssss

Låt oss vara optimister. +320M€

Ungefär +244 MEUR

185 miljoner euro på plussidan

Den är nog 225 miljoner euro.

Skulle det vara till exempel +187 MEUR

+345 miljoner euro :woozy_face:

+198 MEUR min egen gissning.

Kan jag lägga samma som vd:n?? Tja, för säkerhets skull drar vi över en miljon, dvs. 238mEdvard.

Farbror Masse, FA, undrar om vinnargenen existerar, hmmm :thinking:

+274 milj.
… .

+200 MEUR :slight_smile:

Plus 285 miljoner euro

+135 MEUR

Försäljningen har varit stor enligt Nokia-kedjan, men alla har verkat vara småaffärer :smiley:

132 typ ganska säker info :smiley:

57 mEUR. Borden rensas med obehagliga engångskostnader inför nästa VD. Det är bra att lägga skräp i Surs flyttlass…

3 gillningar